Gå til innhold

Stor Lørdagsnøtt!


Tiger X

Anbefalte innlegg

må nesten få korrigere deg på denne. Jeg fant riktig ord i SNL-artikkelen ved å søke på "jernalder Jylland".

 

Men har et annet problem. I hvilket oppslagsverk er det som "kan høres i i minst en Norsk grotte" å finne. Har alle tversgående bokstaver riktig, men ingenting dukker opp verken i ordnett eller i SNL på denne bokstavkombinasjonen, såvidt jeg kan skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Stikkord: Jernalderfunnsted i Jylland

 

Kilde for stikkordet vil trolig være snl.no. Naturlige søk blir da:

 

1) jernalderfunn jylland (0 treff)

2) jernalder jylland (12 treff - ingen gir løsningsordet)

3) jernalderfunn (2 treff - ingen gir løsningsordet)

4) jernalder danmark (40 treff - hurra!)

 

 

({$editedMessage} 08.01.17 20:12)

Tusen takk, cs!

Da skal jeg nok finne det, for jeg fant omsider 17! Hurra! Fant ordet.

Jeg prøver meg på avanserte søk nå, men det trengs nok noe trening for en del av oss kryssordentusiaster.

Nå sitter jeg igjen med 66, 75 og 93.

Jeg har lett meg gjennom 65 google-artikler på 93 uten hell. Går ut fra at det er en låt, ikke lp. Gir ikke opp!

 

({$editedMessage} 08.01.17 20:41)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nesten få korrigere deg på denne. Jeg fant riktig ord i SNL-artikkelen ved å søke på "jernalder Jylland".

 

Men har et annet problem. I hvilket oppslagsverk er det som "kan høres i i minst en Norsk grotte" å finne. Har alle tversgående bokstaver riktig, men ingenting dukker opp verken i ordnett eller i SNL på denne bokstavkombinasjonen, såvidt jeg kan skjønne.

Et hint: Les overalt på siden. Det finnes tekst både her og der. Jeg brukte avansert Google-søk med en ny kombinasjon av stikkord. Da fant jeg det i SNL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, cs!

Da skal jeg nok finne det, for jeg fant omsider 17! Hurra! Fant ordet.

Jeg prøver meg på avanserte søk nå, men det trengs nok noe trening for en del av oss kryssordentusiaster.

Nå sitter jeg igjen med 66, 75 og 93.

Jeg har lett meg gjennom 65 google-artikler på 93 uten hell. Går ut fra at det er en låt, ikke lp. Gir ikke opp!

 

({$editedMessage} 08.01.17 20:41)

 

"Smakte" meg frem til kilden til 66, kombinert med eliminasjonsmetoden(kryssordhjelper) Da er det altså kun 75 og 93 som gjenstår!.Jeg ser lys i tunnelen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

"Smakte" meg frem til kilden til 66, kombinert med eliminasjonsmetoden(kryssordhjelper) Da er det altså kun 75 og 93 som gjenstår!.Jeg ser lys i tunnelen :-)

93: Antar at ordet finnes i snl.no

 

Følgende ord i stikkordet er mulig å søke på:

 

"britisk hit"

"britiske hits"

+ et eller flere årstall i perioden 1970-79

 

Bruk Google advanced search: https://www.google.ca/advanced_search

 

Fyll ut feltene: this exact word or phrase = britisk hit eller britiske hits, any of these words = 1970 OR 1971 OR 1972 OR 1973 OR 1974 OR 1975 OR 1976 OR 1977 OR 1978 OR 1979 og site or domain = snl.no

 

Du gjør altså to søk totalt med begrenset antall treff. Du finner svaret uten å trenge og åpne artikkelen.

 

75: Den største ordlisten med norske ord på nett er nok http://clu.uni.no/avis/cgi-bin/ord2

 

Søk med helt ord og legg inn . for ukjent bokstav. Sorter etter frekvens. Sjekk aktuelle treff i kildene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nesten få korrigere deg på denne. Jeg fant riktig ord i SNL-artikkelen ved å søke på "jernalder Jylland".

 

Men har et annet problem. I hvilket oppslagsverk er det som "kan høres i i minst en Norsk grotte" å finne. Har alle tversgående bokstaver riktig, men ingenting dukker opp verken i ordnett eller i SNL på denne bokstavkombinasjonen, såvidt jeg kan skjønne.

ricjon:

 

Heller ikke jeg finner noe med forsøket "jernalder Jylland". Ved gjennomlesning av artikkelen er det også uforståelig at man kan få treff på dette søket, så jeg vet ikke helt hva du har gjort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

93: Antar at ordet finnes i snl.no

 

Følgende ord i stikkordet er mulig å søke på:

 

"britisk hit"

"britiske hits"

+ et eller flere årstall i perioden 1970-79

 

Bruk Google advanced search: https://www.google.ca/advanced_search

 

Fyll ut feltene: this exact word or phrase = britisk hit eller britiske hits, any of these words = 1970 OR 1971 OR 1972 OR 1973 OR 1974 OR 1975 OR 1976 OR 1977 OR 1978 OR 1979 og site or domain = snl.no

 

Du gjør altså to søk totalt med begrenset antall treff. Du finner svaret uten å trenge og åpne artikkelen.

 

75: Den største ordlisten med norske ord på nett er nok http://clu.uni.no/avis/cgi-bin/ord2

 

Søk med helt ord og legg inn . for ukjent bokstav. Sorter etter frekvens. Sjekk aktuelle treff i kildene.

Tusen takk, cs!

Der er 93 i boks.

Så flott å få denne hjelpen. Nå lærer jeg nye søkemetoder, både med Google avansert søk og http://clu.uni.no/avis/cgi-bin/ord2.html

Dessverre har jeg ikke funnet 75 ennå. Kanskje fordi jeg sjekket ut plausible ord fra listen kun i snl?

Prøver nå med ordnett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal alt være i orden: http://crossword.info/tt/LNOTT_001.

 

Stor takk til 13 x kryssordnorgesmester Christopher Schive som løste de tekniske flokene!

 

({$editedMessage} 11.12.16 20:08)

Jeg skulle åpne LN nr 1 men der er alle rutene blanke.

Har skrevet ut men hadde jo ikke fylt inn de siste jeg fant -:((.

Bare tilfeldig jeg oppdaget det. Skulle se på 75 som Ditten lurte på og den er blank.

 

Hva kommer dette av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset! Nå får jeg prøve ut ulike orddelingsmuligheter for å finne andre del. Så må jeg prøve ut første del i kombinasjon. Denne var vrien!

Mitt første tips slår inn det. Sjekk trefflisten på ord med frekvens over 10. Kilden er snl og det skal gå an å se hvilket ord som er løsningsordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle åpne LN nr 1 men der er alle rutene blanke.

Har skrevet ut men hadde jo ikke fylt inn de siste jeg fant -:((.

Bare tilfeldig jeg oppdaget det. Skulle se på 75 som Ditten lurte på og den er blank.

 

Hva kommer dette av?

Vanskelig å forstå. Antar du hadde lagret. Har du forsøkt å laste opp fra sørver (F5 eller Ctrl+F5)? Min oppgave ligger nå intakt på sørveren, men ting kan jo alltids skje. Denne sørveren er utenfor min kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle åpne LN nr 1 men der er alle rutene blanke.

Har skrevet ut men hadde jo ikke fylt inn de siste jeg fant -:((.

Bare tilfeldig jeg oppdaget det. Skulle se på 75 som Ditten lurte på og den er blank.

 

Hva kommer dette av?

Au da!

 

Selv har jeg bare skrevet inn ett ord pr. oppgave nettopp for å kontrollere at ikke diagrammet blankes, og mitt ord står fortsatt der.

 

Data er absolutt ikke mitt domene, så jeg har ingen forklaring. Det ville vært til stor hjelp om andre som har løst LN 001 meldte fra her inne om hvordan deres diagram ser ut nå. Og kanskje dataekspert cs har en teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forstå. Antar du hadde lagret. Har du forsøkt å laste opp fra sørver (F5 eller Ctrl+F5)? Min oppgave ligger nå intakt på sørveren, men ting kan jo alltids skje. Denne sørveren er utenfor min kontroll.

Ja, jeg lagret alt underveis.

Når jeg prøver F5 eller ctrl+F5 så slår jeg bare av lyset på skjermen.

Det er ikke krise dette, men rare greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au da!

 

Selv har jeg bare skrevet inn ett ord pr. oppgave nettopp for å kontrollere at ikke diagrammet blankes, og mitt ord står fortsatt der.

 

Data er absolutt ikke mitt domene, så jeg har ingen forklaring. Det ville vært til stor hjelp om andre som har løst LN 001 meldte fra her inne om hvordan deres diagram ser ut nå. Og kanskje dataekspert cs har en teori?

Nå fikk jeg ihvertfall ferdig løst på utskriften jeg har.

Var ikke så vrient å finne 3 ord på nytt.

Får se om jeg fyller ut på skjermen en gang til.

 

Er det mulig å få til utskrift på diagrammer.

På cs-siden så kommer er pdf-fil som kan skrives ut.

Det jeg skrev ut var så smått at det var nesten så lupa måtte frem.

Men jammen glad jeg hadde den nå da det ble borte på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første tips slår inn det. Sjekk trefflisten på ord med frekvens over 10. Kilden er snl og det skal gå an å se hvilket ord som er løsningsordet.

Takk for tålmodig hjelp, cs! Der kom endelig den røde ruten :-) Jeg må ha tastet feil tidligere, for jeg har sirklet rundt dette ordet/temaet og trodd jeg har prøvd det ut.

 

Nå har jeg printet ut løsningen og har nesten lyst til å få den i glass og ramme :-)

 

Tusen takk til Trym Torson som har laget denne krevende men lærerike oppgaven, og tusen takk til cs, anne., Aksel1 og Ricjon for hjelp og innspill her på siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tålmodig hjelp, cs! Der kom endelig den røde ruten :-) Jeg må ha tastet feil tidligere, for jeg har sirklet rundt dette ordet/temaet og trodd jeg har prøvd det ut.

 

Nå har jeg printet ut løsningen og har nesten lyst til å få den i glass og ramme :-)

 

Tusen takk til Trym Torson som har laget denne krevende men lærerike oppgaven, og tusen takk til cs, anne., Aksel1 og Ricjon for hjelp og innspill her på siden!

Gratulerer, Ditten - godt jobbet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. gratulerer!

Ja, vi har god grunn til å være stolte.

 

Fikk du med svarte ruter da du printet ut, eller er dem hvite som hos meg?

Det er litt smått også.

Takk! Og gratulerer til deg også!

Det ble hvite ruter, men jeg forstørret litt før jeg printet ut, så det dekker en halv A4-side.Dette var moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...