Gå til innhold

Stor Lørdagsnøtt!


Tiger X

Anbefalte innlegg

>>>OPPDATERING - BRUK DENNE LINKEN: http://crossword.info/tt/LNOTT_001

 

https://www.dropbox.com/sh/8cjz8ytgz83yymj/AADTv5VhcU7T-gmR1dh-MW2-a?dl=0

 

Her finner dere en riktig nøtteknekkeroppgave som ikke er publisert noe annet sted. Den er lagt opp som en trening i å bli en bedre løser, og inneholder alt fra enkle inngangsord til tredobbelte blyantspisernøtter.

 

Alle ord er hentet fra Ordnett og Store norske leksikon, fra sistnevnte også inne i teksten.

 

Når/hvis dere står fast, så spør i vei om hvordan dere kan komme videre. Det oppfordres *sterkt* til at alle som føler seg kallet til å hjelpe, kommer med konstruktive hint fremfor å røpe svaret.

 

Fasit blir lagt ut samtidig som neste oppgave publiseres om 5-6 uker. Lykke til!

 

 

(Meldingen ble redigert 11.12.16 20:10)

 

({$editedMessage} 12.12.16 03:07)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Må bare beklage dette, jeg har aldri tidligere hatt problemer med Dropbox. Her i huset kommer det da i det minste en utprint, men den er delt over to sider og følgelig ikke mye verdt.

 

Teknisk ekspertise - og her snakker vi the best of the best! - er kontaktet via mail, så stay tuned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende!

 

Jeg får printet ut stikkordene, men ikke diagrammet.

Når jeg trykker på 'skriv ut' kommer det bare en blank side opp.

Da skal alt være i orden: http://crossword.info/tt/LNOTT_001.

 

Stor takk til 13 x kryssordnorgesmester Christopher Schive som løste de tekniske flokene!

 

({$editedMessage} 11.12.16 20:08)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden "Lørdagsnøtt" allerede er nevnt i samme åndedrag som "Øverste etasje":

 

Her er en liten innføring i likheter og forskjeller mellom "Øverste etasje" - "ØE" - (som for uinnvidde er den vanskeligste oppgaven som lages av CS) og nykommeren "Lørdagsnøtt" - "LN":

 

Diagram:

- ØE har et "normalt" diagram for veldig vanskelige oppgaver der alle ord er på 5, 7 og 9 bokstaver og med totalt 47 ord

- LN har et "sært" format; det uvanlige store diagrammet med 94 ord tillater sjonglering med enkeltord på opp til 17 bokstaver

- I ØE er, i tråd med sedvane, alle 4 hjørner forbundet med resten av diagrammet med kun ett ord

- I LN er alle hjørner/delområder forbundet med resten av diagrammet med minst to ord

 

Løsningsord:

- ØE henter ord fra Tanum og SNL

- LN henter ord fra 6 av Ordnett-bøkene (ikke Bokmål, Nynorsk og Jusleksikon) og SNL

- Både ØE og LN henter ord fra hele tekstmassen i SNL, men bare fra oppslagsordene i hhv. Tanum/Ordnett

 

Definisjoner:

- I ØE er det lagt vekt på å hente en del definisjoner fra eksterne kilder, spesielt hva gjelder udefinerte ord i Tanum som ikke er oppført i noen andre Ordnett-bøker

- I LN er alle orddefinisjoner - iblant via omveier - mulig å trekke ut fra Ordnett eller SNL

 

Stikkord:

- I begge oppgavene er presisjonsnivået meget høyt, med svært få eller ingen rene mengdebegreper

- I ØE er stikkordene jevnt over middels lange for oppgaver av denne typen, men kanskje likevel noe lengre enn gjennomsnittet

- I LN er mange av stikkordene uvanlig lange

 

Vanskelighetsgrad:

- ØE har her variert fra 7/10 i ØE #1 (personlig vurdering, selvsagt) til 10/10 i den sagnomsuste #4 (med "tidenes vanskeligste hjørne" oppe til hjørne), men har ellers hovedsakelig vært 9/10 uten og 8/10 med det supre "hjulet" som "ruller" hver gang et korrekt ord er på plass

- LN legger seg i samme område som hovedmengden av ØE-oppgavene, men inneholder kanskje både litt flere opplagte inngangsord og noen få ekstra tøffe 10-ord (dog neppe noen som kan måle seg med 14 vannrett i ØE #4, som - med forbehold om at svaret finnes i et eller annet hjelpeverk der ute - tar kaka på det punktet)

 

Pedagogikk/hensikt:

- Begge oppgavene er ment som et tilbud til elitedivisjonen i kryssord-Norge

- I ØE gjør fasithjulet det mulig for løseren å hårdra seg selv fremover i en oppgave som "egentlig" er (alt)for vanskelig for ham/henne

- I LN er det pedagogiske elementet innbakt både gjennom de ofte svært detaljrike stikkordene og ved å inkludere bankers inngangsord som sikrer at man alltid iallfall kommer så vidt i gang på ulike steder i diagrammet.

 

---

 

Håper dette var nyttig informasjon som hjelper til å avgjøre om DU ønsker å prøve deg på Lørdagsnøtt (eller Øverste etasje, om du skulle være så uheldig ikke å ha oppdaget den ennå).

 

 

(Meldingen ble redigert 11.12.16 23:30)

 

({$editedMessage} 11.12.16 23:54)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Svarte deg i linken lenger opp her, men tar det samme her også.

 

Tusen takk for veldig bra informasjon ang. vanskelighetsgrad.

Ved første øyekast så det ut til at LN var verre enn ØE.

Nå har jeg såvidt kommet igang oppe til høyre.

Og må innrømme at dette løsningshjulet hadde vært kjekt å ha:-)).

Har fått treff noen ganger med søkemåten i SNL du lærte meg tidligere på cs-forumet.

Gleder meg til å fortsette i morgen.

Og ja,,,ord på 17 bokstaver tenkte jeg kunne være greie å finne om en hadde en 3-4 bokstaver. Hehehhe...niks.

Har søkt både heren og deren etter hva speil kan ha.

Kan jo selvfølgelig ha noe feil.

 

Igjen, tusen takk for at du lager slikt hodebry til oss "kryssordgale".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er et alternativ til løsningshjulet på plass: "Sjekk ord". Det er ikke helt i klasse med hjulet - særlig må du være nøye med å klikke "Spar" før du bruker det, men du ser nok fort at det gjør vei i vellingen.

 

Ang. lange ord, så er disse ofte tatt fra fritekst i SNL. Derfor kan du ikke gå ut fra at svaret på f.eks. "Har noen speil" lar seg generere med bokstavsøk, selv om alle muligheter selvsagt må prøves ut. Hehe.

 

PS. Bare morsomt å kunne bidra til litt ekstra hjernebryderi rundt omkring i de tusen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, dette var bra!

Jeg fant et par-tre feil. Så får vel være fornøyd med det:-).

Det går veldig tregt fremover. Har bare fått inn 21 ord.

Men det blir mye til og fra her.

Må jo gjøre litt annet også:-).

 

Yess....da kom - har noen speil - på plass og resten av det hjørnet.

 

 

({$editedMessage} 12.12.16 18:48)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er et alternativ til løsningshjulet på plass: "Sjekk ord". Det er ikke helt i klasse med hjulet - særlig må du være nøye med å klikke "Spar" før du bruker det, men du ser nok fort at det gjør vei i vellingen.

 

Ang. lange ord, så er disse ofte tatt fra fritekst i SNL. Derfor kan du ikke gå ut fra at svaret på f.eks. "Har noen speil" lar seg generere med bokstavsøk, selv om alle muligheter selvsagt må prøves ut. Hehe.

 

PS. Bare morsomt å kunne bidra til litt ekstra hjernebryderi rundt omkring i de tusen hjem.

Nei, nå står jeg bom fast.

 

Er det noen som kan tipse om hvordan søke for å finne 13v,32 v og 34 L?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13: Her må du bruke de kryssende bokstavene til å tenke deg frem til en mulig løsning. Kilden sier vel seg selv.

 

32: Kan si det slik: Du kommer til å skalle hodet i veggen når du finner det... Samme kilde her.

 

34: Typisk jobbeord, men likevel særdeles løsbart fra scratch. Finner du det beste søket (som er fullt mulig) i Google Avansert søk, kommer løsningen seilende på sølvfat så nydelig at du knapt vil tro det. Ellers må du bruke litt tid; finner du et søk som gir 14 treff direkte i SNL - og det gjør du -, så hold deg til det.

 

({$editedMessage} 13.12.16 13:22)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene.

 

På 34 har jeg gått i gjennom de 14 treffene uten å finne noe som passet med bokstaver.

Må ha oversett noe og prøver igjen.

 

De to andre må jeg la få synke ned litt :-).

 

Denne nøtta er nok i overkant for meg, men det er lærerikt og veldig morsomt når et ord faller på plass.

 

 

Ja, da fant jeg 34. Hadde nok sett litt for fort første gangen.

 

({$editedMessage} 13.12.16 14:16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bare spørre hvis/når det skulle trengs - hele vitsen (eller iallfall mye av den, oppgaven er også ment å være god underholdning) med Lørdagsnøtta er å heve på forhånd dyktige løseres kompetanse ytterligere. Det er for tynt i toppen i kryssord-Norge. Vanskelig å si hvor mange som enten helt på egenhånd eller som med litt pådytt er i stand til å komme igjennom en såpass tøff utfordring, men vet at iallfall én person har løst den ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar. Jeg har vært ute av huset noen timer.

 

Det er utrolig godt gjort å klare løse denne oppgaven så fort. Alle ære til den personen. (kan det være cs mon tro?)

 

Det er kanskje ikke så rart at det er få som løser kryssord på høyt nivå.Det har ikke akkurat vært så mange utfordringer å ta av og da blir jo utviklingen deretter.

 

Nå gjør jo du og cs en glimrende innsats for å snu på dette. Håper mange tar sjansen og prøver seg.

 

Ja, sier tusen takk for at du vil bruke av din tid til å hjelpe.

Det er noe stikkord som jeg har lett i nøkkelbindet etter og lurer på om det har noen hensikt. Har ikke funnet svar på det jeg søkte etter så langt.Men det kan selvfølgelig bare være tilfeldig. Det er ikke 100 % å stole på ved bokstavsøk.

 

19 L ...der finner jeg ikke ut av søkemåte. Har prøvd fritekst snl + avansert i google.

Så tar gjerne mot hjelp på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall kommet opp til 62 ord og tenker at det er fler enn i ØE :-).

 

Nå butter det over alt og ønsker tips om hvordan søke etter 73 v

og 36 l - der har jeg første del som er tysk, men finner ikke ut av siste del. Er jeg på rett spor her?

 

Og 90 v hvordan søke her?

 

Har 7 ord hvor blindbokstaver mangler 4,13.25,39,40,46,93

 

({$editedMessage} 19.12.16 15:41)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - nå er det jo bare 47 ord i "Øverste etasje", men viktig å tenke positivt.

 

73: Gå til SNL. Foreta et underscore-søk hvis du har 3-4 av de 5 første kryssende bokstavene. (Noen, men ikke alle kombinasjoner med 3 kjente bokstaver fungerer.) Utfør søket med minst 10 tegn (_x_x_x_x_x) såfremt ikke løsningen dukker opp innen den tid.

 

36: Ja, du er på rett spor. Svaret finnes godt gjemt i SNL, men du får god hjelp i Ordnett til å finne alt unntatt det siste, korte leddet i ordet. Med 73 på plass vil du klare sisteleddet også.

 

90: Finn et svært logisk ettordssøk i SNL. Du skal til 1 av de 17 treffene som da åpenbarer seg.

 

Kommer tilbake ang. 4,13.25,39,40,46 og 93 om litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall kommet opp til 62 ord og tenker at det er fler enn i ØE :-).

 

Nå butter det over alt og ønsker tips om hvordan søke etter 73 v

og 36 l - der har jeg første del som er tysk, men finner ikke ut av siste del. Er jeg på rett spor her?

 

Og 90 v hvordan søke her?

 

Har 7 ord hvor blindbokstaver mangler 4,13.25,39,40,46,93

 

({$editedMessage} 19.12.16 15:41)

4: Tenk etter hvilken SNL-artikkel det her er mest naturlig å konferere. Den kan gi direkte treff, eller den kan vise deg videre til en liten håndfull artikler med mer detaljert informasjon om emnet i stikkordet.

 

13: Her er det ingenting annet å gjøre enn å teste ut hva du tror det riktige førsteleddet kan være.

 

25: Tenk etter/finn ut hvordan årets første dag som regel skrives i leksikonformat. Kjør Google Avansert søk (linjen "med nøyaktig dette ordet eller uttrykket"), og så legger du til årstall inntil du treffer på riktig århundre. (Du kan også bruke samme metode mht. årstallet som beskrevet for 93.) Du får spektakulært få treff, så dette vil gå fort. Men vær obs på at det i denne oppgaven er benyttet noe så uvanlig som korrekt tidsregning, sånn at du ikke lurer deg selv på det punktet.

 

39: Kjør bokstavsøk i Ordnett.

 

40: Det er utrolig hva et presist, lite toords søk på nøyaktig uttrykk i Google kan generere: 8 treff, og løsningen skinner mot deg som en sol.

 

46: Samme metode som 39.

 

93: Bruk hele stikkordet for alt hva det er verdt, og fyll så inn på linjene "med alle disse ordene" og "med noen av disse ordene". (Ikke ta sjansen på å bruke "med tall fra ... til ...". Av ukjent ugrunn filtreres det da ut masse treff som skulle vært med.) Antallet treff på det riktige søket - 248 - er deprimerende, men heldigvis ordner Google treffene slik at artikler der søkeordene ligger mest samlet i teksten kommer først. Dette vil du ha stor glede av her.

 

({$editedMessage} 19.12.16 16:44)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...