Gå til innhold

Stor Lørdagsnøtt!


Tiger X

Anbefalte innlegg

Hehe - nå er det jo bare 47 ord i "Øverste etasje", men viktig å tenke positivt.

 

73: Gå til SNL. Foreta et underscore-søk hvis du har 3-4 av de 5 første kryssende bokstavene. (Noen, men ikke alle kombinasjoner med 3 kjente bokstaver fungerer.) Utfør søket med minst 10 tegn (_x_x_x_x_x) såfremt ikke løsningen dukker opp innen den tid.

 

36: Ja, du er på rett spor. Svaret finnes godt gjemt i SNL, men du får god hjelp i Ordnett til å finne alt unntatt det siste, korte leddet i ordet. Med 73 på plass vil du klare sisteleddet også.

 

90: Finn et svært logisk ettordssøk i SNL. Du skal til 1 av de 17 treffene som da åpenbarer seg.

 

Kommer tilbake ang. 4,13.25,39,40,46 og 93 om litt.

Tusen takk for gode søketips.

Nå er 90 og 36 på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

4: Tenk etter hvilken SNL-artikkel det her er mest naturlig å konferere. Den kan gi direkte treff, eller den kan vise deg videre til en liten håndfull artikler med mer detaljert informasjon om emnet i stikkordet.

 

13: Her er det ingenting annet å gjøre enn å teste ut hva du tror det riktige førsteleddet kan være.

 

25: Tenk etter/finn ut hvordan årets første dag som regel skrives i leksikonformat. Kjør Google Avansert søk (linjen "med nøyaktig dette ordet eller uttrykket"), og så legger du til årstall inntil du treffer på riktig århundre. (Du kan også bruke samme metode mht. årstallet som beskrevet for 93.) Du får spektakulært få treff, så dette vil gå fort. Men vær obs på at det i denne oppgaven er benyttet noe så uvanlig som korrekt tidsregning, sånn at du ikke lurer deg selv på det punktet.

 

39: Kjør bokstavsøk i Ordnett.

 

40: Det er utrolig hva et presist, lite toords søk på nøyaktig uttrykk i Google kan generere: 8 treff, og løsningen skinner mot deg som en sol.

 

46: Samme metode som 39.

 

93: Bruk hele stikkordet for alt hva det er verdt, og fyll så inn på linjene "med alle disse ordene" og "med noen av disse ordene". (Ikke ta sjansen på å bruke "med tall fra ... til ...". Av ukjent ugrunn filtreres det da ut masse treff som skulle vært med.) Antallet treff på det riktige søket - 248 - er deprimerende, men heldigvis ordner Google treffene slik at artikler der søkeordene ligger mest samlet i teksten kommer først. Dette vil du ha stor glede av her.

 

({$editedMessage} 19.12.16 16:44)

73 ,39, 46 og 36 på plass.

På 13 har jeg prøvd ørten 3-bokstavsord, men får fortsette å lete der da.

 

Nå blir det ei pause.

 

Med 13 og 4 på plass så spratt det opp i 70 ord.

 

Dette er lærerikt!

 

(Meldingen ble redigert 19.12.16 18:44)

 

Finner ikke ut av 25 og 40 jeg. Det høres jo veldig enkelt ut,men neida.

Uansett, nå har jeg 78 ord og tenker det får holde for idag.

 

({$editedMessage} 19.12.16 21:26)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har stoppet opp,men har kommet til 83 rikige ord.

 

25,40,93 fikk jeg søkehjelp på igår, men noe galt gjør jeg nok.

24 (trur jeg har første ledd)

44,52,58,60,61,65.

 

Kanskje kommer jeg ikke helt i mål med denne, men er uansett fornøyd med det jeg fikk til:0)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24: Det er all grunn til å tro at du har førsteleddet riktig. Søk i SNL på "ATP". Svaret finner du et sted blant de 30 første treffene. Ved å skumme gjennom de linjene som du får opp fra hver artikkel, kan det hende at løsningen åpenbarer seg uten at du må "håndgå" hver eneste en fra første til siste bokstav.

 

44: Søk via Google. Ett av ordene skriver du inn i feltet for "alle ord", to av dem i feltet for "nøyaktig uttrykk", og så fyller du inn alle årstall innenfor det aktuelle intervallet i "noen av disse ordene"-feltet.

 

52: Kjør bokstavsøk i Ordnett.

 

58: Bokstavsøk her også.

 

60: SNL inneholder mange oversikter. Finn den som stikkordet peker mot, sammenlign filmtitlene med de bokstavene du har, og du vil fort se at angjeldende skuespiller har vunnet samme pris en gang før.

 

61: Gjør praktisk det samme her som på 44: Ett enkeltord (årstall) kan du påregne å finne med stor sikkerhet. Et spesifikt toords uttrykk kan du også påregne å finne. Av de 2-3 andre mulige ordene som er naturlig å søke på, kan du påregne at minst ett finnes i artikkelen.

 

65: Ett ord er bankers å finne i artikkelen. Tre andre finnes med stor sannsynlighet, mens ytterligere to muligens kan finnes. Ha dette som utgangspunkt når du stokker disse ordene i Google Avansert søk. Det er forsøket verdt å se hva som skjer når du legger alle de fire mest sannsynlige ordene inn i øverste søkefelt.

 

Uansett om du passerer målstreken eller ikke til slutt, så får du aller, aller beste karakter for en rent ut sagt fantastisk innsatsvilje!

 

({$editedMessage} 20.12.16 14:47)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehhe--ja, jeg er nok ganske trassig med det jeg har startet på.

 

Da har jeg kun 4 igjen.

Dem skal jeg se mer på litt senere.

 

Igjen må jeg si tusen takk.

 

Nå ligger det så mange gode tips her at jeg håper flere prøver å tilegne seg dette og setter igang med denne trassige nøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 :Jeg søker 1.januar og årstall men det er umulig å finne noe som ble oppdaget.

 

93 : om jeg bruker hele stikkordet så får jeg ikke opp så mange sider som deg. Det ligger på rundt 40.

 

65 : der må jeg lete litt lenger.

 

75 : hvor søker jeg etter den?

 

Dette er de 4 siste jeg sliter med.

 

 

Da er det 65 og 75 igjen.

 

({$editedMessage} 21.12.16 16:10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Et banalt, men viktig spørsmål:

Hvordan lagrer jeg oppgaven tryggest på min pc? Hvordan finner jeg igjen oppgaven jeg holder på med?

Jeg tabbet meg nemlig ut i ettermiddag og måtte tenke ut løsningen på 10-12 stikkord på nytt!Vel, det gikk raskere å finne løsningen 2. gangen, men dog...

 

Litt selvskryt: Jeg har løst 74 av 94 allerede!

Nå kaster jeg inn håndkleet, med mindre noen flere kommer på banen. Særlig 13, 17, 34, 71 og 90 er uknekkelige nøtter for meg, som ennå ikke har satt meg inn i de mest avanserte søkemetodene.

Tusen takk for oppgaven uansett, Viking63! Det har vært gøy å prøve seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være noen ekspert på den tekniske biten, mener jeg at oppgaven bare er mulig å lagre i cyberspace. Som ekstra sikkerhet kan du selvfølgelig ta et skjermbilde hver gang du logger av - om noe mer er mulig, i tilfelle en datakyndig LN-løser fortelle.

 

Her som ellers er det en meget bra vane å "save" med jevne mellomrom. Om man f.eks. glemmer dette før man klikker på "Sjekk ord", så forsvinner alt man har fått til siden siste "save". For øvrig veldig bra innsats med 74 løste ord så langt.

 

13: Du har sikkert sisteleddet inne. Det eneste som hjelper her, er å prøve/tenke seg frem til førsteleddet.

 

17: Sats på de to ordene det er størst grunn til å tro på du finner i artikkelen. Her må du bruke Google Avansert søk, søkemotoren til SNL fanger bare opp det ene av disse ordene.

 

34: "Reset" og begynn på ny. Søk på de to enkeltordene det er størst grunn til å tro at finnes i artikkelen.

 

71: Igjen: Tenk enkelt: Hvilket ord finnes med 99,9 % sikkerhet i artikkelen. Hold deg til det, så vil 2 av de 33 treffene peke seg ut som enda mer interessante enn de andre.

 

90: Hvilket ord så å si vet du at vil forekomme i denne artikkelen? Søk på det, gå igjennom så mange av de 17 (direkte i SNL9 eller 23 (Google) treffene du trenger før svaret dukker opp.

 

({$editedMessage} 06.01.17 00:00)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

LØ 002 har en merkbar progresjon i vanskelighetsgrad sammenlignet med LØ 001. Stikkord er mer vridd på, slik at det skal jammen godt gjøres å påtreffe løsningene i kildene. :-)

 

På 90. sitter jeg med 5 sikre bokstaver (fra 75., 76., 87., 80. og 77.).

 

Ved bruk av Google avansert søk har jeg søkt på blant annet hoveddeler, -komponenter og -elementer. Ingen funn!

 

Hvordan gå videre i jakten på apparatet?

 

Vh

 

Aksel H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har SNL gjort en liten vri selv på ett av dem, men det hindrer ikke at et søk med de tre ordene du med stor sannsynlighet kan påregne å finne i artikkelen fungerer. Man får 15 treff (bare man holder seg på riktig linje og skriver ordene i den mest naturlige rekkefølgen), og man finner fort svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

LØ 002 har en merkbar progresjon i vanskelighetsgrad sammenlignet med LØ 001. Stikkord er mer vridd på, slik at det skal jammen godt gjøres å påtreffe løsningene i kildene. :-)

 

På 90. sitter jeg med 5 sikre bokstaver (fra 75., 76., 87., 80. og 77.).

 

Ved bruk av Google avansert søk har jeg søkt på blant annet hoveddeler, -komponenter og -elementer. Ingen funn!

 

Hvordan gå videre i jakten på apparatet?

 

Vh

 

Aksel H.

Hei Aksel.

 

Jeg er enig med deg. Denne ble for vanskelig og jeg har gitt opp.

 

Men det du lurer på fant jeg ved å søke avansert google.

Nøyaktig dette uttrykket og brukte 3 istedet for tre.

 

Tvi tvi videre.

 

anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være noen ekspert på den tekniske biten, mener jeg at oppgaven bare er mulig å lagre i cyberspace. Som ekstra sikkerhet kan du selvfølgelig ta et skjermbilde hver gang du logger av - om noe mer er mulig, i tilfelle en datakyndig LN-løser fortelle.

 

Her som ellers er det en meget bra vane å "save" med jevne mellomrom. Om man f.eks. glemmer dette før man klikker på "Sjekk ord", så forsvinner alt man har fått til siden siste "save". For øvrig veldig bra innsats med 74 løste ord så langt.

 

13: Du har sikkert sisteleddet inne. Det eneste som hjelper her, er å prøve/tenke seg frem til førsteleddet.

 

17: Sats på de to ordene det er størst grunn til å tro på du finner i artikkelen. Her må du bruke Google Avansert søk, søkemotoren til SNL fanger bare opp det ene av disse ordene.

 

34: "Reset" og begynn på ny. Søk på de to enkeltordene det er størst grunn til å tro at finnes i artikkelen.

 

71: Igjen: Tenk enkelt: Hvilket ord finnes med 99,9 % sikkerhet i artikkelen. Hold deg til det, så vil 2 av de 33 treffene peke seg ut som enda mer interessante enn de andre.

 

90: Hvilket ord så å si vet du at vil forekomme i denne artikkelen? Søk på det, gå igjennom så mange av de 17 (direkte i SNL9 eller 23 (Google) treffene du trenger før svaret dukker opp.

 

({$editedMessage} 06.01.17 00:00)

Tusen takk for hjelp, Viking63!

Med travel jobb blir det ikke mye tid til kryssordnøtter i denne kategorien, men i dag har jeg sittet pal!

Nå har jeg 87 løste ord. Det hadde jo vært kjekt å komme i mål, men 2, 17, 53, 66, 72 og 93 virker uløselige.

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>>OPPDATERING - BRUK DENNE LINKEN: http://crossword.info/tt/LNOTT_001

 

https://www.dropbox.com/sh/8cjz8ytgz83yymj/AADTv5VhcU7T-gmR1dh-MW2-a?dl=0

 

Her finner dere en riktig nøtteknekkeroppgave som ikke er publisert noe annet sted. Den er lagt opp som en trening i å bli en bedre løser, og inneholder alt fra enkle inngangsord til tredobbelte blyantspisernøtter.

 

Alle ord er hentet fra Ordnett og Store norske leksikon, fra sistnevnte også inne i teksten.

 

Når/hvis dere står fast, så spør i vei om hvordan dere kan komme videre. Det oppfordres *sterkt* til at alle som føler seg kallet til å hjelpe, kommer med konstruktive hint fremfor å røpe svaret.

 

Fasit blir lagt ut samtidig som neste oppgave publiseres om 5-6 uker. Lykke til!

 

 

(Meldingen ble redigert 11.12.16 20:10)

 

({$editedMessage} 12.12.16 03:07)

Hei,

Dette tilbudet har jeg ikke fått med meg før nå, og det er vel kanskje i seneste laget å prøve seg på disse oppgavene. Når kommer nye oppgaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp, Viking63!

Med travel jobb blir det ikke mye tid til kryssordnøtter i denne kategorien, men i dag har jeg sittet pal!

Nå har jeg 87 løste ord. Det hadde jo vært kjekt å komme i mål, men 2, 17, 53, 66, 72 og 93 virker uløselige.

Ha en fin helg!

Fremgangsmåte for 66:

 

Googlesøket "under kloster" site:snl.no gir 0 treff

Tilsvarende "under klosteret" site:snl.no gir 1 treff, men ikke riktig løsningsord

Forsøker så søket (fjerner fnuttene slik at det søkes etter artikler der ordene under og kloster finnes uten at de trenger å stå rett etter hverandre) under kloster i Google/søk i snl.no. Merk at du får færre treff i snl.no-søket da det ikke søkes i underliggende leksika. Du vil raskt finne løsningen.

 

Fremgangsmåte for 72:

 

Søket "isolerende belegg" fører ikke fram hverken som googlesøk eller i snl.

 

Man kan prøve seg videre med isolerende som site-søk i snl.no eller som søk direkte i snl.no. Da ser man at antallet treff i site-søket er vesentlig færre enn i snl.no og man kan bla seg relativt raskt gjennom treffsidene.

 

2 og 93 er noen hakk verre, 53 derimot finner du i de fleste kryssordleksika. Prøv deg fram på 17. Søk på ordene GRUNNLAGT, KONSERN, EIES, I DAG og du får 4 treff i snl.no. Prøv deretter å fjerne ett av søkeordene og søk på nytt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette tilbudet har jeg ikke fått med meg før nå, og det er vel kanskje i seneste laget å prøve seg på disse oppgavene. Når kommer nye oppgaver?

Hei, ricjon.

 

De ligger fortsatt ute, og kommer i prinsippet til å gjøre det til evig tid. Det publiseres nye oppgaver den siste lørdagen i hver måned (den aller første kom utenom det skjemaet), og du finner dem enkelt ved å justere på oppgavenummeret i url-en:

 

http://crossword.info/tt/LNOTT_001

http://crossword.info/tt/LNOTT_002 osv.

 

({$editedMessage} 08.01.17 02:59)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåte for 66:

 

Googlesøket "under kloster" site:snl.no gir 0 treff

Tilsvarende "under klosteret" site:snl.no gir 1 treff, men ikke riktig løsningsord

Forsøker så søket (fjerner fnuttene slik at det søkes etter artikler der ordene under og kloster finnes uten at de trenger å stå rett etter hverandre) under kloster i Google/søk i snl.no. Merk at du får færre treff i snl.no-søket da det ikke søkes i underliggende leksika. Du vil raskt finne løsningen.

 

Fremgangsmåte for 72:

 

Søket "isolerende belegg" fører ikke fram hverken som googlesøk eller i snl.

 

Man kan prøve seg videre med isolerende som site-søk i snl.no eller som søk direkte i snl.no. Da ser man at antallet treff i site-søket er vesentlig færre enn i snl.no og man kan bla seg relativt raskt gjennom treffsidene.

 

2 og 93 er noen hakk verre, 53 derimot finner du i de fleste kryssordleksika. Prøv deg fram på 17. Søk på ordene GRUNNLAGT, KONSERN, EIES, I DAG og du får 4 treff i snl.no. Prøv deretter å fjerne ett av søkeordene og søk på nytt.

Hei cs!

Først må jeg få si tusen takk for at du vil hjelpe meg på vei. Samtidig ser jeg at vi snakker om forskjellige oppgaver: Jeg mangler 6 ord på nr.1.

Mens jeg grubler på dem, prøver jeg meg også på nr.2. Der har jeg foreløpig kun 11 rette ord. Søketipsene fra deg kan uansett være til god hjelp :-)

Dette funnstedet i Jylland(2L) finner jeg ikke med mine to bokstaver. Litt drahjelp er ikke å forakte :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Svarte deg i linken lenger opp her, men tar det samme her også.

 

Tusen takk for veldig bra informasjon ang. vanskelighetsgrad.

Ved første øyekast så det ut til at LN var verre enn ØE.

Nå har jeg såvidt kommet igang oppe til høyre.

Og må innrømme at dette løsningshjulet hadde vært kjekt å ha:-)).

Har fått treff noen ganger med søkemåten i SNL du lærte meg tidligere på cs-forumet.

Gleder meg til å fortsette i morgen.

Og ja,,,ord på 17 bokstaver tenkte jeg kunne være greie å finne om en hadde en 3-4 bokstaver. Hehehhe...niks.

Har søkt både heren og deren etter hva speil kan ha.

Kan jo selvfølgelig ha noe feil.

 

Igjen, tusen takk for at du lager slikt hodebry til oss "kryssordgale".

Opplever at mine søkemetoder kanskje ikke er så gode som ønskelig. De tar for mye tid. Har ikke klart å finne igjen det TT skrev om søkemetoder på CS-forumet, og skulle gjerne få dette repetert.

 

Må også si at disse kryssordene var spennende utfordringer å ta tak i (selv om det tar tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei cs!

Først må jeg få si tusen takk for at du vil hjelpe meg på vei. Samtidig ser jeg at vi snakker om forskjellige oppgaver: Jeg mangler 6 ord på nr.1.

Mens jeg grubler på dem, prøver jeg meg også på nr.2. Der har jeg foreløpig kun 11 rette ord. Søketipsene fra deg kan uansett være til god hjelp :-)

Dette funnstedet i Jylland(2L) finner jeg ikke med mine to bokstaver. Litt drahjelp er ikke å forakte :-)

Stikkord: Jernalderfunnsted i Jylland

 

Kilde for stikkordet vil trolig være snl.no. Naturlige søk blir da:

 

1) jernalderfunn jylland (0 treff)

2) jernalder jylland (12 treff - ingen gir løsningsordet)

3) jernalderfunn (2 treff - ingen gir løsningsordet)

4) jernalder danmark (40 treff - hurra!)

 

 

({$editedMessage} 08.01.17 20:12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...