Gå til innhold

Lørdagsnøtt 003


Tiger X

Anbefalte innlegg

86 er nærmest håpløs å finne da artikkelen i SNL om vedkommende ikke inneholder noen av ordene som er gitt i stikkordet. Her ville jeg anbefalt bokstavsøk i dette leksikon (regner med du har de kryssende) og prøve med de alternativene som dukker opp (med stor 1. bokstav)

Det gikk greit med bokstavsøk, men denne var nesten umulig å finne via SNL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Der kom den røde ruta her også. Jippi!!!

Denne var et slit. Jeg er full av beundring for de som knakk den så fort. Det har gått mange timer med intens (men ofte tungvint og tidkrevende) leting. Trym har som vanlig funnet masse ord som er godt gjemt i kildene. Honnør til ham!

Jeg tror at uten tilgang til "fasiten" ville denne oppgaven helt klart vært 10/10 og ekstremt tidkrevende.

Hadde garantert blitt stående fast flere steder der det fantes flere alternative svarord og det ville vært en helvetes jobb å få nøstet seg fram til det riktige ved hjelp av kryssende ord.

Må for egen del finpusse søkeferdigheten og avventer med spenning neste oppgave fra Trym.

Gratulerer til deg og andre som har kommet i mål, ricjon!

 

Mens du venter på neste LN, finnes det en annen oppgave (lagt ut for 2 minutter siden) som er noen hakk mer menneskelig. Dere som kommer bortimot halvveis på Lørdagsnøtt, vil klare denne uten særlig mye hårtap:

 

https://schivekryssord.no/oppgave/a-nott/10/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

23 finner du via romfartsøk i SNL.

29 fant jeg ved å gjette på sisteleddet i ordet og sjekke det som kom opp i leksikonet (bokstavsøk) her inne mot SNL.

32 er et mineral der navnet er sammensatt av tre ledd. Du bør kunne gjette/søke deg til hvilke stoffer som danner de tre leddene.

44 er et ordnett-ord og sisteleddet bør være et økonomisk ord det er mulig å gjette seg til

82 fant jeg ved å teste navnene, som kom opp i leksikonet her inne, i et bokstavsøk på de kjente bokstavene jeg hadde mot avansert søk i SNL (via Google).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ricjon!

Tusen takk for svar.

Sisteleddet i 32 og 44 hadde jeg "inne" og på 29 gjettet jeg, uten hell. Så sjekket jeg hvilke ordbøker jeg abonnerer på i ordnett: jeg manglet 2 viktige! Heldigvis var det 7-dagers prøvetilbud på en ordbok jeg har i papirutgave. Så da kom gjeldsbrevet opp :-)Da ble 29 lettere å gjette på.

Nå har jeg kun 23 og 82 igjen.

Jeg gir meg ikke, men nå er hodet slitent.

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...