Gå til innhold

Lørdagsnøtt 003


Tiger X

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

 

 

({$editedMessage} 31.01.17 16:59)

Lot denne nøtta få ligge i flere dager og når jeg så på den igjen igår løste veldig mye seg.

Nå lurer jeg på åssen en finner svar på 17,32,79,84,91.

Kanskje kan jeg komme i mål om jeg klarer dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 er å finne i ordnett. Det går an å gjette seg til førstedelen av ordet hvis du har de kryssende bokstavene, og jobbe videre derfra

32. SNL-ord. Jeg fant det ved å finne fram til leddene ordet består av (3 ledd), og som bør være kjente stoffer.

79. Samme her. Du må ut fra kryssende bokstaver kombinere fram et stoff bestående av to elementer

84. Sorry! Den sliter jeg med også.

91. Finner du enkelt med SNL-søk.

 

Er selv takknemlig for hint på den j..vla oppfinneren av terningspill (12L), på det kjemiske foretaket (20V) og på 80L Har heller ikke klart å finne 82 og 86.

 

({$editedMessage} 03.02.17 10:45)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 finner du på SNL ved kun å søke på det første ordet i stikkordet (-s)

Trodde jeg også hadde oversett noe på det aktuelle søket, som jeg gjorde tidlig uten å finne noe, men finner ikke noe i noen av artiklene nå heller. :-(. Det hjalp ikke å bytte briller. Har vært ute og sjekket hvem som har "funnet opp" alle de spillene som er nevnt uten å finne noe. Hva er det jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 er å finne i ordnett. Det går an å gjette seg til førstedelen av ordet hvis du har de kryssende bokstavene, og jobbe videre derfra

32. SNL-ord. Jeg fant det ved å finne fram til leddene ordet består av (3 ledd), og som bør være kjente stoffer.

79. Samme her. Du må ut fra kryssende bokstaver kombinere fram et stoff bestående av to elementer

84. Sorry! Den sliter jeg med også.

91. Finner du enkelt med SNL-søk.

 

Er selv takknemlig for hint på den j..vla oppfinneren av terningspill (12L), på det kjemiske foretaket (20V) og på 80L Har heller ikke klart å finne 82 og 86.

 

({$editedMessage} 03.02.17 10:45)

86 er nærmest håpløs å finne da artikkelen i SNL om vedkommende ikke inneholder noen av ordene som er gitt i stikkordet. Her ville jeg anbefalt bokstavsøk i dette leksikon (regner med du har de kryssende) og prøve med de alternativene som dukker opp (med stor 1. bokstav)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 er å finne i ordnett. Det går an å gjette seg til førstedelen av ordet hvis du har de kryssende bokstavene, og jobbe videre derfra

32. SNL-ord. Jeg fant det ved å finne fram til leddene ordet består av (3 ledd), og som bør være kjente stoffer.

79. Samme her. Du må ut fra kryssende bokstaver kombinere fram et stoff bestående av to elementer

84. Sorry! Den sliter jeg med også.

91. Finner du enkelt med SNL-søk.

 

Er selv takknemlig for hint på den j..vla oppfinneren av terningspill (12L), på det kjemiske foretaket (20V) og på 80L Har heller ikke klart å finne 82 og 86.

 

({$editedMessage} 03.02.17 10:45)

Takk takk.

Da er 91 og 79 på plass.

Men det er like gresk for meg ang. 17 og 32.

 

Finner heller ikke 3. Har lest og lest om norske bohemer uten å finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 er å finne i ordnett. Det går an å gjette seg til førstedelen av ordet hvis du har de kryssende bokstavene, og jobbe videre derfra

32. SNL-ord. Jeg fant det ved å finne fram til leddene ordet består av (3 ledd), og som bør være kjente stoffer.

79. Samme her. Du må ut fra kryssende bokstaver kombinere fram et stoff bestående av to elementer

84. Sorry! Den sliter jeg med også.

91. Finner du enkelt med SNL-søk.

 

Er selv takknemlig for hint på den j..vla oppfinneren av terningspill (12L), på det kjemiske foretaket (20V) og på 80L Har heller ikke klart å finne 82 og 86.

 

({$editedMessage} 03.02.17 10:45)

84- SNL, søk et på et land, så musikk i landet. Landet ligger i latin-amerika. Men du må først finne landet.

 

({$editedMessage} 03.02.17 15:50)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk.

Da er 91 og 79 på plass.

Men det er like gresk for meg ang. 17 og 32.

 

Finner heller ikke 3. Har lest og lest om norske bohemer uten å finne det.

17 fant jeg ved bruk av bokstavsøk her inne. Det som overrasket meg var at løsningen i mine øyne ikke forbindes med "gjenstand".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nok dessverre litt misvisende fra min side ang den s-en. Det skal være dobbelt S i midten av ordet og ikke S til slutt. Da regner jeg med at du kun får opp en artikkel i SNL og dermed også løsningen

 

({$editedMessage} 03.02.17 13:19)

Alt er tilgitt!

Der satt'n. Må innrømme at tanken om å søke med det søkeordet du brukte ikke var i mine tanker. Lærer stadig noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk.

Da er 91 og 79 på plass.

Men det er like gresk for meg ang. 17 og 32.

 

Finner heller ikke 3. Har lest og lest om norske bohemer uten å finne det.

Svaret på 17 står i første avsnitt av ett av de første treffene du får ved å søke "Norske bohemer".

 

({$editedMessage} 03.02.17 16:04)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 fant jeg ved bruk av bokstavsøk her inne. Det som overrasket meg var at løsningen i mine øyne ikke forbindes med "gjenstand".

Hoppa:

 

Ang. 86, så finnes flere av ordene i stikkordet i artikkelen. Men du har utvilsomt rett i at den er svært vanskelig å finne.

 

Ang. 17, så er jo stikkordet "**Feilaktig betegnelse** på gjenstand med magisk kraft", og dermed er det ikke så rart at løsningsordet ikke forbindes med en gjenstand".

 

For øvrig takk for at du har hjulpet andre med tips.

 

({$editedMessage} 03.02.17 19:51)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle for god hjelp.

Da kom den røde ruta med gratulerer.

 

Nå er det bare å vente på a-nøtta til Trym. Den kommer vel idag om jeg ikke tar helt feil.

Der kom den røde ruta her også. Jippi!!!

Denne var et slit. Jeg er full av beundring for de som knakk den så fort. Det har gått mange timer med intens (men ofte tungvint og tidkrevende) leting. Trym har som vanlig funnet masse ord som er godt gjemt i kildene. Honnør til ham!

Jeg tror at uten tilgang til "fasiten" ville denne oppgaven helt klart vært 10/10 og ekstremt tidkrevende.

Hadde garantert blitt stående fast flere steder der det fantes flere alternative svarord og det ville vært en helvetes jobb å få nøstet seg fram til det riktige ved hjelp av kryssende ord.

Må for egen del finpusse søkeferdigheten og avventer med spenning neste oppgave fra Trym.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...