Gå til innhold

Lørdagsnøtt 003


Tiger X

Anbefalte innlegg

http://crossword.info/tt/LNOTT_003

 

Da var det tid for en ny Lørdagsnøtt igjen. Nr. 003 er holdt i samme "ånd" og med samme vanskelighetsgrad som de to foregående oppgavene. Fortsatt vil tips og råd bli gitt relativt fortløpende til dere som står helt fast. Og det vil sikkert også bli hjelp å få fra løsere som ligger lengre fremme i løypen.

 

(Meldingen ble redigert 28.01.17 00:23)

 

({$editedMessage} 28.01.17 09:18)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

http://crossword.info/tt/LNOTT_003

 

Da var det tid for en ny Lørdagsnøtt igjen. Nr. 003 er holdt i samme "ånd" og med samme vanskelighetsgrad som de to foregående oppgavene. Fortsatt vil tips og råd bli gitt relativt fortløpende til dere som står helt fast. Og det vil sikkert også bli hjelp å få fra løsere som ligger lengre fremme i løypen.

 

(Meldingen ble redigert 28.01.17 00:23)

 

({$editedMessage} 28.01.17 09:18)

Så kjekt! Tusen takk. Fortsatt mangler jeg 38 ord på LN nr. 2, men den får nå bare ligge inntil videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra,tusen takk!

 

Da skal jeg få startet snart.

Jeg sliter med flere her, men trenger en dytt for å komme videre

 

Gudene vet hvor mye jeg har søkt etter 8 L Mangler bb der.

Så er det 27 v beholder. Nå har jeg gått hjennom div bøker, tanun og ordnett. Her finner jeg ikke noe, ei heller i nøkkelbindet. Så hvor befinner denne beholderen seg mon tro?

 

12 og 11 ønsker jeg også tips på.

Så får jeg se hvor langt jeg komme etter litt hjelp.

 

Alle dere andre som løser dette, trenger dere ikke tips og hjelp?

 

Rett før jeg stuper i senga her kjenner jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8: Kanskje du har prøvd et litt for innviklet søk? Hold deg til SNL, og ikke mist motivasjonen av antall treff. Treffer du med søket (som slett ikke er unaturlig), er det mulig å finne svaret på mindre enn 30 sekunder.

 

11: Også SNL. Tenk over hvilke ord du kan påregne å finne i artikkelen, og i hvilken form disse ordene kan tenkes å forekomme. Med det objektivt sett beste søket, fyker svaret opp på skjermen bokstavelig talt før du rekker å blunke.

 

12: Denne er lei. Det er nok enklest (om man kan bruke det ordet her) å finne ut noe på nettet, da artikkelen pga. en særegenhet (som du ser når du leser den) kun vil gi deg treff på et rimelig usannsynlig søk. Selve ordet/navnet finnes i flere norske hjelpekilder, så det går også an å prøve seg frem på den måten.

 

27: Her vil mitt tips være å "keep calm" til du har mange nok kryssende bokstaver til å forsøke å pusle sammen ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med flere her, men trenger en dytt for å komme videre

 

Gudene vet hvor mye jeg har søkt etter 8 L Mangler bb der.

Så er det 27 v beholder. Nå har jeg gått hjennom div bøker, tanun og ordnett. Her finner jeg ikke noe, ei heller i nøkkelbindet. Så hvor befinner denne beholderen seg mon tro?

 

12 og 11 ønsker jeg også tips på.

Så får jeg se hvor langt jeg komme etter litt hjelp.

 

Alle dere andre som løser dette, trenger dere ikke tips og hjelp?

 

Rett før jeg stuper i senga her kjenner jeg.

Har akkurat begynt på moroa, men det kan se ut til at det blir noen timer med søk og atter søk. Fant forresten 8 ganske greit ved å søke rett i SNL. Ordet er et ord fra teksten i en artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8: Kanskje du har prøvd et litt for innviklet søk? Hold deg til SNL, og ikke mist motivasjonen av antall treff. Treffer du med søket (som slett ikke er unaturlig), er det mulig å finne svaret på mindre enn 30 sekunder.

 

11: Også SNL. Tenk over hvilke ord du kan påregne å finne i artikkelen, og i hvilken form disse ordene kan tenkes å forekomme. Med det objektivt sett beste søket, fyker svaret opp på skjermen bokstavelig talt før du rekker å blunke.

 

12: Denne er lei. Det er nok enklest (om man kan bruke det ordet her) å finne ut noe på nettet, da artikkelen pga. en særegenhet (som du ser når du leser den) kun vil gi deg treff på et rimelig usannsynlig søk. Selve ordet/navnet finnes i flere norske hjelpekilder, så det går også an å prøve seg frem på den måten.

 

27: Her vil mitt tips være å "keep calm" til du har mange nok kryssende bokstaver til å forsøke å pusle sammen ordet.

Takk takk.

Hadde nok hengt meg opp i at 8 var å finne i ordnett.

Men med våkent syn fant jeg det på første søk i snl.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://crossword.info/tt/LNOTT_003

 

Da var det tid for en ny Lørdagsnøtt igjen. Nr. 003 er holdt i samme "ånd" og med samme vanskelighetsgrad som de to foregående oppgavene. Fortsatt vil tips og råd bli gitt relativt fortløpende til dere som står helt fast. Og det vil sikkert også bli hjelp å få fra løsere som ligger lengre fremme i løypen.

 

(Meldingen ble redigert 28.01.17 00:23)

 

({$editedMessage} 28.01.17 09:18)

Denne var virkelig krevende! Kom omsider i mål etter en del plundring nederst i midten av oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://crossword.info/tt/LNOTT_003

 

Da var det tid for en ny Lørdagsnøtt igjen. Nr. 003 er holdt i samme "ånd" og med samme vanskelighetsgrad som de to foregående oppgavene. Fortsatt vil tips og råd bli gitt relativt fortløpende til dere som står helt fast. Og det vil sikkert også bli hjelp å få fra løsere som ligger lengre fremme i løypen.

 

(Meldingen ble redigert 28.01.17 00:23)

 

({$editedMessage} 28.01.17 09:18)

Denne var nok hakket mer rabiat enn de forrige, i overkant vrien etter hva mine søkekunnskaper rekker til.

Står bom fast på 3, 4, 13, 23, 55, 61, 69 og 88.

Hint å få til hvor/hvordan man skal søke/tenke når de vanlige søkemetodene gir null resultat.

 

({$editedMessage} 29.01.17 20:17)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3: Prøv å fundere litt på hvordan du kan grave deg frem til artikler som omhandler enten norske bohemer eller britiske kvinnesaksforkjempere. Å satse på førstnevnte er trolig korteste vei til målet.

 

4: Siden ingen mulige søk gir et menneskelig antall treff, må man nesten bare håpe på at ordet finnes f.eks. her inne, og prøve seg med et bokstavsøk i svarord...

 

13: Med minst to kryssende bokstaver, kjør bokstavsøk i Ordnett.

 

23: Det nest mest naturlige søket her gir deg 33 treff i SNL. Gå for det.

 

55: Prøv å finne ut sisteleddet. Tar du det, er ordet løst. Ordnett.

 

61: Her er det et meget nærliggende Avansert Google-søk (bruk en liten håndfull forskjellige linjer) som gir deg sølle 2 treff i SNL.

 

69: Det enkleste er nok bokstavsøk i Ordnett når du har noen sikre bokstaver inne.

 

88: Du finner det i Ordnett med ett av de tre mest nærliggende søkene.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode hint! Da falt mye på plass her.

Etter 2 dager med intens søkevirksomhet og god hjelp gjenstår nå kun ett ord. Hvordan ressonere seg frem til de 'tre mest nærliggende søk' på 88 er Ikke lett å forstå.

 

Men etter litt mer leting kom endelig det siste ordet på plass også. Endelig i mål.

Takk for denne skikkelige nøtta!!

 

({$editedMessage} 29.01.17 21:37)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott innsats! Ang. 88; se på nøkkelordet og tenk over hva du har mulighet til å gjøre med det. Når det opplagte førstevalget "Avgrenset område" ikke hjelper, hva kan man da forsøke...? Du trenger ikke å "finne på" noe selv, nøkkelordet inneholder alt du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode hint! Da falt mye på plass her.

Etter 2 dager med intens søkevirksomhet og god hjelp gjenstår nå kun ett ord. Hvordan ressonere seg frem til de 'tre mest nærliggende søk' på 88 er Ikke lett å forstå.

 

Men etter litt mer leting kom endelig det siste ordet på plass også. Endelig i mål.

Takk for denne skikkelige nøtta!!

 

({$editedMessage} 29.01.17 21:37)

Med 43 løste ord er jeg godt fornøyd med meg selv :-) Særlig gøy var det å resonnere seg frem til 28(for så å få bekreftelsen i kilden og "sjekk ord"). Da falt 26 fort på plass, og 41 rett etterpå. M.h.t. den sistnevnte løsningen:Her i byen blir(eller ble) ikke ordet brukt utelukkende om mannspersoner:-)

Nå skal jeg se på dine tips, Viking63, for alle ordene Hoppa slet med, er også uoppdaget for meg så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://crossword.info/tt/LNOTT_003

 

Da var det tid for en ny Lørdagsnøtt igjen. Nr. 003 er holdt i samme "ånd" og med samme vanskelighetsgrad som de to foregående oppgavene. Fortsatt vil tips og råd bli gitt relativt fortløpende til dere som står helt fast. Og det vil sikkert også bli hjelp å få fra løsere som ligger lengre fremme i løypen.

 

(Meldingen ble redigert 28.01.17 00:23)

 

({$editedMessage} 28.01.17 09:18)

OBS - OBS: 60 loddrett er endret. Det opprinnelige nøkkelordet lot seg ikke koble til løsningen ved bruk av bare Ordnett og SNL, hvilket er i strid med prinsippene for oppgaven.

 

Beklager til dere som allerede har løst 60 loddrett - hvis noen av dere vil vite hva det nye svarordet er, så si fra her. Det blir da lagt ut en kode som avslører det nye ordet - en kode som bare gir mening for den som vet hva det opprinnelige løsningen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 93/94 fordi 60 loddrett er endret. Alle nøkkelord i oppgaven skal kunne kobles til løsningsordet kun ved bruk av Ordnett og SNL, og ved en glipp var ingen slik "connection" til stede her. Man måtte altså gå utenom kildematerialet for å finne ut at nøkkelordet hadde noe med løsningsordet å gjøre.

 

Koden er en enkel tallkode basert på blindbokstavene i det opprinnelige svarordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS - OBS: 60 loddrett er endret. Det opprinnelige nøkkelordet lot seg ikke koble til løsningen ved bruk av bare Ordnett og SNL, hvilket er i strid med prinsippene for oppgaven.

 

Beklager til dere som allerede har løst 60 loddrett - hvis noen av dere vil vite hva det nye svarordet er, så si fra her. Det blir da lagt ut en kode som avslører det nye ordet - en kode som bare gir mening for den som vet hva det opprinnelige løsningen var.

Sitter med en oppgave jeg lastet ned på søndag og etterpå har lagret med de løsningsordene jeg har. Der er nøkkelordet "Kan bryter være". Hva er det nye?

 

({$editedMessage} 30.01.17 12:44)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 93/94 fordi 60 loddrett er endret. Alle nøkkelord i oppgaven skal kunne kobles til løsningsordet kun ved bruk av Ordnett og SNL, og ved en glipp var ingen slik "connection" til stede her. Man måtte altså gå utenom kildematerialet for å finne ut at nøkkelordet hadde noe med løsningsordet å gjøre.

 

Koden er en enkel tallkode basert på blindbokstavene i det opprinnelige svarordet.

Jeg fant ordet etter bokstavsøk på ordnett, men forstår intet av dine forklaringer. Forklaringene du har gitt er helt uforståelige, også etterat jeg fant fasiten. Forstår at nøkkelordet er det samme, men det er denne koden som forvirrer. Og jeg hadde det forrige rette ordet.

 

({$editedMessage} 30.01.17 14:15)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med en oppgave jeg lastet ned på søndag og etterpå har lagret med de løsningsordene jeg har. Der er nøkkelordet "Kan bryter være". Hva er det nye?

 

({$editedMessage} 30.01.17 12:44)

OBS! Ser nå at stikkordet er endret til HAN SOM TAPTE MOT IVAR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ordet etter bokstavsøk på ordnett, men forstår intet av dine forklaringer. Forklaringene du har gitt er helt uforståelige, også etterat jeg fant fasiten. Forstår at nøkkelordet er det samme, men det er denne koden som forvirrer. Og jeg hadde det forrige rette ordet.

 

({$editedMessage} 30.01.17 14:15)

pjuska:

 

Det ble tydelig sagt at *dersom noen spurte*, så skulle koden for det nye ordet på 60 loddrett bli oppgitt. Så før noen faktisk spurte, ville det ikke bli gjort. Ikke bare svaret, men også nøkkelordet er byttet ut - du ser jo sistnevnte når du har oppgaven oppslått.

 

Hoppa & pjuska:

 

Slik skriver dere inn det nye ordet på 60 loddrett: Alle kryssende bokstaver er identiske. Bokstav nr. 1 er nå 4 plasser lengre ute i alfabetet. Bokstav nr. 3 er 4 plasser kortere ute. Bokstav nr. 5 er også 4 plasser kortere ute. Bokstav nr. 7 er 15 plasser kortere ute.

 

({$editedMessage} 30.01.17 16:07)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Viking 63!

Jeg vil bare igjen få si tusen takk for en utrolig fengslende oppgave. Jeg tar tiden til hjelp, og noen små ekstra utfordringer(tenker på 60 L) gjør vel ingen verdens ting :-) Må bare fortelle at jeg har vært 10-12 ganger på turiststedet(68 V), en herlig lokasjon! Der har jeg alltid med meg noen kryssordoppgaver i papirutgave, mens jeg innimellom skuer utover bøljan blå.

 

Nå har jeg 52 løste ord, men gir meg ikke så lett.

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott innsats! Ang. 88; se på nøkkelordet og tenk over hva du har mulighet til å gjøre med det. Når det opplagte førstevalget "Avgrenset område" ikke hjelper, hva kan man da forsøke...? Du trenger ikke å "finne på" noe selv, nøkkelordet inneholder alt du trenger.

Ser du har endret nøkkelordet på 88. Begynte å bli fortvilet da de mest naturlige søkene i ordnett på det opprinnelige nøkkelordet ikke ga resultater.

Men med et litt mer presist nøkkelord kom løsningen på plass. Takker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelordet på 88 er det samme som før. Endringene som er gjort etter at oppgaven ble lagt ut, er:

 

1: Nytt nøkkel- og løsningsord på 60; og

 

2: Én bokstav (fra "Forekommer i hornhinnen" til "Forekommer i hornhinner") på nøkkelordet til 71.

 

({$editedMessage} 31.01.17 14:52)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...