Gå til innhold

Lørdagsnøtt 005


Tiger X

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er godt å høre. Litt av vitsen for meg er å vri hjernen til bristepunktet, for å se om jeg klarer meg uten hjelp. Samtidig vet jeg at jeg ikke har lært meg alle søkemetodene som finnes. Det har vært veldig lærerikt å prøve seg på disse nøtteoppgavene dine, masse gode tips!Bl.a. å bruke Google avansert søk.

Nå har jeg løst 13 ord på nr. LN005. Det går saaaakte fremover, men det er gøy :-)

Heldigvis har jeg lagret LN004, så jeg tar en kikk på den nå.

 

Kryssordhilsen fra Ditten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt den med at du helst vil klare alt for egen maskin. Når jeg selv sitter med min store månedlige favoritt, er det hverken aktuelt å spørre om noe som helst eller å "sniklese" i den tråden der oppgaven diskuteres.

 

Skal prøve å gi vettuge hint til de ordene du mangler fra forrige gang.

 

({$editedMessage} 25.03.17 15:53)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://crossword.info/tt/LNOTT_005

 

Nå er det bare å kjøre på; 94 "lure" ord står mellom deg og et fullt diagram - lykke til!

Lørdagsnøtt?? For meg virker det som en nøtt hver dag, hele året :) :) :)

 

Hadde satt inn noen (en del faktisk) ord, men så skulle jeg fjerne et langt ett som jeg mente var feil. Så plutselig var ALT fjernet.. var nok for snar med å trykke.

 

Tror ikke jeg orker å løse den heller. Var en ihuga "Utfordringen"-løser, men er blitt bra rusten siden den gang. Takker Allers for det! Skjønner ikke bæra av google avansert søk heller.

 

Men lykke til alle dere som hiver dere på! :

 

mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt den med at du helst vil klare alt for egen maskin. Når jeg selv sitter med min store månedlige favoritt, er det hverken aktuelt å spørre om noe som helst eller å "sniklese" i den tråden der oppgaven diskuteres.

 

Skal prøve å gi vettuge hint til de ordene du mangler fra forrige gang.

 

({$editedMessage} 25.03.17 15:53)

"Dessverre kom jeg ikke helt i mål med forrige", skrev jeg i sted . Det må være et godt eksempel på fortrengning, eller ønsketenkning : Jeg har klart 27 av 94!

Faktisk har jeg kun løst ferdig LN001 og LN003.

 

Hvis jeg får litt drahjelp med 7, 8, 13, 59 og 78, er det et lite håp om fremdrift i LN004...

 

Akkurat nå er det mest spennende med den ferskeste oppgaven, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagsnøtt?? For meg virker det som en nøtt hver dag, hele året :) :) :)

 

Hadde satt inn noen (en del faktisk) ord, men så skulle jeg fjerne et langt ett som jeg mente var feil. Så plutselig var ALT fjernet.. var nok for snar med å trykke.

 

Tror ikke jeg orker å løse den heller. Var en ihuga "Utfordringen"-løser, men er blitt bra rusten siden den gang. Takker Allers for det! Skjønner ikke bæra av google avansert søk heller.

 

Men lykke til alle dere som hiver dere på! :

 

mvh Tone

Synd du mistet ordene dine, Tone - det er fort gjort å glemme å "save".

 

Dersom du har problemer med å gjøre gode og "smarte" søk i Google, så sjekk dette supre søkekurset som vår 13-dobbelte norgesmester CS har utarbeidet: http://wiki.schivekryssord.no/kryssord/doku.php?id=kryssord%3Akryssordskole. Kan love deg at kryssorduniverset ditt aldri blir det samme etter at du har fått alle disse metodene inn i fingerspissene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og med andre- og sjettebokstaven på plass, finner du 86 ved hjelp av bokstavsøk i Ordnett. Evt. Kryssordhjelper.

 

81: Siden ordet er hentet fra SNL, nytter det ikke med bokstavsøk. Prøv å finne ut hva som kan være sisteleddet. Når du føler deg noenlunde sikker på det, se på alle substantiver i Ordnett (rundt 120 stk.) som passer med det du står igjen med til førsteleddet. Dette er nok (?) oppgavens vanskeligste ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og med andre- og sjettebokstaven på plass, finner du 86 ved hjelp av bokstavsøk i Ordnett. Evt. Kryssordhjelper.

 

81: Siden ordet er hentet fra SNL, nytter det ikke med bokstavsøk. Prøv å finne ut hva som kan være sisteleddet. Når du føler deg noenlunde sikker på det, se på alle substantiver i Ordnett (rundt 120 stk.) som passer med det du står igjen med til førsteleddet. Dette er nok (?) oppgavens vanskeligste ord.

Kan faktisk være blant de enkleste løsningsordene ettersom søket SAMMENBINDING overraskende nok bare gir 24 treff i SNL og artikkelen med løsningsordet nærmest treffer løserens blikk momentant når trefflisten dukker opp på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvfølgelig helt rett i - presterte å overse/glemme at ordet "sammenbinding" faktisk fantes i teksten.

 

Da passer jeg på å skyte inn at heller enn søket "medløper OR medløpere" på 82 (som gir 31 treff), så kan man istedet rett og slett skrive inn "russisk AND medløper" (Google Advanced Search) eller "russisk medløper" (standard Google-søk) og komme ned i sølle 3 treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser man - det er stadig noe nytt å oppdage. I Advanced Search (som jeg gikk ut fra at CS mente ettersom det kun er dette han trekker frem ang. Google i sin eminente "kryssordskole") blir det altså - også ved dobbeltsjekk nå - 31 treff. Men jeg ser jo at det blir to med standardsøk.

 

Søker man direkte i SNL med "medløper", får man for øvrig 5 treff, men bommer på artikkelen. Forsøket "medløpere" går bedre; 11 treff og riktig artikkel. SNL skal egentlig dekke opp ulike bøyningsformer, men det skjer ikke alltid.

 

({$editedMessage} 26.03.17 19:02)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg løst 2/3 av oppgaven, puh!. Høyre hjørner er løst, bortsett fra 94: Det aner meg hva siste del av ordet er, men finner ingen forstavelse(trolig forsterkende).

Skulle gjerne hatt litt hjelp med f.eks. 13, 17, 30, 33, 44, 50, 55, 57, 90...for å nevne noen ;-)

Mvh Ditten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...