Gå til innhold

Ny Lørdagsnøtt ute!


Tiger X

Anbefalte innlegg

Generelle søketips finner du her: http://wiki.schivekryssord.no/kryssord/doku.php?id=kryssord%3Akryssordskole.

Tips vedr. enkeltoppgaver finner du rundt omkring på trådene om Øverste etasje (og til dels A-nøtt) her: https://schivekryssord.no/.

 

Du etterlyste enkle inngangsord, så her er 10 stk (eksemplene er hentet fra LN002, ikke LN001). Enkelte av dem kan kreve to søk, andre går rett inn på det første, og ett blir veldig lett pga. hjelpefunksjonen med å sjekke ord:

 

20V: "Lokal variant av fransk iblandet mange ord fra afrikanske språk" - umulig ikke å finne

21V: "Stor berbergruppe" - umulig ikke å finne

23V: "Måned i jødisk tidsregning" - umulig ikke å finne

61V: "Buskslekt med navn etter fransk lege"

1L: "Skrev bl.a. tre typer konserter og orgel- og korverker"

25L: "Funky kjempehit tatt fra album utgitt i 1994" - umulig ikke å finne

30L: "Som gjelder måling av lysspredningen fra partikler"

34L: "Selvheftende bind" - umulig ikke å finne

48L: "Kommune på begge sider av polarsirkelen"

59L: "Rhytidiadelphus-art" - umulig ikke å finne

 

LN er som nevnt rettet mot eliten. Fast publisering av en oppgave som er et par hakk enklere, er og har en stund vært under vurdering. Det vil bli gitt beskjed her når/hvis dette prosjektet realiseres.

 

({$editedMessage} 03.01.17 21:35)

Takk for meget god info Viking63!

 

Det hjalp å få tips om hvordan man kan søke på de ulike nettstedene.

 

Har nå kommet meg litt videre på denne nøtta, men kunne godt få hint til f.eks 2, 4, 13, 29, 38 og 89

Gir ikke opp så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er, for å si det forsiktig, en smule mer givende å gi seg på Lørdagsnøtt når man har gode søkeferdigheter. Fint at du hadde utbytte av linkene.

 

2: Dette er ett av de ordene der man vanskelig finner noe godt egnet søk - her kan det være bedre å basere seg på kryssende bokstaver og på bakgrunn av det forsøke å pusle sammen et navn. Du har iallfall hørt om denne bedriften.

 

4: Med de to kryssende bokstavene på plass, kjør bokstavsøk i Ordnett.

 

13: Bruk nøkkelordet for alt hva det er verdt og kjør Google Avansert søk. Følg veldig godt med, og tenk nøye og lenge på om en liten hemmelighet kan følge med på lasset for ett av de fire treffene. (Det er fire treff du skal få med det beste søket, som faktisk er særdeles nærliggende - bit deg merke i det jeg skrev om å bruke nøkkelordet for alt det er verdt.) Ikke forkast med en gang det som kan se ut som et "close, but no cigar"-treff. Tampen brenner...

 

29: Dette kan du ikke vite på forhånd, men her har vi et tilfelle der søk direkte i SNL viser seg å virke langt bedre enn Google. Husk at SNL-søk bare fanger opp selve artikkelteksten, ikke de grå boksene til høyre på skjermen. Det er derfor bare to ord du skal søke på.

 

38: Ordnett-søk på flere ord er iblant problematiske fordi søkemotoren kan få den irriterende idéen at du er ute etter ett av dem som oppslagsord. Men prøv deg frem med ulike kombinasjoner av 2-3 av de 5 aktuelle ordene, og plutselig så lyser svaret deg i øynene.

 

89: Det er ett ord som skiller seg ut i nøkkelordet. Et søk på det (direkte i SNL) gir 50 treff. 5-7 av disse kan se interessante ut. En nærmere titt vil gi deg svaret.

 

(Meldingen ble redigert 05.01.17 01:10)

 

({$editedMessage} 16.01.17 03:37)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at disse tipsene ikke hjelper. Forstår ikke hva du mener, men fant det uten dine tips.

 

({$editedMessage} 03.01.17 16:36)

Klarte da til slutt å komme igjennom denne oppgava også,til tross for dårlig datasøkingskunnskaper, men med godt samarbeid. To oppgaver unnagjort, venter på den tredje.takker!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter fortsatt med å finne ut av 19 L.

 

22 V og 16 L ....hvordan søke best her?

Jeg hadde gitt opp denne oppgaven, men så blir det til at en kikker på den igjen og nå har jeg kommet en del lenger.

 

Mangler blindbokstaver til 8 ,25, 45, 67, 70,78,76,93,88.

Tips til hvor jeg finner disse?

 

Så tips til 16,28 og 37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8: Prøv å finne ordets første del i f.eks. Tanum - med stikkordet i bakhodet er ikke det helt umulig. Når dette er på plass, finn ordets andre del - det er ikke mange av de mulige alternativene som klinger særlig bra.

 

16: Bokstaksøk i Ordnett.

 

25: Det mest nærliggende toordssøket formelig kaster svaret i fanget på deg.

 

 

28: Bokstavsøk i Ordnett.

 

37: Bokstavsøk i SNL. (Du kan ikke vite på forhånd om dette fungerer med bare magre fem viste treff, men det gjør det her.)

 

45: Bruk nøkkelordet for alt det er verdt i Google Avansert søk.

 

67: Prøv å tenke ut om det kan være et nøyaktig uttrykk på minst to ord fra artikkelen innbakt i stikkordet. Du får ett og bare ett treff i Google.

 

70: Skriv inn alle de sentrale ordene i stikkordet i vanlig SNL-søk. Du får tre treff.

 

76: Ikke lett å finne et realistisk søk med akseptabelt antall treff. Her er det enklest å "jukse" og se hva Danielsen har å by på.

 

78: To muligheter: Enten å finne ut hva som er andre del av ordet og se på mulige førsteledd i Ordnett; eller gå igjennom de 42 SNL-artiklene (49 treff i Google) som inneholder det ene ordet du med sikkerhet kan regne med at finnes i artikkelen.

 

93: Med de to første blindbokstavene på plass, er det faktisk ikke mye jobb å kjøre bokstavsøk i Ordnett.

 

88: ... og med 93 på plass, gjør du likedan her - bare 1-2 minutters leting, og du er i mål.

 

({$editedMessage} 16.01.17 03:40)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8: Prøv å finne ordets første del i f.eks. Tanum - med stikkordet i bakhodet er ikke det helt umulig. Når dette er på plass, finn ordets andre del - det er ikke mange av de mulige alternativene som klinger særlig bra.

 

16: Bokstaksøk i Ordnett.

 

25: Det mest nærliggende toordssøket formelig kaster svaret i fanget på deg.

 

 

28: Bokstavsøk i Ordnett.

 

37: Bokstavsøk i SNL. (Du kan ikke vite på forhånd om dette fungerer med bare magre fem viste treff, men det gjør det her.)

 

45: Bruk nøkkelordet for alt det er verdt i Google Avansert søk.

 

67: Prøv å tenke ut om det kan være et nøyaktig uttrykk på minst to ord fra artikkelen innbakt i stikkordet. Du får ett og bare ett treff i Google.

 

70: Skriv inn alle de sentrale ordene i stikkordet i vanlig SNL-søk. Du får tre treff.

 

76: Ikke lett å finne et realistisk søk med akseptabelt antall treff. Her er det enklest å "jukse" og se hva Danielsen har å by på.

 

78: To muligheter: Enten å finne ut hva som er andre del av ordet og se på mulige førsteledd i Ordnett; eller gå igjennom de 42 SNL-artiklene (49 treff i Google) som inneholder det ene ordet du med sikkerhet kan regne med at finnes i artikkelen.

 

93: Med de to første blindbokstavene på plass, er det faktisk ikke mye jobb å kjøre bokstavsøk i Ordnett.

 

88: ... og med 93 på plass, gjør du likedan her - bare 1-2 minutters leting, og du er i mål.

 

({$editedMessage} 16.01.17 03:40)

Jeg får ikke "jukset" på 76. Har 2 Danielsen her ,men tydeligvis ikke riktig bok.

Stor kryssordbok DD utg.3 2008 og utg.? 2000.

 

Er er det annen måte å finne dette?

 

25 og 67 evner jeg visst ikke å finne.

Men klart, jeg skal prøve mer.

67: der får jeg 5 treff som den minste og der finner jeg ikke noe. Fatter ikke åssen du søker og får 1 treff.

 

Da andre er nå i boks.

 

Da fant jeg 67 i OneLook.

 

({$editedMessage} 08.01.17 19:49)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Anne, som har den ferdig!

Et lite spørsmål til forfatteren: Det er et par ord jeg ikke finner i noen av mine oppslagsverk (ordnett m/ norsk ordbok, fremmedordbok, synonymordbok, riksmålsordbok og Tanums store), og Kirkebys store. Det er 62 og 79. De må vel derfor være gjemt i Snl, men kommer ikke fram ved bokstavsøk i ordnetts kryssordhjelper (som også sjekker i Snl). Er det jeg som har oversett noe? Med manglende blindbokstaver blir det vrient å søke på ord direkte i artikkelteksten i Snl. Noen tips?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer til Anne, som har den ferdig!

Et lite spørsmål til forfatteren: Det er et par ord jeg ikke finner i noen av mine oppslagsverk (ordnett m/ norsk ordbok, fremmedordbok, synonymordbok, riksmålsordbok og Tanums store), og Kirkebys store. Det er 62 og 79. De må vel derfor være gjemt i Snl, men kommer ikke fram ved bokstavsøk i ordnetts kryssordhjelper (som også sjekker i Snl). Er det jeg som har oversett noe? Med manglende blindbokstaver blir det vrient å søke på ord direkte i artikkelteksten i Snl. Noen tips?

 

ricjon:

 

Kan bekrefte det anne. sier om 62 og 79 - og førstnevnte er hentet fra en artikkeltekst, det er ikke et oppslagsord.

 

Som beskrevet i introduksjonen over diagrammet, er alle ord i Lørdagsnøtt hentet enten fra Ordnett (kun oppslagsord) eller SNL (hele tekstmassen). Du vil derfor med stor sannsynlighet ha svært lite utbytte av øvrige ordbøker under løsningsarbeidet.

 

Hva angår Kryssordhjelper, så finner man etter mine erfaringer sjelden noe som helst der. Bokstavsøk direkte i Ordnett er suverent mye bedre, selv om det er helt håpløst at man - 20 år etter at Norsk Språk 2.0 ble lansert - ikke kan ha jokertegn som første bokstav.

 

Forresten, gratulerer med at du har LN001 i boks - godt jobbet!

 

({$editedMessage} 16.01.17 03:41)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er notert.

Men det kan se ut som om kryssordhjelperen kan ha blitt bedre enn sitt rykte i og med at den også søker i Snl. Jeg har i hvert fall funnet noen av ordene den veien, og den søker selv om førstebokstaven mangler.

Jeg har søkt på 79 i Tanum, men ingenting kommer opp. Jeg har ---m-a-e-t-s-, og dette kan da ikke være riktig. 62 får jeg jobbe mer med.

 

({$editedMessage} 16.01.17 07:57)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelet med det mislykkede søket på 62 [rettelse: mente 79] illustrerer mitt poeng: Du gjør ingenting feil, det er bare "Kryssordhjelper" som ikke er til hjelp fordi den er full av "støy" (ord i alle tenkelige og utenkelige bøyninger) samtidig som de fleste ordene man leter etter ikke ligger inne. Med direktesøk i Tanum finner du svaret veldig fort. Om du hadde hatt f.eks. bare bokstav 4 og 8 inne, ville det heller ikke tatt mer enn en håndfull minutter.

 

({$editedMessage} 16.01.17 15:28)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist har jeg "skjærpet" meg og funnet 79 i Tanum (det var vel den du mente og ikke 62?) Det var en ren søkeglipp som var årsaken til manglende funn.

 

Når det gjelder 62 lurer jeg på hvor "dypt" en må søke, dvs søke videre bakover på de treffene en får i primærsøket. Tror jeg må ha prøvd alle de mulige ordvariantene av "trang passasje" som finnes - både ett og flere ord, og så langt har det ikke dukket opp noe brukandes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

62 er blant de ordene som du må forsøke å dele i to (etter at det viser seg at annet ikke fører frem); først finne sisteleddet og så kjøre bokstavsøk på førsteleddet for å prøve å finne en sammensetning som klinger noenlunde bra. Nøkkelordet forteller deg hvilket ord du skal se etter synonymer for for å "nagle" sisteleddet - hvis du ikke ser det med blotte øyet, da? Tanum vil ofte være den beste enkeltboken å lete etter førsteleddet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jammen meg siste ord på plass. Jippi!!!!!

Den var skikkelig vrien, men først og fremst fordi det til tider var svært tidkrevende å finne løsningsordene av den enkle grunn at søkevalgene mine var for upresise.

Blir spennende å bryne seg på neste.

All ære til Trym, som greier å plukke ut så mange, godt gjemte ord, og takk til de som har bidratt med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...