Gå til innhold

Ny Lørdagsnøtt ute!


Tiger X

Anbefalte innlegg

http://crossword.info/tt/LNOTT_002

 

For å unngå krasj med "Øverste etasje", blir Lørdagsnøtt inntil videre publisert den siste lørdagen i hver måned. Alle som ikke er redde for å svette litt, er velkomne til å bryne seg på denne utfordrende oppgaven. Råd og tips til løsere som trenger en liten dytt for å komme videre, vil bli gitt relativt fortløpende her inne. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den første oppgaven ligger fortsatt ute, så det er ingen grunn til å rive av seg håret for løsere som ennå ikke er i mål med den.

 

Det er for øvrig en god del flere som har prøvd seg (akkurat hvor mange er umulig å si - "admin" må velge mellom muligheten for å kunne "titte i kulissene" og holde "Søk ord"-funksjonen aktiv), men de fleste har vært adskillig mer anonyme enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denne ble for vanskelig for meg.

Har prøvd og prøvd, men kommer ikke opp i mer enn 41 ord.

 

Hadde håpet at noen andre kom på banen her og spurte om hjelp. Men det var nok for mye å håpe på :-).

 

Jeg prøver kanskje litt sånn innimellom og mulig ett og annet ord detter på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første oppgaven ligger fortsatt ute, så det er ingen grunn til å rive av seg håret for løsere som ennå ikke er i mål med den.

 

Det er for øvrig en god del flere som har prøvd seg (akkurat hvor mange er umulig å si - "admin" må velge mellom muligheten for å kunne "titte i kulissene" og holde "Søk ord"-funksjonen aktiv), men de fleste har vært adskillig mer anonyme enn deg.

Hei Viking63!

Så bra at den første oppgaven fortsatt ligger ute, for jeg oppdaget først i dag at dette tilbudet er her inne! Derfor prøver jeg meg først på nr 1. Den ligger nok i eliteklassen, men det er jo lov å prøve seg. Med 6 løste ord foreløpig føler jeg at jeg er godt i gang :-) Tusen takk for oppgavene!

Mvh

Ditten

(som savner Allersnøtta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denne ble for vanskelig for meg.

Har prøvd og prøvd, men kommer ikke opp i mer enn 41 ord.

 

Hadde håpet at noen andre kom på banen her og spurte om hjelp. Men det var nok for mye å håpe på :-).

 

Jeg prøver kanskje litt sånn innimellom og mulig ett og annet ord detter på plass.

Det er fortsatt lov å spørre om hjelp, både for deg og andre. Bare for å ta en liten test på hva du har lært deg av søk:

 

På 27V, "Er funnet i et vann i en elv i en kommune som grenser til Hol", finnes det et helt logisk søk som kaster svaret rett i fanget ditt på sekundet. Funnet det? 44V, "En av tre klasser i underrekke av ryggstrengdyr", finner du på ca. 10 sekunder med det beste søket. Funnet det? På 19L, "Paris-art kjent under en rekke ulike navn", kan du støte på problemer hvis du ikke går utenom SNL, men det finnes en svært enkelt måte å "naile" svaret på allikevel. Funnet ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Viking63!

Så bra at den første oppgaven fortsatt ligger ute, for jeg oppdaget først i dag at dette tilbudet er her inne! Derfor prøver jeg meg først på nr 1. Den ligger nok i eliteklassen, men det er jo lov å prøve seg. Med 6 løste ord foreløpig føler jeg at jeg er godt i gang :-) Tusen takk for oppgavene!

Mvh

Ditten

(som savner Allersnøtta)

Hallo, Ditten.

 

Du finner masse fremdriftshjelp (takket være anne.) i tråden om Lørdagsnøtt 001. Og trenger du ytterligere assistanse, så er det bare å hoie. Kanskje også noen andre føler seg kallet til å hjelpe - det er minst 6 personer (men det kan godt være tre ganger så mange for alt jeg vet) som har kommet helt i mål.

 

Siden du nevner den, så publiseres faktisk en så å si 100 % kopi av Allersnøtta den 3. (!) i hver måned. De blir også liggende ute i ettertid, så iberegnet den som blir lagt ut senere i dag på https://schivekryssord.no har du foreløpig 9 slike oppgaver å bryne deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt lov å spørre om hjelp, både for deg og andre. Bare for å ta en liten test på hva du har lært deg av søk:

 

På 27V, "Er funnet i et vann i en elv i en kommune som grenser til Hol", finnes det et helt logisk søk som kaster svaret rett i fanget ditt på sekundet. Funnet det? 44V, "En av tre klasser i underrekke av ryggstrengdyr", finner du på ca. 10 sekunder med det beste søket. Funnet det? På 19L, "Paris-art kjent under en rekke ulike navn", kan du støte på problemer hvis du ikke går utenom SNL, men det finnes en svært enkelt måte å "naile" svaret på allikevel. Funnet ut av det?

Må bare si at disse tipsene ikke hjelper. Forstår ikke hva du mener, men fant det uten dine tips.

 

({$editedMessage} 03.01.17 16:36)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt lov å spørre om hjelp, både for deg og andre. Bare for å ta en liten test på hva du har lært deg av søk:

 

På 27V, "Er funnet i et vann i en elv i en kommune som grenser til Hol", finnes det et helt logisk søk som kaster svaret rett i fanget ditt på sekundet. Funnet det? 44V, "En av tre klasser i underrekke av ryggstrengdyr", finner du på ca. 10 sekunder med det beste søket. Funnet det? På 19L, "Paris-art kjent under en rekke ulike navn", kan du støte på problemer hvis du ikke går utenom SNL, men det finnes en svært enkelt måte å "naile" svaret på allikevel. Funnet ut av det?

44 har jeg funnet.

 

Synes jeg har søkt på alle mulige måter etter 27 og 19 uten å få treff.

 

Lurer også fælt på 32 v. Finner ikke noe navn som passer inn av de som kommer opp på 1974. Så den der er noe mystisk.

 

Nei, det fant jeg plutselig 27.

 

({$editedMessage} 03.01.17 16:53)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Viking63!

Takk for opplysningene! Foreløpig har jeg mer enn nok med å komme videre med nr. 1, men det er skikkelig artig! Nå kikker jeg på tråden til Lørdagsnøtt 001, så får jeg kanskje "vei i vellinga"

Wow! Nå har jeg klart 36,37,45,46,47,51,56,65,80,83 og 89! På Lørdagsnøtta 001 riktignok.

Hvor lenge blir denne oppgaven liggende ute, mon tro?

Dette tar tid, he he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 har jeg funnet.

 

Synes jeg har søkt på alle mulige måter etter 27 og 19 uten å få treff.

 

Lurer også fælt på 32 v. Finner ikke noe navn som passer inn av de som kommer opp på 1974. Så den der er noe mystisk.

 

Nei, det fant jeg plutselig 27.

 

({$editedMessage} 03.01.17 16:53)

32 er ikke navnet på en person, men hva vedkommende er utdannet som, et yrke/fagområde.

Ellers er jeg enig med Serine i at de fleste av tipsene her inne ikke har gjort det noe som helst enklere. Det optimale søket på hvert enkelt stikkord er nærmest umulig å vite (dersom man ikke har laget oppgaven) og fremstår som ren tipping. Synd tipsene ikke er mer konkrete, da kunne man kanskje lært noe! Og hva er/hvordan kommer man frem til et såkalt 'avansert' søk? Nei det sies det ikke noe om..

Jeg lurer også på hvor det er blitt av de enkle innføringsordene/startordene det ble 'annonsert' med i utgave 1. For en middelmådig kryssordløser er de totalt fraværende!

Spør meg selv om man på noen som helst måte blir en bedre kryssordløser av å gi seg løs på en slik type oppgave eller om man rett og slett kun blir en bedre 'googler'/nettsøker.

 

({$editedMessage} 03.01.17 17:43)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 er ikke navnet på en person, men hva vedkommende er utdannet som, et yrke/fagområde.

Ellers er jeg enig med Serine i at de fleste av tipsene her inne ikke har gjort det noe som helst enklere. Det optimale søket på hvert enkelt stikkord er nærmest umulig å vite (dersom man ikke har laget oppgaven) og fremstår som ren tipping. Synd tipsene ikke er mer konkrete, da kunne man kanskje lært noe! Og hva er/hvordan kommer man frem til et såkalt 'avansert' søk? Nei det sies det ikke noe om..

Jeg lurer også på hvor det er blitt av de enkle innføringsordene/startordene det ble 'annonsert' med i utgave 1. For en middelmådig kryssordløser er de totalt fraværende!

Spør meg selv om man på noen som helst måte blir en bedre kryssordløser av å gi seg løs på en slik type oppgave eller om man rett og slett kun blir en bedre 'googler'/nettsøker.

 

({$editedMessage} 03.01.17 17:43)

Man kan svært sjelden på forhånd vite med sikkerhet hvilket søk som er det optimale. Men med erfaring og ved å legge hodet i bløt kan man ofte spisse søkene på en måte som rent objektivt er fornuftig.

 

Som sagt til serine, så er det ikke gitt noe tips overhodet fra min side til Lørdagsnøtt 002 ennå, bare til den første oppgaven (se egen tråd). Tipsene er gitt slik er de gjort nettopp for å være lærerike. Gir man ut løsningsordene på sølvfat, lærer de aller færreste noe som helst. Man må da i tilfelle gå tilbake og analysere stikkord vs. svar på egen hånd.

 

Lørdagsnøtt er en oppgave for den øverste kvarte prosenten av norske kryssordløsere, så "enkle inngangsord" betyr ikke det samme her som i et "kaffekryss". Men jeg kan komme tilbake senere i kveld med en liste over hvilke ord dette henspiller på.

 

Hvis du ikke regner inn større søkekompetanse som del av å bli en bedre løser, er det bare å ta for seg Tanum og andre bøker fra perm til perm pluss å lese igjen og igjen og igjen alle oppslag i Danielsen-bøkene. Det kan ikke en oppgave gjøre for deg, men en oppgave kan "lure" deg til å tenke smartere.

 

({$editedMessage} 16.01.17 03:33)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Nå har jeg klart 36,37,45,46,47,51,56,65,80,83 og 89! På Lørdagsnøtta 001 riktignok.

Hvor lenge blir denne oppgaven liggende ute, mon tro?

Dette tar tid, he he...

I utgangspunktet blir den liggende ute så lenge Internett består, så det er neppe noen fare sånn sett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan svært sjelden på forhånd vite med sikkerhet hvilket søk som er det optimale. Men med erfaring og ved å legge hodet i bløt kan man ofte spisse søkene på en måte som rent objektivt er fornuftig.

 

Som sagt til serine, så er det ikke gitt noe tips overhodet fra min side til Lørdagsnøtt 002 ennå, bare til den første oppgaven (se egen tråd). Tipsene er gitt slik er de gjort nettopp for å være lærerike. Gir man ut løsningsordene på sølvfat, lærer de aller færreste noe som helst. Man må da i tilfelle gå tilbake og analysere stikkord vs. svar på egen hånd.

 

Lørdagsnøtt er en oppgave for den øverste kvarte prosenten av norske kryssordløsere, så "enkle inngangsord" betyr ikke det samme her som i et "kaffekryss". Men jeg kan komme tilbake senere i kveld med en liste over hvilke ord dette henspiller på.

 

Hvis du ikke regner inn større søkekompetanse som del av å bli en bedre løser, er det bare å ta for seg Tanum og andre bøker fra perm til perm pluss å lese igjen og igjen og igjen alle oppslag i Danielsen-bøkene. Det kan ikke en oppgave gjøre for deg, men en oppgave kan "lure" deg til å tenke smartere.

 

({$editedMessage} 16.01.17 03:33)

Takk for svar Viking63.

Du trenger ikke komme med noen liste over det du mener er enklere inngangsord, det som virker enkelt for noen kan være vanskelig for andre. Mitt innspill går på at om man ved å løse en slik oppgave skal kunne bli en bedre kryssordløser bør det være noen stikkord/løsninger som ikke direkte kun er myntet på 'den øverste kvarte prosenten av norske kryssordløsere'.

Den bør også inneholde noen ord for gjennomsnittsløseren slik at man blir inspirert til å fortsette og bygge ord på ord.

Og selvsagt er det mye mer effektivt å tilegne seg større søkekompetanse enn å sitte i timesvis med ordbøker. Det er disse søkekompetansehevende tipsene jeg savner, ikke ordbøkene. De finnes det kanskje en oversikt over?

Ellers er det selvsagt flott at noen lager oppgaver for den ypperste eliten også, ære være deg for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt lov å spørre om hjelp, både for deg og andre. Bare for å ta en liten test på hva du har lært deg av søk:

 

På 27V, "Er funnet i et vann i en elv i en kommune som grenser til Hol", finnes det et helt logisk søk som kaster svaret rett i fanget ditt på sekundet. Funnet det? 44V, "En av tre klasser i underrekke av ryggstrengdyr", finner du på ca. 10 sekunder med det beste søket. Funnet det? På 19L, "Paris-art kjent under en rekke ulike navn", kan du støte på problemer hvis du ikke går utenom SNL, men det finnes en svært enkelt måte å "naile" svaret på allikevel. Funnet ut av det?

Jeg sliter fortsatt med å finne ut av 19 L.

 

22 V og 16 L ....hvordan søke best her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 har jeg funnet.

 

Synes jeg har søkt på alle mulige måter etter 27 og 19 uten å få treff.

 

Lurer også fælt på 32 v. Finner ikke noe navn som passer inn av de som kommer opp på 1974. Så den der er noe mystisk.

 

Nei, det fant jeg plutselig 27.

 

({$editedMessage} 03.01.17 16:53)

!9 finner du ved å søke på ordnett, kryssordhjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Viking63.

Du trenger ikke komme med noen liste over det du mener er enklere inngangsord, det som virker enkelt for noen kan være vanskelig for andre. Mitt innspill går på at om man ved å løse en slik oppgave skal kunne bli en bedre kryssordløser bør det være noen stikkord/løsninger som ikke direkte kun er myntet på 'den øverste kvarte prosenten av norske kryssordløsere'.

Den bør også inneholde noen ord for gjennomsnittsløseren slik at man blir inspirert til å fortsette og bygge ord på ord.

Og selvsagt er det mye mer effektivt å tilegne seg større søkekompetanse enn å sitte i timesvis med ordbøker. Det er disse søkekompetansehevende tipsene jeg savner, ikke ordbøkene. De finnes det kanskje en oversikt over?

Ellers er det selvsagt flott at noen lager oppgaver for den ypperste eliten også, ære være deg for det!

Generelle søketips finner du her: http://wiki.schivekryssord.no/kryssord/doku.php?id=kryssord%3Akryssordskole.

Tips vedr. enkeltoppgaver finner du rundt omkring på trådene om Øverste etasje (og til dels A-nøtt) her: https://schivekryssord.no/.

 

Du etterlyste enkle inngangsord, så her er 10 stk (eksemplene er hentet fra LN002, ikke LN001). Enkelte av dem kan kreve to søk, andre går rett inn på det første, og ett blir veldig lett pga. hjelpefunksjonen med å sjekke ord:

 

20V: "Lokal variant av fransk iblandet mange ord fra afrikanske språk" - umulig ikke å finne

21V: "Stor berbergruppe" - umulig ikke å finne

23V: "Måned i jødisk tidsregning" - umulig ikke å finne

61V: "Buskslekt med navn etter fransk lege"

1L: "Skrev bl.a. tre typer konserter og orgel- og korverker"

25L: "Funky kjempehit tatt fra album utgitt i 1994" - umulig ikke å finne

30L: "Som gjelder måling av lysspredningen fra partikler"

34L: "Selvheftende bind" - umulig ikke å finne

48L: "Kommune på begge sider av polarsirkelen"

59L: "Rhytidiadelphus-art" - umulig ikke å finne

 

LN er som nevnt rettet mot eliten. Fast publisering av en oppgave som er et par hakk enklere, er og har en stund vært under vurdering. Det vil bli gitt beskjed her når/hvis dette prosjektet realiseres.

 

({$editedMessage} 03.01.17 21:35)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 har jeg funnet.

 

Synes jeg har søkt på alle mulige måter etter 27 og 19 uten å få treff.

 

Lurer også fælt på 32 v. Finner ikke noe navn som passer inn av de som kommer opp på 1974. Så den der er noe mystisk.

 

Nei, det fant jeg plutselig 27.

 

({$editedMessage} 03.01.17 16:53)

Hvis du leser stikkordet på 32V; "Var en av nobelprisvinnerne i 1974", ser du at det ganske sikkert ikke dreier seg om et navn.

 

Og 27 var vel egentlig ikke blant de verste allikevel? 19 ser jeg at serine har hjulpet deg med. Den kan du også løse på flere måter uten å ha noen bokstaver å bygge på: Enten ved å søke direkte i Ordnett eller ved å google opp en liste over akkurat det du er ute etter.

 

(Meldingen ble redigert 03.01.17 21:46)

 

({$editedMessage} 16.01.17 03:39)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan jo lese det slik nå når jeg vet det.

 

27 kom opp på et blunk det med rett søkemetode i snl.

Her hadde jeg bare ikke gjort jobben min riktig tidligere .

Må jo gjøre som du har lært meg vettu :-)).

 

Men 19 surra jeg mye etter i google. Noen ganger virker det som en henger seg opp i en ting og bare tuller rundt det.

 

Spurte deg tidligere her om hvordan jeg best skal komme frem til svar på 16 og 22.

Tenkte at dette kanskje er ordnett, men kan selvfølgelig ha oversett når jeg sjekket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, har oversett at du spurte om 16 og 22.

 

16: Dette tar du greiest med bokstavsøk i Ordnett - om/når du finner ut av sisteleddet, går det fort. Nøkkelordet vil da være selvinnlysende korrekt, men du finner bekreftelse i SNL.

 

22: Også et Ordnett-ord. Med 7 på plass, kan du sette i gang. Her er nøkkelordet laget ut fra teksteksempelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...