Gå til innhold

Fredagsnøtt 002


Tiger X

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Først, tusen takk for fredagsnøtt. Veldig bra og litt vrien å få hull..

Men nå står det igjen 2 ord og disse ser det ut til at jeg ikke klarer å finne uten hjelp.

 

12 og 19.

 

 

En tur innom iTunes gjorde susen. Da kom 12 på plass.

 

({$editedMessage} 01.07.17 16:31)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12, "Kjent band innen nasjonal musikksjanger i stat i det sørlige Afrika":

 

Oddsen for at navnet på vedkommende stat finnes i artikkelteksten, er meget høy. Utgangspunktet blir dermed å skrive inn alle de mulige landene på linjen "noen av disse ordene" i Google Advanced Search. Prøv deretter ulike 2- eller 3-ordskombinasjoner av "kjent", "band", "nasjonal" og "musikksjanger" på linjen "alle disse ordene". Dersom dette skulle mislykkes (NB: sier ingenting om hvorvidt det vil skje eller ikke), splitt opp i "musikk" og "sjanger" og kjør en ny runde.

 

19, "Mangeårig president for flere kvinneorganisasjoner":

 

Her vil det mest naturlige 2-ordssøket avsløre svaret direkte. Du har vært borti det samme forholdet både i Øverste etasje og Stormesterkryss tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til Aksel H og Anne. Super oppgave å bryne seg på. Takk til Trym, som finner ord en nærmest må hale ut av oppslagsverkene - og først etter utallige mer eller mindre kreative søk. Med "fasiten" på plass er det lettere å se hva som ville gjort susen, men ikke alltid i kampens hete. Flere sannsynlige Ordnett-ord viste seg etter forgjeves leting i den kilden å være SNL-ord - men det årna sæ til slutt. Rød firkant er deilig å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, denne oppgaven er super! Takk til Trym Torson, som gir oss noe å virkelig bale med. Selv fikk jeg en litt dårlig start, for jeg slettet ved et uhell mine 13 først løste.

 

Etter en pause var det bare å gå på igjen med krum hals. Jeg er ikke i mål, men når jeg nettopp klarte 2 og 27,ja, da er det håp for meg også, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg klart å løse 89 ord, og det er nok på tide å be om litt assistanse for å ha håp om se den røde ruten...

Hvis jeg får et hint om første del av 17, vil kanskje mye løse seg i det området. Dessuten står jeg bom fast på 75 og 97. Er det hjelp å få, lucifus eller noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ditten!

 

17: Førsteleddet leder tanken hen på noe geistlig/kirkelig.

75: Nettopp denne løsningen kom sist hos meg. Har med utvinning av olje å gjøre. Forbindelsen til stikkordet står i en egen ramme under Etymologi.

97: Kanalen eies av en kjent politiker dømt til fengsel i hjemlandet.

 

Lykke til!

 

Vh

 

Aksel H.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aksel1!

Tusen takk for hint. 17 er på plass, for 2. gang (løsningen var et av de 13 ordene jeg slettet i starten, utrolig at hjernen min ikke husket det). 97 fikk jeg løst ved å spørre min mann om politikeren. Jeg innbiller meg at generalsekretæren i 14 også gikk tapt i startfasen, men jeg husker altså ikke hvilket idrettsforbund det var. 75 er fortsatt i det blå. Dessuten mangler jeg også 6L. Så det gjenstår altså 9 ord.

Helt imponert over hvor fort dere andre fikk løst oppgaven :-) Gratulerer til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 75: Gude- og guderelaterte navn er brukt på oljeinstallasjoner.

Til 6: Gudinnen er mye bedre kjent under et annet navn. Du skal til oltidens Mesopotamia.

Til 14: Sparket leder innenfor europeisk fotball

 

({$editedMessage} 16.07.17 11:47)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei lucifus!

Tusen takk for hint. Nå fant jeg generalsekretæren. Han var også blant de 13 ordene jeg slettet ved et uhell i starten. Merkelig, kryssordløsing hjelper visst ikke særlig på hukommelsen, he he.Jeg husket 1. bokstaven i det minste.

Nå får jeg lete i Mesopotamia etter gudinnen, og biotopen i nord.Da løsner det kanskje.

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...