Gå til innhold

Fredagsnøtt 001


Tiger X

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

http://crossword.info/tt/FNOTT_001

 

Og så var det nøttetid igjen. For også å kunne bruke ord med et like antall bokstaver, er diagrammet endret fra Lørdagsnøtt. Ellers skulle det ikke være vanskelig å kjenne igjen oppgavestilen - lykke til!

Tusen takk for flott og vrien fredagsnøtt, Viking63! Jeg er ennå ikke i mål(jeg har god tid og koser meg med utfordringene innimellom andre gjøremål), men med 63 løste hittil er det vei i vellingen. 93V var ganske "trollete", men jeg fikk nå has på løsningen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 har ikke funnet selv

15 SNL-ord - uttrykk fra basket.

24 SNL-ord (trang og dyp dal)

31 har ikke funnet selv

33 SNL-ord (søk på lav)

57 SNL-ord (søk på stadion)

58 har ikke funnet selv

64 har ikke funnet selv

68 SNL-ord (tsjekkisk historie)

 

Trenger selv tips på: 52-59-65-69-70-73-74-80-83-89-94-96-100

 

 

 

({$editedMessage} 08.06.17 22:47)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditten & lucifus:

 

Litt assistanse til de ordene som begge mangler:

 

4: Et søk på hele nøkkelordet i riktig kilde gjør susen.

 

31: Foreta avansert søk i SNL på nb.no med f.eks. bokstavene 2-6-8-10 inne. Begynn med A som førstebokstav og fortsett til løsningen åpenbarer seg.

 

58: Oppslagsord i SNL, så 161 treff på det mest naturlige søket er ingen katastrofe.

 

64: Omtales i en artikkel i SNL som omhandler denne typen redskaper. Er også oppført hos Danielsen.

 

---

 

Ang. 33: Tipset fra lucifus gir 2314 treff. En raskere måte er å prøve leksikonet her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Viking 63:

Takker for tips - må beskjemmet meddele at noen ganger tenker man for vanskelig og glemmer det enklere.

 

Hva gjelder 31 lurer jeg på hva du mener med avansert søk i SNL hos NB. Da tenker du ikke på nøkkelbindet, eller....? Tror ikke jeg har søkt på andre måter enn i nøkkelbindet hos NB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha valgt "Avansert søk" inne på nb.no, skriver du "Store norske leksikon" i "Tittel"-feltet og det du har av bokstaver i "Søkestreng"-feltet. Dette fungerer på samme måte som bokstavsøk i Ordnett*, og dermed må man bare prøve seg frem fra A og utover.

 

*: På nb.no må man imidlertid alltid velge en konkret førstebokstav, selv om man kjenner til avslutningen på ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til lucifus og Viking63!

Dessverre har jeg litt dårlig tid nå, så jeg rekker ikke å gi gode hint til deg, lucifus, men her er noen få i farten:

52: Søk i SNL(folketro)

100: Søk i SNL(nypersisk)

 

Jeg får ikke til å søke avansert i NB med din metode, Viking63, selv om jeg har riktige bokstaver.Hvilket tegn brukes for manglende bokstaver?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til lucifus og Viking63!

Dessverre har jeg litt dårlig tid nå, så jeg rekker ikke å gi gode hint til deg, lucifus, men her er noen få i farten:

52: Søk i SNL(folketro)

100: Søk i SNL(nypersisk)

 

Jeg får ikke til å søke avansert i NB med din metode, Viking63, selv om jeg har riktige bokstaver.Hvilket tegn brukes for manglende bokstaver?

Du bruker spørsmålstegn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, lucifus, og så, omsider, skjønte jeg at Viking63s søketips ikke innebar at han røpet 1. bokstav ;-)

Jeg søkte i diverse leksika med A som 1. bokstav, uten resultat. Så lettet gudskjelov tåken i hodet og jeg tok med krum hals fatt med bokstaver og spørsmålstegn. Nå vet jeg hvor slaget sto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Ditten og Viking63!!

Da smalt siste ordet på plass. Denne her var en sliter, som klart avslørte at de fortsatt står mye igjen hva gjelder mine søkeferdigheter. Super oppgave for de som liker å spise blyanter og ikke gi seg selv om det butter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, lucifus!

Selv sitter jeg igjen med 4 og 68.

Har sjekket Nyord i norsk og Tanums rettskrivingsordbok angående 4, uten hell.

Jeg har ikke Danielsens kryssordbok hvis det er kilden til 4.

Dessverre hjalp ikke hintet ditt om 68, så jeg tar gjerne imot et aldri så lite nytt hint der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på og gratulerer ikke bare Ditten og lucifus, men også anne og alle andre som har krysset målsnøret.

 

Vedr. kilder, så står det tydelig i ruten over diagrammet: "Alle ord er hentet fra Ordnett og Store norske leksikon, fra sistnevnte også fra fritekst." Danielsen-bøkene er en uvurderlig skatt for alle løsere, men siden de ikke er normert kan ingen forfatter bruke dem som utgangspunkt for å konstruere oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til gratulanter, og gratulerer til alle som slet (???) seg gjennom utfordringene.

Tror kanskje denne oppgaven hadde vært ganske så umulig å komme gjennom uten "fasithjelpen". Det var flere steder der andre ord passet med noen av de kryssende bokstavene, og det ville ha blitt en nærmest umulig jobb å finne ut hvilket ord som hadde lurt en ut på et villspor når en skjønte at en hadde kjørt seg fast.

Masse ros til kryssordforfatter! Ser fram til neste utfordring.

I mellomtiden er det vel på tide å titte nærmere på siste NM-trim, og der er det jo ikke mangel på alternative løsninger på mange av ordene - og dessverre ingen "fasithjelp". Den oppspiste blyanten er byttet ut med en nykvesset. :-)

 

({$editedMessage} 10.06.17 20:30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...