Gå til innhold

Bokstavsøk i SNL nøkkelbind er ikke helt å stole på


lucifus

Anbefalte innlegg

Viser til mitt siste innlegg i Lørdagsnøtt-5 tråden, der jeg ikke fant prisvinneren i nøkkelbindet hos NB. Det innlegget var basert på et søk med bare de to første, kryssende bokstavene på plass. Etter at jeg søkte med bokstaven fra gullskatten i tillegg, dukket prisvinneren opp. Sjekket ved å ta bort gullskattbokstaven igjen, og da var ikke prisvinneren med som treff.

Har noen andre opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei ricjon.

Dessverre har jeg liten erfaring med søk i NB, så jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt.

Utifra det du skriver, skjønner jeg at man kan søke med enkeltbokstaver. Kan du si meg hvordan man gjør det? Hvilket tegn brukes for manglende bokstav?(husker ikke hva disse tegnene kalles på fagspråket)

Jeg sitter på 4 sikre bokstaver på 69, og jeg har trålet gjennom et nøkkelbind fra A til Å, uten å finne noe.

ETT ord igjen! Dette er jaggu meg vrient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til venstre på skjermen etter at du har hentet opp Nøkkelbindet hos NB, ser du et forstørrelsesglass. Klikk på det og du får opp et søkefelt, som gir deg mulighet til å søke på alle ord i Nøkkelbindet. Søket må begynne med en bokstav (du prøver først A, så B osv.) Du setter inn spørsmålstegn i resten av ordet der du mangler bokstav, ex a?x?x?x?x.

Klikk på søk og du får opp ett/flere treff som passer. Klikk deg fra treff til treff for å sjekke hvilket ord som passer. Kan ta tid hvis det er mange treff, men som oftest ser du raskt om treffet passer eller ikke og kan bla videre. Finner du ikke noe på A, setter du inn B som første bokstav og søker på ny.

Du har tydeligvis både 6, 30 og 90. Et lite hint tilbake?

 

 

 

({$editedMessage} 05.04.17 20:52)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ricjon!

 

6: Kilde: Ordnett (NRO).

30: SNL, men ta først turen innom http://clu.uni.no/avis/cgi-bin/ord2, med de bokstavene du har.

90: Stikkordet gir sterke assosiasjoner til folkerike land i Østen. Så feil kan man ta! Tvert imot skal du vestover, til et kontinent med provinser. Løsningen er sammensatt av tre ord, uten s-sammenbinding.

 

Lykke til!

 

Vh

 

Aksel H.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksel,

Takker hjerteligst for hint.

Trodde jeg hadde finstudert NRO med tanke på 6, men det er fort gjort å overse noe.

Fant faktisk 30 i mellomtiden ved å lete på Unis side :-)

Var faktisk på riktig kontinent mh til 90, men tenkte ikke på at det kunne være tre stavelser.

 

Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til venstre på skjermen etter at du har hentet opp Nøkkelbindet hos NB, ser du et forstørrelsesglass. Klikk på det og du får opp et søkefelt, som gir deg mulighet til å søke på alle ord i Nøkkelbindet. Søket må begynne med en bokstav (du prøver først A, så B osv.) Du setter inn spørsmålstegn i resten av ordet der du mangler bokstav, ex a?x?x?x?x.

Klikk på søk og du får opp ett/flere treff som passer. Klikk deg fra treff til treff for å sjekke hvilket ord som passer. Kan ta tid hvis det er mange treff, men som oftest ser du raskt om treffet passer eller ikke og kan bla videre. Finner du ikke noe på A, setter du inn B som første bokstav og søker på ny.

Du har tydeligvis både 6, 30 og 90. Et lite hint tilbake?

 

 

 

({$editedMessage} 05.04.17 20:52)

Tusen takk for god forklaring, ricjon!

Jeg prøvde å søke slik i sted, men jeg må ha tastet feil, for nå kom svaret.

 

Jippi, jeg er i mål :-)

 

Da skal du sannelig få litt hjelp med 6, 30 og 90:

6 er et fluidium, omtalt av Kinck. Du finner løsningen i ordnett.

30 finner du i SNL, men ikke i ordnett. Et sammensatt ord som har med forsvar å gjøre.

90:Her må jeg være litt kryptisk: Så vidt jeg vet, har han ingen planer om få bygd en mur på den grensen(men hvem vet hva han kan finne på?)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ditten og Aksel

 

Kom i mål med Aksels hint, men jeg trodde først målet var å finne ørlite lenger vest i samme område. Sjekket med provinsene først og fant ut på Wikipedia at den fjerde folkerikeste måtte ha grense lengre vest, men da det ikke gikk, var det bare å sjekke de andre med grenseområde mot provinsene.

 

Alt i alt en morsom oppgave der du ikke fikk noenting gratis. Takk til oppgavekonstruktør. Da er det bare å kaste seg over neste nøtt hos Schive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...