Gå til innhold

Lørdagsnøtt 004


Tiger X

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for den!

Her var det mange utfordringer og ikke lett å se hva som er de "sikre" inngangsordene.

Har fått hull på øvre høyre hjørne, men sliter med offiserstittelen. De kryssende bokstavene begrenser antall muligheter, og på Ordnett finnes det kun ett ord som passer, men dette godkjennes ikke av "fasiten". Har prøvd ulike varianter for å finne ordet i SNL, men så langt forgjeves. Noe hint å hente her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikre og raskt oppfiskbare inngangsord:

 

28V: Foretas ved hjelp av en roterende stol

56V: Varm i følelsen

67V: Aedes-art

68V: "Stor elv" (jada! - hehe)

 

3L: Oppstår ved videreutvikling av list

24L: Dryopteris-art

43L: Metrostasjon i europeisk hovedstad

 

Ang. 18V, "Norsk offiserstittel", så finner man faktisk løsningen i en nærliggende hjelpekilde. Ellers ville dette ordet utvilsomt vært blant de vanskeligste å snekre sammen denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://crossword.info/tt/LNOTT_004

 

En ny Lørdagsnøtt ligger nå ute for alle som vil hvesse hjernecellene litt ekstra - god fornøyelse!

Har kommet godt i gang med denne engasjerende oppgaven men har noen huller. Ville satt stor pris på hint til hvor/hvordan finne 10 og 46.

 

(Meldingen ble redigert 26.02.17 21:33)

 

({$editedMessage} 26.02.17 21:59)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10L

"Mulig opprinnelig navn på slott i Sverige": Søk på de 3 (eller 4) mest aktuelle ordene gir ganske mange treff. Det er sterkt å anbefale at man i slike tilfeller i første omgang bare leser de få linjene som kommer direkte opp på skjermen mens man går igjennom trefflisten, og hvis ikke svaret skulle åpenbare seg, prøves andre ting før man går til dypdykk i hver enkelt artikkel. Her er det flere muligheter:

 

a) Nytt søk med bare 2 av ordene man opprinnelig prøvde. Men dette vil jo føre til mange flere treff?? Ja, men hvis de to ordene du valgte følger tett på hverandre i teksten, vil artikkelen løftes meget høyt opp på trefflisten.

 

b) Man kan prøve å se for seg hvordan teksten direkte foran og/eller etter et sentralt ord - her er det "opprinnelig" som er "nøkkelordet" - mest sannsynlig er utformet. Finner man en 2-ordsfrase som stemmer med artikkelteksten, er man som regel i mål. Man supplerer da denne frasen med 1-2 ("slott" og/eller "Sverige") andre ord som man regner med at artikkelen inneholder. Dette gir her - altså med den riktige (og meget logiske) frasen - hhv. 4, 9 og 17 treff, og blant disse finnes svaret.

 

 

46V

"Konge som ble ofret": Her gir ulike varianter av søk med de to aktuelle søkeordene/ordstammene i en eller annen form treff både direkte i SNL og i Google. Spørsmålet her er egentlig hvor mye man skal våge å spisse søket i første omgang. Et meget realistisk Google-søk kommer opp med riktig artikkel som treff 3 (av 133).

 

({$editedMessage} 26.02.17 22:12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://crossword.info/tt/LNOTT_004

 

En ny Lørdagsnøtt ligger nå ute for alle som vil hvesse hjernecellene litt ekstra - god fornøyelse!

Jeg kikker innom denne nøtta innimellom og mangler nå 15 ord.

Men nå må jeg visst ha noen dytt for å komme videre.

 

10,,,,der mangler bare BB. Kanskje et tips som sender meg litt på rett vei.

 

Så for å komme videre ellers ønsker jeg hjelp til

26,31,36, 88,93.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 er å finne i SNL (selvsagt). Jeg Google-søkte i SNL med opprinnelig pluss et helt logisk ord foran opprinnelig og avsluttet søket med slott

26. Du finner byer her inne som passer med kryssende bokstaver og må sjekke disse mot SNL

31 mener jeg å huske at jeg fant via kryssordhjelperen i Ordnett (SNL-ord)

36 er et todelt ord, der siste ledd kan utledes av kryssende bokstaver og første ledd er en logisk variant av siste ledd

88 finnes i Tanum (se i ordforklaringen på passende ord)

93 er et NRO-ord, ikke et navn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står det igjen 2 ord, men disse ser det ut til at jeg ikke klarer å finne.

 

33 og 40.

 

Men alt i alt så må jeg si meg fornøyd :-).

 

Igjen tusen takk for en utfordrende oppgave!

 

 

 

({$editedMessage} 06.03.17 20:26)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anne.!

 

Som gjenytelse for at du hjalp meg tidligere, kan jeg tipse deg om dine to gjenstående løsningene:

 

33: Den russiske, radikale komponisten har samme førstebokstav (konsonant) i for- og etternavnet.

 

40: Stikkord: Sør-Afrika.

 

Vh

 

Aksel H.

 

({$editedMessage} 06.03.17 20:47)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aksel!

 

Tusen takk.

40 kom fort på plass nå, men 33 må jeg visst lete mer etter.

 

Det ordner seg vel:-)).

 

Jepp,,,det gjorde det gitt og den røde ruta lyste mot meg!

 

({$editedMessage} 06.03.17 21:56)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk for oppgaven, Viking63. Den skal jeg kose meg med innimellom andre gjøremål. Imponerende av Hoppa å komme så kjapt i mål! Gratulerer, Hoppa!

Her er svar på dine spørsmål i den andre tråden, Ditten:

 

7: Her er det to muligheter: Sjekke en adjektivliste - grei måte med minst 2 sikre bokstaver - eller (ettersom søk etter "ryggflekk" ikke leder til noe) jobbe med de tre sentrale ordbestanddelene: dyr, flekk og rygg. Kanskje fungerer søk på alle tre ordene, kanskje fungerer søk på to av dem... Og så er det viktig å lese artikkeltekstene i trefflisten (i Ordnett) nøye.

 

8: Et søk på "nitti" i SNL gir moderate 17 treff. Der finnes svaret. Det er ingen umulighet å klikke direkte inn på den riktige av de 17 artiklene, heller.

 

13: Om du ikke allerede vet det, så finn ut (det kan gjøres i SNL) hva geologiske *epoker* er i forhold til det man langt oftere hører om, gelogiske *perioder*. Dette gir deg mulighet til i første omgang å finne sisteleddet, deretter førsteleddet.

 

59: Dette er en rent beskrivende betegnelse på et meget vanlig PC-tilbehør. Objektet pleier å benevnes med et kortere navn.

 

78: Stikkordet "Helt gudløs" peker i retning av et todelt ord der siste del alene er et synonym for "gudløs".

 

({$editedMessage} 25.03.17 18:38)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...