Gå til innhold

kryss og tvers 13, mesternøtta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

- skrev (På 8.9.2007 den 10.45):

Mangler 2 ord for å komme i havn, er noen barn _e_s_s_e_ og kan fly være _n_e_e_ (enseter?) Noen som kan komme med et hint her?

Mvh meretel

Innlegg redigert. (09-08-07 13:14)

Hei, Bjarne.

Jeg synes ikke substantivet "enseter" er OK, ettersom løsningsordet her bør være et adjektiv.

Et slikt adjektiv, med alternativ 7- og 8-bokstavers ordlengde, fant jeg i Norsk ordbok.

Mvh Skjye.

Hei, Erik.

Joda, kombinasjonen FLY = ENSETER er aldeles prima.

Her spørres det imidlertid ikke etter FLY:

Stikkord lyder "KAN FLY VÆRE", og man forventer da til svar et adjektiv som betegner en egenskap ved et fly.

Du må hjertens gjerne skrive ENSETER i din løsning dersom du synes det lyder bra (det er da en menneskerett å skrive hva man vil i sine egne løsninger), men jeg tror nok en smule finlesning av Norsk ordbok (løsningsordet står forsåvidt også i Tanums), eventuelt i kombinasjon med orientering i SNL, vil bringe deg nærmere fasit.

Mvh Skjye.

- skrev (På 8.9.2007 den 10.45):

Mangler 2 ord for å komme i havn, er noen barn _e_s_s_e_ og kan fly være _n_e_e_ (enseter?) Noen som kan komme med et hint her?

Mvh meretel

Innlegg redigert. (09-08-07 13:14)

Støtter Skjye her, det må være et adjektiv vi er ut etter

Det fine er at ved å endre siste bokstav i substantivet oppstår det et adjektiv!

mvh arne

Annonse

- skrev (På 9.9.2007 den 1.48):

Hei, Erik.

Joda, kombinasjonen FLY = ENSETER er aldeles prima.

Her spørres det imidlertid ikke etter FLY:

Stikkord lyder "KAN FLY VÆRE", og man forventer da til svar et adjektiv som betegner en egenskap ved et fly.

Du må hjertens gjerne skrive ENSETER i din løsning dersom du synes det lyder bra (det er da en menneskerett å skrive hva man vil i sine egne løsninger), men jeg tror nok en smule finlesning av Norsk ordbok (løsningsordet står forsåvidt også i Tanums), eventuelt i kombinasjon med orientering i SNL, vil bringe deg nærmere fasit.

Mvh Skjye.

Bare til orientering så har jeg ikke ENSETER som løsning selv, men trodde at dette også kunne brukes. Ja løsningen står også i Tanum.

Mvh Erik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...