Gjest TerjeH Skrevet 11. juni 2009 Skrevet 11. juni 2009 Har for en gangs skyld prøvd meg på denne, og har malt meg inn i et hjørne, nærmere bestemt øvre høyre. På "Håndverker" ville jeg gjerne at 2. og 6. bokstav var like, men hvor kan jeg da lete etter en slik håndverker? Ikke i gule sider hvertfall. Hvis 2. bokstav er en langt framme i alfabetet isteden, hvor skal jeg da lete etter "Skarp kritikk"?, og da er vel leiligheten temmelig stor? Terje Innlegg redigert. (06-11-09 23:05)
Gjest TerjeH Skrevet 11. juni 2009 Skrevet 11. juni 2009 Sorry, dette er i nr. 24. Overskriften rettet! Terje Innlegg redigert. (06-11-09 23:06)
Gjest Skjye Skrevet 11. juni 2009 Skrevet 11. juni 2009 Hei, Terje H. Håndverker: 2. og 6. bokstav er ikke like; 2. bokstav ligger heller ikke spesielt langt fremme i alfabetet - "skarp kritikk" finnes i NRO. For de løsere som måtte lide av papirordbokfobi og hovedsakelig baserer seg på datakilder tror jeg dette hjørnes reelle vanskemoment vil være INSTRUMENT som jeg lokaliserte stikkordsdefinert i Norsk rettskrivning blå ordbok. Mvh Skjye.
Gjest TerjeH Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 Takk for godt svar som vanlig Skjye. Var også innom det som da ser ut til å bli håndverker, og skjønner ikke hvordan jeg kunne overse denne skarpe kritikken (kritikk skal man jo alltid ta alvorlig). Resten blir da en "papireksersis" ang instrumentet. Boken du refererer til avslører forøvrig enda et hull i mitt bibliotek. Heter den "Norsk rettskrivningsordbok" og er i den blå serien? Terje Innlegg redigert. (06-12-09 20:37)
Gjest Skjye Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Har for en gangs skyld prøvd meg på denne, og har malt meg inn i et hjørne, nærmere bestemt øvre høyre. På "Håndverker" ville jeg gjerne at 2. og 6. bokstav var like, men hvor kan jeg da lete etter en slik håndverker? Ikke i gule sider hvertfall. Hvis 2. bokstav er en langt framme i alfabetet isteden, hvor skal jeg da lete etter "Skarp kritikk"?, og da er vel leiligheten temmelig stor? Terje Innlegg redigert. (06-11-09 23:05) Hei, TerjeH. Jeg sitter her med denne ordbok rett foran meg presis nå og kan fra permens blå (med hvit tekst) forside lese Norsk rettskrivning blå ordbok som senere gjentas på den ikkenummererte side 4 (medregnet permens innerside) og som altså er utgivelsens fulle betegnelse. Min egen utgave er oppgitt å være utkommet i 1998, og på permens blå bakside opplysende at " Norsk rettskrivning blå ordbok er ved Tor Guttu". Min kryssorderfaring er ellers den at kryssordforfatteren til Mesterkryss og Ukens Nøtt fra tid til annen (riktignok en smule unntaksvis) henter ordrett belegg til enkelte av sine kombinasjoner (som ellers ikke er å finne i de "vanlige kilder") i nettopp Norsk rettskrivning blå ordbok, og at anskaffelse av denne ordbok derfor burde være et meget verdifullt tilskudd til Mesterkryss- og lignende kryssordoppgaveløseres private papirbiblioteker. Mvh Skjye.
Gjest punky Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Takk for godt svar som vanlig Skjye. Var også innom det som da ser ut til å bli håndverker, og skjønner ikke hvordan jeg kunne overse denne skarpe kritikken (kritikk skal man jo alltid ta alvorlig). Resten blir da en "papireksersis" ang instrumentet. Boken du refererer til avslører forøvrig enda et hull i mitt bibliotek. Heter den "Norsk rettskrivningsordbok" og er i den blå serien? Terje Innlegg redigert. (06-12-09 20:37) Hadde håpet at flere hadde problemer, men det er visst bare meg. Ikke for det, barnekryssord kan også by på problemer, håper at "jobben" skal vinne. Det gjelder forsnakkelsen, skal 4. være S og 4.siste G, ved å sette inn bokst. får jeg ikke inn noe på 2 bokst. Den som intet vo(å)ver, intet vinner. Mener at O i vo(å)ver er rett, men ble plutselig usikker
Gjest TerjeH Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Dine bokstaver er rett, og svaret finnes i Fremmedordboka på ordnett.no. Terje
Gjest punky Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Takk for tips, nå har jeg ikke ordnett, men får håpe ordet finnes i papirutgaven av fremmedordboka
Gjest randi Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Jeg sliter også med dette hjørnet oppe til høyre.Nå har jeg kommet dit hen at INSTRUMENT er det som gjenstår(om resten er riktig,da.Det gjenstår nå å se.)Jeg har dessverre ikke den boka som du henviser til,Skjye,så da er det kanskje umulig å komme i mål her,eller er det mulig å finne det andre steder? Jeg lurte på om noen kunne bekrefte/avkrefte noen av bokstavene i INSTRUMENT?Er andre bokstav den samme som første i TRANSPORTFORM?(vannrett,samme linje).Er den fjerde bokstaven den samme som den tredje i BOLIG?(vannrett,seks linjer under.) Mvh Randi
Gjest TerjeH Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Takk for tips, nå har jeg ikke ordnett, men får håpe ordet finnes i papirutgaven av fremmedordboka Svaret finnes ihvertfall i "Fremmedord og synonymer blå ordbok". Dessverre ser det ut til at den beslektede boken nevnt av Skjye (Norsk rettskrivning blå ordbok) er utsolgt alle steder. Terje
Gjest Tone Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Til TerjeH. Den boka er veldig vanskelig å få tak i. Jeg fikk bokhandelen til å bestille den til meg. Tok ikke så veldig lang tid. Har brukt den noen ganger, men mest på Hjemmets kryssord. mvh Tone
Gjest Skjye Skrevet 19. juni 2009 Skrevet 19. juni 2009 Jeg sliter også med dette hjørnet oppe til høyre.Nå har jeg kommet dit hen at INSTRUMENT er det som gjenstår(om resten er riktig,da.Det gjenstår nå å se.)Jeg har dessverre ikke den boka som du henviser til,Skjye,så da er det kanskje umulig å komme i mål her,eller er det mulig å finne det andre steder? Jeg lurte på om noen kunne bekrefte/avkrefte noen av bokstavene i INSTRUMENT?Er andre bokstav den samme som første i TRANSPORTFORM?(vannrett,samme linje).Er den fjerde bokstaven den samme som den tredje i BOLIG?(vannrett,seks linjer under.) Mvh Randi Hei, Randi. La meg først bemerke at mtt noe sene svar delvis er forårsaket av min opprinnelige datadisks fornylige totalhavari, og at jeg således for tiden kun opererer med "lånt" computer og de begrensninger som hertil måtte herligge. Dine bokstavantagelser er korrekte. Jeg er ikke i den ringeste tvil om at Norsk rettskrivning faktisk er Teiglands primærkilde, men kan jo siden du spør tillegge at søk på Google med de enkle søkeord (løsningsord) and instrument ved søk på nettet gir ca. 1160 treff. (løsningsord) and instrument ved søk på "sider fra Norge" gir "Resultaltater 1-3". Mvh Skjye.
Gjest randi Skrevet 20. juni 2009 Skrevet 20. juni 2009 Hei Skjye! Tusen takk for meget godt og informativt svar.Heldigvis kom jeg frem til nevnte riktige løsning,så den er avsendt og neste er under "arbeid". Men nok en gang er det et hjørne som ikke gir seg selv uten "kamp",men jeg får se om jeg klarer å få det til før jeg eventuelt må henvende meg til dette forum igjen. Mvh Randi.
Gjest randi Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Til TerjeH. Den boka er veldig vanskelig å få tak i. Jeg fikk bokhandelen til å bestille den til meg. Tok ikke så veldig lang tid. Har brukt den noen ganger, men mest på Hjemmets kryssord. mvh Tone Nå lurer jeg på GASS(vannrett,5bokstaver,litt oppe på venstre side).Kan det stemme at andre bokstav i gass er lik andre bokstav i MØBEL(vannrett,nede i venstre hjørne)?Problemet er da at den fjerde bokstaven i gass er lik tredje i BLE BY PÅ 1300-tallet,og da finner jeg ingen gass som passer.Kanskje noen kan avkrefte/bekrefte mine bokstaver eller si om jeg er langt ute på viddene? Mvh Randi Innlegg redigert. (06-22-09 10:21)
Gjest TerjeH Skrevet 21. juni 2009 Skrevet 21. juni 2009 Hei Randi. Jeg er også spent på om noen har et tips her, men kanskje du burde ha begynt på et nytt emne som Mesterkryss 25? Da blir det lettere å følge med. Terje
Gjest randi Skrevet 22. juni 2009 Skrevet 22. juni 2009 Hei Terje! Ja,det ser jeg jo nå.Det var jo beklagelig at man ikke var mer våken.Får skylde på at det ble sent etter mye "leting" etter gass uten å finne det. Mvh Randi
Gjest Liv Skrevet 23. juni 2009 Skrevet 23. juni 2009 Hei Randi! Din 4.bokstav i gass er lik min. Den andre bokstaven min er lik 6.bokstav i møbel. Jeg sliter også i dette øverste venstre hjørne. Prøvd mange varianter,men alltid et ord jeg ikke finner løsningsordet til. Kan noen tipse meg om mineralet: Er 2.bokstav i mineral lik siste i nær. Er 4. og 8.bokstav like?
Gjest om Skrevet 23. juni 2009 Skrevet 23. juni 2009 Liv 2. bokstav i mineral er ikke lik siste i nær, og 4. og 8. er ikke like. Ikke i min løsning i alle fall. Har du rett, er det mer enn èn løsning. Endelsen i mineral er den samme endelsen som i mange mineraler. om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå