Gå til innhold

Ukens nøtt 22

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder 1 vannrett,organ.Her tror jeg det kan være to ulike løsninger,to egennavn :ett svensk eller ett tysk.For det er jo flere løsninger på omgang og på by.

Fortsetter under...

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Elna,

Ja, begge to blir helt sikkert godtatt, men jeg velger den tyske varianten. Den svenske gikk konkurs i år 2000 :-)

Innlegg redigert. (05-25-07 10:36)

Gjest TerjeH
Skrevet

Det gjelder 1 vannrett,organ.Her tror jeg det kan være to ulike løsninger,to egennavn :ett svensk eller ett tysk.For det er jo flere løsninger på omgang og på by.

Hvis jeg tror riktig, er ikke dette organet på 2 ord?

Terje

Skrevet

Hei Elna,

Ja, begge to blir helt sikkert godtatt, men jeg velger den tyske varianten. Den svenske gikk konkurs i år 2000 :-)

Innlegg redigert. (05-25-07 10:36)

Ang. organ.

Jeg håper organet ikke bare finnes i Tyskland eller er nedlagt.-Da ser det "mørkt" ut for fremtiden.

Dag.

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hvis jeg tror riktig, er ikke dette organet på 2 ord?

Terje

Ja, med såpass mange mulige kombinasjoner av 2. og 6. bokstav, kan man sikkert finne flere organer som klaffer :-)

Gjest IAHAUGEN
Skrevet

Det verkar som Dag har funne fram til rette organet !!!!

Annonse

Skrevet

Hei.

Jeg finner ikke ut av 22v. "skumrende grått". Skjønner vel egentlig ikke spørsmålet. Er det det samme som skumring, eller er jeg på villspor ?

Har søkt med de 3 bokstavene jeg har, men får ikke noe brukelig svar.

Kan noen hjelpe meg med et lite hint ? Og vil noen svare meg kort på om

20 l. "teolog" skal være et egennavn ?

Gjest Odd Inge
Skrevet

Hei! Jeg sliter med det samme som dere, både på 1 V og 22 V. På 22 V har jeg: - R - S - U - R - . På 20 L har jeg fått et egennavn.

Gjest TerjeH
Skrevet

Bokstavene er rette på 22V.

Putt noen av bokstavene fra stikkordet inn i de "blanke" feltene, og da kommer svaret.

Terje

Gjest TerjeH
Skrevet

Hei.

Jeg finner ikke ut av 22v. "skumrende grått". Skjønner vel egentlig ikke spørsmålet. Er det det samme som skumring, eller er jeg på villspor ?

Har søkt med de 3 bokstavene jeg har, men får ikke noe brukelig svar.

Kan noen hjelpe meg med et lite hint ? Og vil noen svare meg kort på om

20 l. "teolog" skal være et egennavn ?

Til Teie om teolog:

Fikk ikke noe egennavn der. Egentlig heller ingen tittel.

Forvirrende?

Terje

Innlegg redigert. (05-30-07 21:18)

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei TerjeH,

Jeg fikk et egennavn på teolog, og har du samme løsning som meg, finner du vedkommende i Store norske leksikon.

Men det kan jo være at det finnes flere alternativ :-)

Gjest TerjeH
Skrevet

Tør aldri påstå at jeg besitter den evige sannhet, men min teolog fant jeg her i NKL, som et substantiv.

Mvh Terje

Gjest Odd Egil
Skrevet

Jaja, min teolog har ihvertfall et fornavn som i en annen sammenheng er rød på nesen :-)

Innlegg redigert. (05-30-07 21:50)

Annonse

Skrevet

Hei! Jeg sliter med det samme som dere, både på 1 V og 22 V. På 22 V har jeg: - R - S - U - R - . På 20 L har jeg fått et egennavn.

Takk til TerjeH for tips ang. 22v. , men jeg tror nå det er så "skumrende grått" oppi mitt hode at jeg får ta en pause. Kanskje lysner det til imorgen. Får heller gå ut og plukke de ekle mordersneglene som trives så godt i min hage. De kommer jo frem nå i skumringen.

Gjest punky
Skrevet

Takk for tips om sneglene, da får jeg gjøre det samme, sjekke mener jeg. Oppg. har jeg enda ikke begynt med

Gjest punky
Skrevet

Fulgte rådet ditt, ingen i egen hageflekk, men hos naboen. Klarer ikke å klippe dem i to, men å strø salt på dem det er OK og som sagt ,så gjort

Gjest mulle
Skrevet

Tør aldri påstå at jeg besitter den evige sannhet, men min teolog fant jeg her i NKL, som et substantiv.

Mvh Terje

TerjeH

Teologen er rød på nesen. Etternavnet finner vi også her på NKL.

En av de store tyske teologene. Nå ble faktisk etternavet brukt som substantiv om teologens tilhengere i debatten - altså "en - - - - - - - - , flere ---. Men det er en stund siden det var aktuelt.

Løsningen her er nok telogens familienavn.

mulle

Gjest TerjeH
Skrevet

Ai, ai, hvor rett Odd Egil og Mulle har.

Det hele hang faktisk på en feil løsning av 24L - sløv, for musikkuttrykk kan jo være så mangt.

Til opplysning, og da litt hjelp for andre, kan jeg si at min løsning på teolog var GUDSMANN = PREST, og dette er da en løsning jeg ikke lenger anbefaler. Gjør heller som Mulle sier, slå opp på teolog i NKL.

Absolutt en nyttig diskusjon.

Mvh Terje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...