Gå til innhold

Mesterkryss 21

Anbefalte innlegg

Gjest Per Roger.
Skrevet

Hei.

Har noen et tips om hvor jeg kan finne Varemerke og moteherre.

Per Roger

Fortsetter under...

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Per Roger.

Fremmedordbok blå ordbok og NRO.

Mvh Skjye.

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei,

Kan legge til at det finnes 2 alternative svar for varemerke.

Ett finner du som Skjye sier i Fremmedordboken, det andre i Store norske leksikon.

Gjest Svein
Skrevet

Ja, som Odd Egil nevner, så finnes det to fullgode løsningsord, og vi

får håpe at Hjemmet er klar over dette når trekningen foretas!

Innlegg redigert. (05-22-07 19:59)

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Svein,

I de tilfeller et løsningsord avviker fra fasit-svaret til Hjemmet, blir det alltid kontrollert om ditt alternativ også er korrekt.

Dette har jeg fått bekreftet pr. telefon i dag :-)

Innlegg redigert. (05-23-07 16:47)

Gjest Svein
Skrevet

Bra å få bekreftet, Odd Egil!

Annonse

Gjest Per Roger
Skrevet

Hei, Per Roger.

Fremmedordbok blå ordbok og NRO.

Mvh Skjye.

Tusen takk for tips. Er nå i mål.

Per Roger

Skrevet

Hei.

Per Roger

Amatøren spør:

er det c i første bokstav på varemerke?

Skrevet

Tusen takk for tips. Er nå i mål.

Per Roger

Når det gjelder de to alternative svarene , begynner ingen på c.

Gjest punky
Skrevet

H0vdyr, øverst til venstre. Bør jeg holde fast på V som nest siste, eller bør jeg la den gå. Finner kun ett rovdyr med den bokst., er derfor usikker ?

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Punky.

Du bør beholde din V, og fortsette letingen etter dette i NRO beskrevne elendige hestedyr.

Mvh Skjye.

Gjest Aspen
Skrevet

Hei!

Sliter med nøkkelordet "Forvirring", har annenhver bokstav, men finner

den ikke i MO heller. Kan det være en helt spesiell kilde?

Aspen

Gjest punky
Skrevet

Hei, Punky.

Du bør beholde din V, og fortsette letingen etter dette i NRO beskrevne elendige hestedyr.

Mvh Skjye.

Takk for hjelp, Skjye, nå fikk jeg ett annet foslag til dyr også, mer plausibelt også i forhold til det jeg hadde.

Annonse

Gjest mulle
Skrevet

Hei!

Aspen

Aspen

Du finner løsningen til "forvirring" her på NKL. Hvis du har noen bokstaver, kan du kutte ut "Søk med spørreord" og skrive inn bokstavene. Men du finner også løsningen med "Søk med spørreord". Søk på "forvirring", og søk videre med de mulighetene du da får opp.

mulle

Gjest Skjye
Skrevet

Hei!

Aspen

Hei, Aspen.

Jeg fant løsning til forvirring i Norske synonymer blå ordbok.

Mvh Skjye.

Gjest Odd Egil
Skrevet

Takk for hjelp, Skjye, nå fikk jeg ett annet foslag til dyr også, mer plausibelt også i forhold til det jeg hadde.

Ikke misforstå meg Mulle, men det er håpløst å søke på måten du beskriver ;

Først søker du på "forvirring", og så søker du videre på de 49 treffene du får ? Da har du tilsammen nærmere 800 treff, og flesteparten er IKKE synonyme med forvirring.

Jeg ser at det aktuelle løsningsordet er ett av disse 800, men ikke at det betyr forvirring. Da må du som Skjye sier en tur innom Norske Synonymer, enten i den blå boka eller på Ordnett.

Husker du Mesterkryss19, Mulle ? LØFTE - HEVE - BRYTE ? Viser til mitt innlegg fra 14.05 kl. 23:46 :-)

Med ønske om en GOD PINSE :-)

Odd Egil.

Gjest mulle
Skrevet

Odd Egil

Jeg misforstår ingen ting. Men det er da flere måter å søke på! Og man oppdager fort hva som er håpløst - eller hva som forholdsvis raskt kan gi klaff. Og da vil man vel også prøve seg fram. Fordi om en framgangsmåte er håpløs mange ganger, er den ikke alltid det. En må bare prøve.

Jeg prøver som regel først NKL. Så skrev jeg inn "forvirring" og får bare 3 treff med bare 11 alternativer der de aller fleste var uaktuelle. Det er ikke mer enn at det er forsøket verdt å gå videre.

Så prøvde jeg "derangement", klikket på det - men ingen aktuelle løsninger.

Så til "distraksjon" , og jeg fant ett ord med 11 bokstaver med noen av bokstavene jeg allerede hadde. Så til slutt "krigstummel", og her passet ingen. "Forlegenhet" kunne være aktuell, men jeg ser fort at det ikke er tilfellet. Da sitter jeg tilbake med ett ord på 11 bokstaver, og et ord som har de bokstavene jeg allerede hadde. Toppen 1 min. tok dette. (Hadde alle søk gått så greit.)

Hvis jeg derimot ser konturene av 800 ord, er ikke dette er god søkemåte- og er håpløs. Kanskje i den aller ytterste nød så kunne jeg forsøke å finne en løsning blant 800 ord.

Jeg innrømmer gjerne!! at jeg bommet på "bryte", men oppdaget det, fant en annen løsning som sannsynligvis er den korrekte. Fascinasjonen er å prøve og feile, bomme og kanskje finne løsningen.

Du så løsningen uten å søke kanskje. Men hvordan gikk fram hvis du måtte søke for å finne løsningen ? Jeg korresponderer for å lære av andre.

Vennlig hilsen mulle.

Gjest Aveline
Skrevet

Jeg syns, ærlig talt, at dere gjør det mye vanskeligere enn nødv. med forslagene deres til søking.

Selv søkte jeg på "forvirring" på NKL - fikk opp 3 alternativer, søkte videre på disse, og vips - så sto ordet der.

Høres ikke det greit ut da?

God pinsehelg til alle!*

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Aveline,

Det høres jo greit ut, men det forutsetter at alle ordene som da dukker opp OGSÅ er synonyme med forvirring, og slik er det jo ikke.

God Pinse til deg også :-)

Innlegg redigert. (05-27-07 21:13)

Gjest Aveline
Skrevet

Hei tilbake Odd Egil*

Nå oppstår det "forvirring" i mitt hode også.....

For blant de 3 alternativene som kommer frem, står det å lese "forvirring" som et av synonymene. Og har man løst seg frem til et par bokstaver, er det lekende lett å finne rett ord.

Mulig det er noe jeg misforstår, men jeg syns ikke det kan bli enklere enn som så

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei igjen Aveline,

La oss tenke oss at du hadde samme stikkordet, og for å gjøre det enkelt, sier vi at løsningen skal være på 4 bokstaver.

Her på NKL får du 4 treff ; KAOS - LARM - RØRE - SURR, men du har funnet ut at første og siste bokstav må være E, så ingen av de passer.

Du klikker deg videre på de 4 treffene , og hva skjer ? Jo, når du klikker på RØRE, så finner du ELTE.

Da blir mitt spørsmål : Er forvirring det samme som ELTE ? :-)

Håper noen kan bekrefte at jeg ikke er på feil villspor :-)

Odd Egil.

Gjest Aveline
Skrevet

Beste Odd Egil*

Jeg har IKKE søkt etter et ord på 4, men på 11 bokstaver - Dermed er røre/elte out of record....

Gjest mulle
Skrevet

Aveline

Jeg synes du argumenterer godt. Jeg er enig med deg. Vi må ikke gjøre det vanskeligere enn det er!! Jeg søkte slik du gjorde, og det var dette jeg forsøkte å gi en forklaring på i mitt svar til Odd Egil også. Dette er den enkleste måten vi kan finne løsningen på "forvirring" på. Søker vi på et annet oord, kan kanskje situasjonen bli en annen - og vi må forsette å søke på andre måter.

God 2. pinsedag til alle. Nå skinner sola, og jeg drar på hytta - uten kryssord.

mulle

Skrevet

Hei.

Per Roger

Hei! Sliter med fine små totter. Har I i andre og A i fjerde. Er det riktig?

Skrevet

A-en din er feil.-Nå må snart alle løsningsordene på denne oppgaven være endevendt.-Til alle løsere vil jeg anbefale ordnett og litt tålmodighet.Ta gjerne med noen ekstratilbud.De koster minimalt.-Lykke til.-Svarer gjerne internt,men ikke på nettet med løsningsord.Da blir kryssordløsning bare avskrift og det kan ikke være hensikten.

Dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...