Gå til innhold

Ukens nøtt 21

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finns det noen insekter eller andre "husdyr" som kalles apostler ? Jeg har lett i alle tenkelige hjelpemidler uten å finne svar.

Fortsetter under...

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Jaa,

Denne gang brukte jeg mere tid på Nøtta enn på Mester'n.

Løsningen på "husdyr" var noe spesiell, og du kan glemme apostlene :-)

Skrevet

Mesteren hadde absolutt sine problemer,men det er to ord i nøtta som volder hodebry,"husdyr" og papirråstoff.På det siste har jeg tre alternativer der andre bokstav er a,i eller ø uten å få bekreftet stikkordet noensteds.Når det gjelder "husdyr" gjenstår å gå systematisk gjennom Tanum og legge inn 5 ulike alternativer når det gjelder væske.

Gjest Odd Egil
Skrevet

Andre bokstav i "brukes til papir" er hverken a,i eller ø, men det er jo en blindbokstav... mener du første eller tredje ?

Skrevet

Jeg mente andre,siden jeg har s som første (grunnlegger).Men hvor bør jeg søke på disse nøttene?

Skrevet

OOps!! Nå tror jeg husdyra kom på plass.Og da stemmer ikke grunnleggeren.Ja,de "husdyra" er jo meget spesielle "dyr".

Annonse

Gjest Odd Egil
Skrevet

Ja, skal innrømme at husdyra har vært innom her i huset av og til :-)

Grunnleggeren fant jeg i Bokmålsordboka og Ordnett. Han er ikke nevnt her på NKL, og heller ikke i Store norske leksikon.

Innlegg redigert. (05-20-07 12:25)

Skrevet

Noen ganger er DDs bøker gode å ha.Synes også denne oppgaven hadde et høyere nivå enn vanligvis.

Dag.

Skrevet

Hei Dag. Jeg har en av DD,kryssordeksperten.Hvilke av de største nøttene denne ganger kan jeg finne der?

Skrevet

PS Dag. Jeg har løst hele nøtta ,men er det en bedre DD enn min så gi meg et tips.

Skrevet

Hei Dag. Jeg har en av DD,kryssordeksperten.Hvilke av de største nøttene denne ganger kan jeg finne der?

Daniel Danielsen har gitt ut flere kryssordbøker. Noen har kommet i flere utgaver. Totalt sett bør man ha minst 3 av disse i bokhylla:

1) Stor kryssordbok 2. utgave (2004)

2) Kryssordexperten (denne er utgitt på flere forlag og er stadig å se på salg i bokhandlene)

3) Kryssordleksikon (1997)

4) Kryssordbakvendten (1998)

1) og 2) har samme form, noe overlappende, men begge er et "must" for kryssordløsere. Begge bør være mulig å få tak i en bokhandel.

3) inneholder en del mengdebegreper og overlapper også noe med 1) og 2), men har likevel mange ekstra løsningsord

4) bruker jeg ikke mye lenger etter at Ordnett kom på nettet

Skrevet

Takk til Odd Egil og cs for gode råd. Jeg setter pris på det.

Skrevet

Et oppslag i DDs Stor kryssordbok gir meg et "spennende" navn.En liten sjekk på et par min. i et leksikon gir meg bekreftelsen.Hvorfor ikke bruke en slik fremgangsmåte som en av mange andre alt.-Ikke avskriv DD.

Dag.

Annonse

Skrevet

Hei Dag

Er det mulig å få et tips, hvor / hvordan finne ut 27 vannrett.

Hadde tempel i Libya

Mvh

que

Skrevet

Søk i bokmålsordboka denne gangen.Guden skrives nesten som "penger",men begynner på A.-Lykke til.

Dag.

Skrevet

Takk skal du ha Dag,

Var ikke rart at all søking var forgjeves.

En skrivefeil på 20 loddrett, hadde E.

Så både A og "penger" hjalp meg.

que

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...