Gå til innhold

Mesterkryss 20

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så får jeg prøve meg FØR mandagen da med et lite ønske om hjelp:Står igjen med HUSK.Hvor finner jeg løsningen? Har tre bokstaver,men finner ikke noe som passer noe sted.(Andre bokstaven er t , stemmer det?)

Fortsetter under...

Gjest Svein
Skrevet

NRO/Ordnett.

T-en er grei!

Gjest randi
Skrevet

Hei!

Nå trenger jeg hjelp til å finne HINNE og BETENNELSE.Trodde jeg skulle klare meg uten å spørre for en gangs skyld, men den gang ei, så nå gir jeg meg over og spør likevel. Jeg har a som andre bokstav i hinne, og s som andre bokstav i betennelse, men ingen av de passer til noe jeg finner.Er k sjette bokstav i betennelse, eller er det feil, kanskje?Randi

Skrevet

Hei Randi,

Bokstavene dine stemmer med mine.

Kan si at de tre første bokstavene i betennelsene står ofte som pålegg i kryssord.

Hinne har noe med det folk har i munnen, vanskelig å klare seg godt uten.

Mvh que

Gjest randi
Skrevet

Hei que!

Godt at de stemte, og starten på betennelse er grei, men slutten er ikke grei, for å si det sånn. Skal det være en l eller en h i sausen?Kanskje det er her "hunden ligger begravet". Randi

Annonse

Skrevet

Hei!

Nå trenger jeg hjelp til å finne HINNE og BETENNELSE.Trodde jeg skulle klare meg uten å spørre for en gangs skyld, men den gang ei, så nå gir jeg meg over og spør likevel. Jeg har a som andre bokstav i hinne, og s som andre bokstav i betennelse, men ingen av de passer til noe jeg finner.Er k sjette bokstav i betennelse, eller er det feil, kanskje?Randi

Du finner løsningen i medisinsk ordbok eller på yahoo.Gjelder både betennelse og hinne.Jeg fant ut at for 150 kroner året fikk jeg ofte god hjelp når jeg sto fast på medisinske spørsmål.På nettet må du jo ha alle bokstavene for en bekreftelse.

Gjest randi
Skrevet

Hei JAA!

Skjønner at jeg kommer til kort der da. Vel, vel,burde kanskje hatt det abonnementet også, men har det ikke til nå, i alle fall. Men du har nok rett i at det er der man finner medisinske ord og uttrykk. Ja,ja, det var det.

Randi

Skrevet

Hei que!

Godt at de stemte, og starten på betennelse er grei, men slutten er ikke grei, for å si det sånn. Skal det være en l eller en h i sausen?Kanskje det er her "hunden ligger begravet". Randi

Hei Randi,

Er L i sausen og betennelse har en møkkete endelse, D....

Mvh que

Gjest randi
Skrevet

Hei que! Ja, det var et godt og morsomt tips.Da endte de orda, så nå er det bare husk og oversikt jeg sitter her og leter etter. Det er forresten ikke bare,bare, for de er direkte vriene, skal jeg si deg, så et morsomt tips igjen hadde sikkert redusert frustrasjonen en del.Randi

Skrevet

Hei Randi

Jeg blir vel forsøkt hengt, men det får gå.

Oversikt slutter på noe som er kl:19:00 på NRK 1

Husk har en Ø i seg.

Mvh que

Gjest TerjeH
Skrevet

Fra NRO:

HUSK = huskende, gyngende bevegelse:

Terje

Gjest randi
Skrevet

Hei Randi

Jeg blir vel forsøkt hengt, men det får gå.

Oversikt slutter på noe som er kl:19:00 på NRK 1

Husk har en Ø i seg.

Mvh que

Hei begge to!

Jeg får heller forgylle deg,que,selv om det skapte et problem på det loddrette ordet på 9 bokstaver som krysser disse to,men jeg får prøve med tipsene dere kom med. (Det er vel forresten jeg som ønskes hengt som spør og spør, også før mandag!) Men det får stå sin prøve likevel. Tar sjansen. Randi

Annonse

Gjest punky
Skrevet

Er det bare meg som strever med sausen? Mener L som nest siste er riktig, men får ikke til noe med min 2. bokstav. Bytter jeg den, forsvinner linedanseren min. Selv om alderen tilsier grå hår,behøver jeg ikke tilskynde prosessen, noe jeg nå gjør

Gjest TerjeH
Skrevet

Fra Wikipeda:

is a sauce made of garlic, egg, lemon juice (or vinegar), and olive oil, basically a garlic-flavoured mayonnaise. There are many variations, and one common one is to add mustard. In France, ????? is traditionally served with seafood, fish soup, and croutons. It is usually served at room temperature.

Linedanser finner du her på NKL.

Terje

Innlegg redigert. (05-14-07 00:15)

Skrevet

Hei JAA!

Skjønner at jeg kommer til kort der da. Vel, vel,burde kanskje hatt det abonnementet også, men har det ikke til nå, i alle fall. Men du har nok rett i at det er der man finner medisinske ord og uttrykk. Ja,ja, det var det.

Randi

Hvis man har så mange problemer i en kryssordoppgave ,foreslår jeg ett av to :abonner på NKL,ordnett med SNL og medisinsk ordbok ELLER gå over til lettere oppgaver.Greit med et tips om hvor man kan finne en løsning.Men skal man bare være gratispassasjer og ikke abonnere,blir jo databasene nedlagt.

Skrevet

Hei Elna,

Ser at du ikke har oppgitt e-postadresse, kanskje slik som jeg på gr. av at noen som ikke trenger hjelp, skriver at andre heller ikke bør få hjelp?

Men det jeg egentlig lurer på er hvem du anklager for å være gratispassasjer.

Så vidt jeg vet kan man se på innlegg i NKL uten å være medlem, men ikke skrive her.

(jeg har vært medlem i flere år, glad for tips gitt til andre og meg selv)

Abbonerer også på "alle" hjelpemidler.

Mvh

que

Gjest bente
Skrevet

Hei Elna.

Er du den samme Elna som startet denne tråden for å be om hjelp?

bente

Gjest Per Roger
Skrevet

Hei Elna,

Ser at du ikke har oppgitt e-postadresse, kanskje slik som jeg på gr. av at noen som ikke trenger hjelp, skriver at andre heller ikke bør få hjelp?

Men det jeg egentlig lurer på er hvem du anklager for å være gratispassasjer.

Så vidt jeg vet kan man se på innlegg i NKL uten å være medlem, men ikke skrive her.

(jeg har vært medlem i flere år, glad for tips gitt til andre og meg selv)

Abbonerer også på "alle" hjelpemidler.

Mvh

que

Jeg har fulgt med i diskusjon og har noen synspunkter. Jeg er helt enig at en må ha hjelpemiddler og jeg er sikkert på at alle som løser Hjemmets kryssord har det. Men, kryssordforfatteren har en forkjærlighet til å bruke et gammelt verk som nesten er umulig å oppdrive samt har noen "egne" fortolkninger som kan by på mange problemer. Derfor synes jeg at det er greit å hjelpe uten å oppgi løsningsordet i dette fora, men å bekrefte bokstaver og å gi hint om hvor det kan stå. Jeg synes det er synd at enkelte "biter hodet av" de som spør. Det kan være at det er noen som er helt ferske og som trenger litt starthjel i begynnelsen. Jeg har selv vært i samme bås og har også fått mine "bitt".

Den følelsen du har når du har funnet ord og løst en kryssord, den er fin.

Det er så synd hvis enkelte føler seg så såret, eller er redde for sure kommentarer, at de ikke tør spørre om hjelp, men jeg håper de er med oss videre.

Det jeg lurer på er hvorfor enkelte er så imot å gi hjelp. Kan det være at da flere sender inn løsning og at sjangsen for å bli trukket ut er mindre??

Vel, Jeg har vel lagt hode nok på blokken nå og regner med at mitt innlegg vil få kommentarer.

Per Roger

Gjest torill
Skrevet

Ja, Per Roger, helt riktig, her får du en kommentar!

Er helt enig med deg! Støtter deg fullt ut i det du sier.

mvh Torill

Skrevet

Alle er enige om dette innlegget.-La oss ha det hyggelig på siden og ikke kverulere.-Oppgavene er til for og løses.-Bruk litt tid hvis ikke alt faller på plass med en gang.Det er ikke så alvorlig og hjelp får alle som de fleste er villige til å gi.-"UNNGÅ LØSNINGSORD".-Det er mitt siste innspill i denne diskusjonen.-Ha en hyggelig kryssorddag.

Dag.

Skrevet

Så får jeg prøve meg FØR mandagen da med et lite ønske om hjelp:Står igjen med HUSK.Hvor finner jeg løsningen? Har tre bokstaver,men finner ikke noe som passer noe sted.(Andre bokstaven er t , stemmer det?)

Er det mulig??? Først ber man om hjelp selv, og så hudfletter man andre for å gjøre det samme???

Hvis man har så store problemer med å være hyggelig, foreslår jeg at man holder seg unna fora som dette...

Gjest Solveig
Skrevet

Hei.

Skulle bare si at jeg er enig med Gny og Bente og Per Roger.

Mvh

Solveig

Skrevet

Alle er enige om dette innlegget.-La oss ha det hyggelig på siden og ikke kverulere.-Oppgavene er til for og løses.-Bruk litt tid hvis ikke alt faller på plass med en gang.Det er ikke så alvorlig og hjelp får alle som de fleste er villige til å gi.-"UNNGÅ LØSNINGSORD".-Det er mitt siste innspill i denne diskusjonen.-Ha en hyggelig kryssorddag.

Dag.

Konklusjonen må vel være ar det er ok å spørre om ett eller to ord,men har man problemer med en drøss,ja da er det vel bedre å innse at dette ble for vanskelig og heller finne lettere oppgaver...? Angående abonnement :jeg strevde i sin tid på biblioteket med medisinsk ordbok ,ja jeg bladde meg nesten i hjel .Så nå koster den som abonnement omkring 3 kroner dagen og løsningen spretter opp.Flott med databasene.Men det kan jo være litt hyggelig å bla og bla i Tanum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...