Gå til innhold

Mester 19

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ser at det kan være flere løsninger. Søk i ordnett gir deg en mulig løsning i fremedordboka.

Søk på de bokstavene du har.

Innlegg redigert. (05-13-07 23:28)

Fortsetter under...

Gjest mulle
Skrevet

Tiny

Du finner løsningen her i NKL. Du trenger ikke gå til ordnett.

Prøv deg fram med synonymer for løfte (verb) når du søker. Da vil du få opp både løfte og løsningen samtidig. Løsningen er et verb. Finn fram til andre verb som betyr å løfte, og søk med dem.

mulle.

Skrevet

Eg kjem IKKJE med konkrete spørsmål, men eg reknar med at mange strevar med Mesterkryss nummer 19 ????? Eg har ikkje greidd å løyse den iallefall.

hei Tiny

mitt løfte er ikke et verb.....men et botsløfte. Selv sloss jeg med et innlegg,har bokstavene -a-f-r- - -,er disse rett...mon tro.

mvh.Edy

Gjest Odd Egil
Skrevet

Tiny

Du finner løsningen her i NKL. Du trenger ikke gå til ordnett.

Prøv deg fram med synonymer for løfte (verb) når du søker. Da vil du få opp både løfte og løsningen samtidig. Løsningen er et verb. Finn fram til andre verb som betyr å løfte, og søk med dem.

mulle.

Hei Mulle,

Som jeg har skrevet tidligere, så er nok ikke løsningen på løfte noe verb.

Du har tenkt at LØFTE er det samme som HEVE, og at HEVE er synonymt med BRYTE, ikke sant ?

Det er jo helt riktig, men da er det snakk om å heve eller bryte en avtale eller et løfte.

Eks. ; Farve kan være grønn, og grønn kan være ny.... men farve er jo ikke ny av den grunn :-)

Løsningen på løfte finner du her på NKL, men som botsløfte.

Gjest Fidus
Skrevet

Mistenker også sterkt at det er substantiv-varianten som vil dukke opp i fasit. Ord fra sanskrit i fremmedordboka har pleid å være populære før...

Gjest Fidus
Skrevet

Har nå én uavklart ting igjen på denne, nemlig idrettsutøveren.

Står p.t. med en kortform av en tittel som egentlig er på 13 bokstaver. Kortformen skrives vanligvis med bindestrek.

Er jeg på bærtur her, eller er det andre som har landet på den samme varianten?

Annonse

Skrevet

Du finner løsningen i ordnett.Skjønner ikke den med 13 bokstaver....

Gjest punky
Skrevet

Tror jeg blir sprø, får prøve elimineringsmetoden. Bør jeg glemme N som 6. bokst. i stolen ? Håper ikke det, men da kan jeg starte med åpne kort igjen. Vet ikke riktig hvor jeg skal spørre om hjelp uten å gjøre det alt for opplagt. Hvis N er rett, er jeg like langt.

Skrevet

Hei

Nå har jeg forlengst levert, men hvis stikkordet var "kan stol være"så hadde jeg N som 6. bokstav i løsningen. Egon

Skrevet

Eg kjem IKKJE med konkrete spørsmål, men eg reknar med at mange strevar med Mesterkryss nummer 19 ????? Eg har ikkje greidd å løyse den iallefall.

Hei punky!

Tenk.....sommer og sol.

mvh.Edy

Gjest punkyT
Skrevet

Takk for innspill, stolen min er riktig, valgte feil bokstav å arbeide ut ifra, for det egentlige problemet ligger et annet sted. Men takk igjen.

Skrevet

Hva er det egentlige problemet da?Vi må ikke la oss skremme av gretne gubber,sure kjærringer,hodebitere osv.osv.....du vet øvelse gjør mester(x-ord mester)så spør ivei,du.....

Skrevet

Takk for innspill, stolen min er riktig, valgte feil bokstav å arbeide ut ifra, for det egentlige problemet ligger et annet sted. Men takk igjen.

Tillater meg å spørre i vei: Har problemer med "frisk". Kan noen bekrefte/avkrefte om 4. bokstav er U?

Har en mulig løsning, men tror dette er et ord jeg selv har laget.

Hilsen Tiny

Annonse

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Tiny.

Din U er riktig, men du trenger da slett ikke bruke et hjemmelaget ord:

Kombinasjonen står her i NKL, og endatil finner du bekreftelse i Fremmedordbok blå ordbok.

Mvh Skjye.

Gjest punky
Skrevet

Har ingenting med oppgaven å gjøre, men hvordan får jeg bort T som plutselig kom etter navnet mitt?.Kan hende "dyret" landet på tastaturet mens jeg skrev, noe den til stadighet gjør.Men da er mannen min her og kan rette opp feilene den lager, men det er han ikke nå eller på lenge ennå.

Skrevet

Hei, Tiny.

Din U er riktig, men du trenger da slett ikke bruke et hjemmelaget ord:

Kombinasjonen står her i NKL, og endatil finner du bekreftelse i Fremmedordbok blå ordbok.

Mvh Skjye.

Takk til Skjye for svar. Jeg hadde dette ordet først, men hadde problemer med å finne det korresponderende ordet i "renset" som hadde a i nest siste bokstav. Nå gikk det imidlertid opp et lys - på selveste 17.mai!

hilsen Tiny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...