Gå til innhold

"anførselstegn"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei CS eller andre!

Hvordan søker man etter ord i anførselstegn i Ordnett, SNL, Bokmålsordboka osv.?

Mestern 16 ("håndverk") har aktualisert dette?

aspen

Hei, Aspen.

Når stikkord er satt i anførselstegn, gjelder det å forestille seg hvordan ordet eventuelt fremkommer i ordbøkers forklaringstekster (der det for all del ikke alltid nødvendigvis er markert med spesielle tegn i det hele tatt).

De vanligste tegn er « » eller ', og dersom disse er anvendt vil ofte søk med det vanlige " foran og bak stikkord satt i en av tegnvariantene gi fruktbart resultat.

Stikkord "LANDSMANN" (= PATRIOT) kan enkelt illustrere dette:

Søkestreng "'landsmann'" ved fritekstsøk i Ordnett gir 2 treff i Norsk ordbok, hvorav 'landsmann' finnes i forklaringen til patriot:

patriot -en, -er fedrelandsvenn: en god patriot

Etym.: gr. 'landsmann', avl. av patrios fedrene (adj.), avl. av pater

Søkestreng "«landsmann»" gir i sin tur 2 treff i NRO, hvor«landsmann» slik fremkommer i patriots tekst:

patriot (subst.)

Bøyningsformer: en ; -er ;

( lat.-gr. patriota «landsmann»)

Jeg har også registrert tilfeller der slike tegn har forekommet kun enten foran eller bak det aktuelle ord - her foreligger i det hele tatt et hav av varianter hvor jeg kun berører det enkleste enkle, og jeg kan vel egentlig ikke gi bedre råd enn at den enkelte må prøve seg frem som best man kan, og ta vare på de erfaringer man høster etter mer og mindre vellykkede søk.

En litt sjelden variant er tilfeller der » er vendt samme vei både foran og bak »søkeord» - dette er noen artige greier som du må forsøke, Aspen, men glem for all del ikke " i tillegg.

Enkelte ganger kan et lite eg. (egentlig) foran et ord i en forklaringstekst indikere at man har med et anførselstegntilfelle å gjøre, og jeg avslutter med et par tidligere Mesterkryss-kombinasjoner, ledsaget av Fremmedordbok blå ordboks oppslag:

"SPEIDER" = SPION

FROB:

spio´n en ital.

eg. speider

"HIMMELENS SØNN" = TENNO

FROB:

te´nno en jap.

eg. himmelens sønn

japansk navn på keiseren

Erfaring fra regelmessig finlesning og sammenligning av ordbøkers definisjonstekster over tid vil forøvrig være en fordel når slike anførselstegnkombinasjoner skal nøstes opp.

Mvh Skjye.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9918-anf%C3%B8rselstegn/#findComment-41464
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...