Gå til innhold

mesterkryss13

Anbefalte innlegg

Gjest randi
Skrevet

Hei.jeg strever med sykdom og lidelse (omtrent på midten), det ene loddrett og det andre vannrett). Jeg har u som andre bokstav i det vannrette ordet,men får det ikke til å passe fordi jeg har l som nest siste bokstav i hake. Kanskje det er feil? Noen som føler for å gi et lite hint?Jeg har s som nest siste bokstav i sykdom vannrett, og t som nest siste i lidelse (loddrett). Kanskje alt er feil her?Randi

Fortsetter under...

Skrevet

Det du ikke finner i de vanlige hjelpemidlene står gjerne i medisinsk ordbok.Jeg har abonnert på den og fått god hjelp der flere ganger.(Koster jo litt ekstra pr. år.)Dine bokstaver ser rett ut.Har du noe tips til meg angående leveregel, kanskje en bokstav eller to eller hvor svaret kan finnes?

Gjest Aveline
Skrevet

Leveregel finner du i Danielsen,s "kryssordexpert"

vh

Aveline

Gjest randi
Skrevet
  - skrev (På 27.3.2007 den 13.15):

Det du ikke finner i de vanlige hjelpemidlene står gjerne i medisinsk ordbok.Jeg har abonnert på den og fått god hjelp der flere ganger.(Koster jo litt ekstra pr. år.)Dine bokstaver ser rett ut.Har du noe tips til meg angående leveregel, kanskje en bokstav eller to eller hvor svaret kan finnes?

Hei!

Jeg har o som andre bokstav i leveregel, og du finner det i Danielsens bøker.Må vel prøve meg innom den boka for å finne de to !lidelsene" da.Takk for tipset.Randi

Skrevet

Joda,den i Danielsen har jeg hatt som alternativ.Men da blir svaret på klasse et ord som bare står i Danielsen og da blir jeg litt usikker.Og svar på elv har hele 8 alternativer.Men får vel ta sjansen da.Så takk for gode råd.

Gjest randi
Skrevet

Hei!Har selvsagt ikke klart hverken sykdom eller lidelse enda, men er nest siste bokstav i hake l?Kunne vært greit å få det avklart,i alle fall, om det er noen som vet.

Ellers tror jeg vi kan stole på Danielsen når det gjelder klasse.Er det flere elver som går, må de vel godkjenne alle, eller? Randi

Annonse

Gjest randi
Skrevet

Hei! Godt å få det bekreftet, selv om jeg etter uttallige "trykk" ikke er kommet i mål med disse to ordene.Får bare fortsette å lete, men dessverre har jeg ikke medisinsk ordbok, så det spørs vel hvor jeg skal finne disse.Kan andre bokstav i lidelse være o,a eller n, forresten?Det var liksom noe som kom frem, men vet ikke.Randi

Skrevet
  - skrev (På 27.3.2007 den 15.43):

Joda,den i Danielsen har jeg hatt som alternativ.Men da blir svaret på klasse et ord som bare står i Danielsen og da blir jeg litt usikker.Og svar på elv har hele 8 alternativer.Men får vel ta sjansen da.Så takk for gode råd.

Tror jeg har kommet frem til samme svar som deg på klasse. Dersom du

erstatter de to siste bokstavene i svarordet med "i" kommer du frem til et ord som står i alle vanlige ordbøker. Tenker vi da på det samme?

Det svaret som står i Danielsens bok står også i det gamle Gyldendals 5-binds leksikon, så jeg tror det er full dekning for svaret.

Svarordet på leveregel står jo også med den definisjonen i Ordnetts fremmedordbok.

HH

Gjest randi
Skrevet

Ja,der er jeg med når det gjelder klasse, så da er det vel rett, får vi tro.Randi

Gjest mulle
Skrevet
  - skrev (På 27.3.2007 den 15.43):

JAA

I mine bøker har jeg funnet mitt forslag til løsning bare hos Danielsen + på internett. Løsningsordet inneholder ikke bokstaven i. Hvis man bytter ut spørreordet "klasse" med et annet synonymt ord, vil man lettere bli satt på sporet. Danielsen viser seg igjen som et sentralt hjelpemiddel når MESTERKRYSS skal løses.

Eller har øverste venstre hjørnet (minst) to løsningssett ?

Tyrannen min døde også 493 som tidligere nevnt.

mulle.

Skrevet

Takk for all info.Jeg (tror at jeg) har greid det nå.Danielsen er ok for oppgavene i Hjemmet

Gjest mulle
Skrevet
  - skrev (På 27.3.2007 den 11.43):

Hei.jeg strever med sykdom og lidelse (omtrent på midten), det ene loddrett og det andre vannrett). Jeg har u som andre bokstav i det vannrette ordet,men får det ikke til å passe fordi jeg har l som nest siste bokstav i hake. Kanskje det er feil? Noen som føler for å gi et lite hint?Jeg har s som nest siste bokstav i sykdom vannrett, og t som nest siste i lidelse (loddrett). Kanskje alt er feil her?Randi

Hei.

Noen tips for oss som ikke abonnerer på "medisinsk leksikon".

Klikk deg inn på sol.no , og deretter på "sykdom". Under "Oppslagsverk" finner man flere ordbøker, oppslagsverk, medisinske leksika o.a. der man kan søke etter sykdommer m.m. En søker på vanlig måte med å sette inn * for bokstaver som mangler.

Ellers god påske til alle kryssordentusiaster! Håper vi trenger medisinske leksika bare til kryssord i påska.

mulle

Annonse

Gjest aspen
Skrevet

Hei mulle

Jeg har prøvd å bruke sol.no for Mestern 13: sykdom og lidelse, med stjerne for

åpne bokstaver, men får det ikke til

mvh

aspen

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei,

Ja denne var vrien. Hvor mye tid skal man bruke av påsken på å finne en sykdom som kanskje viser seg å være uhelbredelig ?

Er det noen som kan komme med et hint om hvor den finnes ? Eventuelt hvilken medisin som skal til for å kurere den ? Og sist men ikke minst ; Finnes det en 'U' i løsningen ? :-)

Innlegg redigert. (04-02-07 22:59)

Skrevet
  - skrev (På 1.4.2007 den 8.48):

Hei.

Noen tips for oss som ikke abonnerer på "medisinsk leksikon".

Klikk deg inn på sol.no , og deretter på "sykdom". Under "Oppslagsverk" finner man flere ordbøker, oppslagsverk, medisinske leksika o.a. der man kan søke etter sykdommer m.m. En søker på vanlig måte med å sette inn * for bokstaver som mangler.

Ellers god påske til alle kryssordentusiaster! Håper vi trenger medisinske leksika bare til kryssord i påska.

mulle

Sykdommen slutter på ..ose eller ..osis på latin. Lider man av denne kan man betegnes som ...øs. U-en er med og L-en. Dermed har man en sykdom med kjente bokstaver _U___LOSE.

Søker man med den latinske formen _U___LOSIS finnes sykdommen nevnt i en rekke norske og utenlandske leksika og medisinske oppslagsbøker.

Et eksempel på et norsk gratis oppslagssted er http://www.pasienthandboka.no/

Sykdommen står i Wikipedia (engelsk) og i bl.a. følgende medisinske nettordbøker:

Stedman's Online Medical Dictionary, 27th Edition

http://www.stedmans.com/

The On-line Medical Dictionary

http://cancerweb.ncl.ac.uk/omd/

MedTerms.com Medical Dictionary

http://www.medterms.com

Dorland's Illustrated Medical Dictionary

http://www.mercksource.com/pp/us/cns/cns_health_library_frame.jsp?pg=/pp/us/cns/cns_hl_dorlands.jsp?pg=/pp/us/common/dorlands/dorland/dmd_a-b_00.htm&cd=3d

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Christopher,

Takker og bukker på vei til postkontoret :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...