Gå til innhold

Mesterkryss nr. 13 Trykkfeil

Anbefalte innlegg

Gjest Per Roger
Skrevet

Hei.

Det viser seg at det berømte snøre i nr 12 ikke er fjernet.

Stikkordet er rådgiver.

Per Roger

Fortsetter under...

Skrevet

Hei.

Nå har jeg kastet bort så mye tid på feil i oppgavene til Hjemmet.Er det ikke på tide å slå "kraftig" tilbake.Skal Hjemmet være best på kryssord må de prestere bedre enn det de har gjort.-Er det noen som våger å sette dette bladet på plass?-Bare de seneste oppgavene har "ørten" feil.-Jeg synes kryssord er en artig hobby,men "tankeleser" vil jeg ikke være.-Bare en oppfordring til de som ev. vil være med.

Dag.

Gjest Svein
Skrevet

Hei Dag!

For en tid tilbake kunne vi lese i Hjemmet at de skulle skjerpe seg, men

de trakk tilbake denne lovnaden. Det viste seg å være en trykkfeil. Selvfølgelig, hadde jeg nær sagt!

Skrevet

Hei.

Stikkordet er rådgiver.

Per Roger

Hei Per Roger.

Er det slik å forstå at stikkordet snøre i nr.12 skal være rådgiver i stedet?

Hadde forsonet meg med det engelske ordet troll som en (dårlig!) løsning.

Hvor har du fått stikkordet rådgiver fra ? Er det nok et kaos fra Hjemmet for

etter det jeg husker så stemmer det dårlig med de to bokstavene :_r_l_

Er takknemlig for svar.

Gjest bente
Skrevet

Nei, han henviser til nr.13.

Stikkordet der skal være rådgiver og ikke snøre..

Står på samme sted som i nr. 12

bente

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei,

Kanskje Per Roger mener at kryssordforfatteren har behov for en rådgiver ?

Annonse

Gjest TerjeH
Skrevet

Burde kanskje være eget forum (på lik linje med Allers, Hjemmet, Dagbladet etc) her som heter FEIL I KRYSSORD, og kanskje spesielt i Hjemmet. En slik synliggjøring måtte vel få noen ansvarlige til å reagere?

Tror også det er feil i øverste vannrette linjen i ukens (13) kodekryssord også.

Mvh Terje

Innlegg redigert. (03-24-07 00:50)

Gjest bente
Skrevet

Hei,

Kanskje Per Roger mener at kryssordforfatteren har behov for en rådgiver ?

He he, morsomt, Odd Egil :D

En god ide.

bente

Skrevet

Hei.

Stikkordet er rådgiver.

Per Roger

Men hvor finner jeg svar på leveregel og snøre/rådgiver ?

Skrevet

Rådgiveren fant jeg (etter laaang søking) i SNL.Det er verre med leveregelen.Jeg har to bokstaver som ikke matcher noen ord.Kan noen vennligst si meg hva som er feil når jeg har _ S _ S _ ? (Håper en av dem er rett ! )

Gjest Svein
Skrevet

Hei.

Stikkordet er rådgiver.

Per Roger

Som en digresjon til andre kommentarer vedrørende denne oppgaven, må

kryssordmakeren også arresteres for å ha brukt navnet på en "instans" som

ikke eksisterer lenger. Stikkordet burde vel være "Tidl instans"?

Men som nevnt, dette er en sidebemerkning, og påvirker ikke løsningen, som forresten finnes i alle ordbøker...

Innlegg redigert. (03-27-07 12:40)

Gjest Asbj.S
Skrevet

Hei.

Nå har jeg kastet bort så mye tid på feil i oppgavene til Hjemmet.Er det ikke på tide å slå "kraftig" tilbake.Skal Hjemmet være best på kryssord må de prestere bedre enn det de har gjort.-Er det noen som våger å sette dette bladet på plass?-Bare de seneste oppgavene har "ørten" feil.-Jeg synes kryssord er en artig hobby,men "tankeleser" vil jeg ikke være.-Bare en oppfordring til de som ev. vil være med.

Dag.

Skal "forsøke" å snakke med Kari Backhe i morgen. Dersom jeg får et fornuftig svar skal jeg fortelle dere, hvis noen ønsker det. De finner vel på

en eller unnskyldning tross mange "slurvefeil" i det siste året! Er det ok?

Skrevet

Men som nevnt, dette er en sidebemerkning, og påvirker ikke løsningen, som forresten finnes i alle ordbøker...

Historien om hvordan SNØRE kom inn i diagrammet (diagrammene).

Etter å ha sjekket detaljene bak snørets opphav er følgende framkommet:

1) Oppgave 12 lages i januar. Kryssordforfatteren drar deretter på ferie. I den berømte ruten øverst i midten av diagrammet står det TRYLLING.

2) Korrekturleser (korrekturløser) finner ikke kilden for TROLL = TRYLLING (kun Bokmålsordboka har denne).

3) Korrekturle(ø)ser får ikke tak i kryssordforfatter pga. ferie (i USA) for å avklare hvilken kilde som har vært benyttet.

4) Korrekturle(ø)ser "retter" nøkkelordet til SNØRE (etter å ha søkt på Ordnett får vi anta).

At SNØRE dukker opp i oppgave 13 har visstnok sammenheng med hvordan oppgavediagrammet produseres. Nærmest for en kopidjevel (dette ordet står ikke i Tanum, får 0 treff på nettet, men brukes om en feil som oppstår ved kopiering av elektronisk tekst for gjenbruk i nytt dokument) å regne.

Kryssordforfatteren hevder dermed at han aldri har tatt ordet SNØRE i sin penn, i det minste ikke i forbindelse med disse 2 oppgavene.

Uansett er det beklagelig at feil oppstår i oppgavene. Her bør Hjemmet finne en informasjonskanal (f.eks. dette forumet) som raskt oppklarer den slags inkurier.

CS

Annonse

Skrevet

Dette syns jeg er unødig kritikk. En "tidligere instans" kan vel også defineres som "instans". Dersom vi skal følge ditt resonnement, burde det vel f.eks. også ha stått "tidligere tyrann" i stedet for "tyrann" oppe i venstre hjørne.

Den tyrannen jeg kom frem til døde nemlig 493 f.Kr og er vel da enda mer

"tidligere" enn den nevnte instans.

Enig?

HH

Skrevet

Historien om hvordan SNØRE kom inn i diagrammet (diagrammene).

Etter å ha sjekket detaljene bak snørets opphav er følgende framkommet:

1) Oppgave 12 lages i januar. Kryssordforfatteren drar deretter på ferie. I den berømte ruten øverst i midten av diagrammet står det TRYLLING.

2) Korrekturleser (korrekturløser) finner ikke kilden for TROLL = TRYLLING (kun Bokmålsordboka har denne).

3) Korrekturle(ø)ser får ikke tak i kryssordforfatter pga. ferie (i USA) for å avklare hvilken kilde som har vært benyttet.

4) Korrekturle(ø)ser "retter" nøkkelordet til SNØRE (etter å ha søkt på Ordnett får vi anta).

At SNØRE dukker opp i oppgave 13 har visstnok sammenheng med hvordan oppgavediagrammet produseres. Nærmest for en kopidjevel (dette ordet står ikke i Tanum, får 0 treff på nettet, men brukes om en feil som oppstår ved kopiering av elektronisk tekst for gjenbruk i nytt dokument) å regne.

Kryssordforfatteren hevder dermed at han aldri har tatt ordet SNØRE i sin penn, i det minste ikke i forbindelse med disse 2 oppgavene.

Uansett er det beklagelig at feil oppstår i oppgavene. Her bør Hjemmet finne en informasjonskanal (f.eks. dette forumet) som raskt oppklarer den slags inkurier.

CS

Apropos feil; skal ikke stikkordet "ionebryter" være "ionebytter"?

Kan ikke finne "ionebryter" i noe oppslagsverk.

HH

Gjest Svein
Skrevet

Dette syns jeg er unødig kritikk. En "tidligere instans" kan vel også defineres som "instans". Dersom vi skal følge ditt resonnement, burde det vel f.eks. også ha stått "tidligere tyrann" i stedet for "tyrann" oppe i venstre hjørne.

Den tyrannen jeg kom frem til døde nemlig 493 f.Kr og er vel da enda mer

"tidligere" enn den nevnte instans.

Enig?

HH

Hei HH!

Mitt innlegg var ikke ment som noen kritikk, men nærmest som en mild korreks.

Jeg er langt på vei enig med deg i dine synspunkter, men "tidligere" settes

ofte foran stikkord som f eks: "Tidl. parti" (svar: NS), tidl kommune, tidl hovedstad osv...

Gamle etatnavn som f eks biltilsynet og arbeidskontoret er forresten så godt innarbeidet at de kommer fortsatt til å leve lenge på på folkemunne, selv om de forlengst har skiftet navn...

PS. Jeg tror du kan ha helt rett i at det burde stått "ionebytter".

"Ionebryter" står oppført i NKL, så kan kryssordmakeren mistenkes for å

ha brukt NKL uten å ha kontrollert ordet først?

Innlegg redigert. (03-29-07 09:20)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...