Gjest Ivey Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Ok, da var NM forhåpentlig over. Var det noen som klarte alt i siste runde? Min egen innstas var under enhver kritikk!http://deephousepage.com/smilies/Disappointed_anim.gif Det å stille så uforberedt er ikke lurt når oppgavene er så vanskelige. Men,men, nye sjanser neste år. Har noen løsningene på disse: - Har merden - Gård - Ørkenby - Krukkemakerby - Folkeflytter
Gjest iahaugen Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Ørkenby: GHADAMAIS Krukkemakerby: RAQKIRA Veit ikkje om dette er rett, for desse oppgåvene var mildt sagt litt vanskelege.
Gjest cs Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Merden har NOTPOSE. Det står i SNL under merd. Ordet står også i Tanum. Gård er HARBAKK (SNL - Åfjord - billedtekst). Folkeflytter blir nok MIGRANT, selv om jeg ikke mener det er dekkende. Migrant er vel heller en som blir flyttet. Ordet står i Tanum. Oppgavene var parvis like. 2 og 3 var nesten utelukkende basert på SNL med jevn fordeling på oppslagsord og ord hentet fra bildetekster. Oppgavene 1 og 4 besto av nye ord fra Tanum (ca. 1/3) og ord fra NRO (ca. 2/3).
Gjest Fiffikus Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Hei, CS! Vil bare nevne at i.h.t bokmålsordboka så er en MIGRANT: individ som deltar i migrasjon, dvs folkeflytter. Ha en fin kveld!
Gjest cs Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Mitt poeng var at en folkeflytter flytter folk. F.eks. kan assyrerkongen Sargon og kong Nebukadnesar kalles folkeflyttere (Gyldendals 5b. -folkeflytning). Sistnevnte flyttet i sin tid jødene til Babylonia. De som ble flyttet kan kalles migranter. Uansett er MIGRANT sikkert fasit, noe jeg antok raskt, så inkurien fikk ingen betydning for min videre løsing av oppgaven.
Gjest Svein Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Ørkenby: GHADAMAIS Krukkemakerby: RAQKIRA Veit ikkje om dette er rett, for desse oppgåvene var mildt sagt litt vanskelege. Fra en som har beskuet NM fra sidelinja: Hva er kildene til GHADIMAIS og RAQKIRA? Ingen av disse ordene gir tilslag på nettet!?
Gjest Ivey Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Mitt poeng var at en folkeflytter flytter folk. F.eks. kan assyrerkongen Sargon og kong Nebukadnesar kalles folkeflyttere (Gyldendals 5b. -folkeflytning). Sistnevnte flyttet i sin tid jødene til Babylonia. De som ble flyttet kan kalles migranter. Uansett er MIGRANT sikkert fasit, noe jeg antok raskt, så inkurien fikk ingen betydning for min videre løsing av oppgaven. cs Jeg har SNL i papirutgave fra 1986-89, og abonnerer på SNL online, men kan ikke finne gården HARBAKK. Søker jeg feil , eller må jeg ha papirutgaven fra 1995-98 for å finne svaret? Finner heller ikke svarene til iahaugen, finner riktignok Ghadames/Ghadamis men de passer jo ikke. Har du noen tips å komme med?
Gjest cs Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Fra en som har beskuet NM fra sidelinja: Hva er kildene til GHADIMAIS og RAQKIRA? Ingen av disse ordene gir tilslag på nettet!? Begge disse ordene (og 25-30 ord til) er hentet fra bildetekster i SNL. Bildetekstene får man ikke treff på i nettversjonen av leksikonet. Enkelte av ordene står oppført i registerbindet som bildetekster. Det hjelper heller ikke å studere de bildene som ligger i nettversjonen da dette bildematerialet er et helt annet enn det som finnes i 16-bindsversjonen (som var kilde for finaleoppgavene). 16-bindsversjonen ble levert med en cd som heter Store norske søkeindeks (SNS). Her har man muligheter for å søke elektronisk i bildetekstene, noe som forenklet løsingen av oppgave 2 og 3 adskillig. Oppgave 1 og 4 var som nevnt laget over en helt annen lest så her hjalp det ingenting med elektroniske hjelpemidler. Innlegg redigert. (03-08-07 16:51)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå