Gå til innhold

Ukens nøtt nr. 9

Anbefalte innlegg

Igjen sliter jeg med denne oppgaven. Har igjen ett ord, 10 Loddrett, musikk,

Har ?e?d?e?, Skulle gjerne hatt V som midterste bokstav, men det får jeg på ingen måte til å rime med 14 vannrett. Noen tips?

Terje

Glemte at bladet ikke kommer ut før i morgen. Sorry.

DS

Innlegg redigert. (02-25-07 21:10)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Dette liker jeg ikke.Når det gjelder de vanskeligste oppgavene kan man gjerne be om et lite råd.Men å mase seg til hele løsningsordet:ALDRI !

Vi andre som har søkt og bladd for å finne løsningen føler oss snytt når noen bare kan be om ordet,Jeg har selv hjulpet flere som står fast,men da enten med et tips om hvordan man finner frem eller bekreftelse/avkreftelse

når det gjelder en bokstav.Vi har så utrolig fine hjelpemidler her på nettet at om man da ikke greier seg,ja da får en bare godta at enkelte oppgaver blir for vanskelige.Det er nok av kryssord som er så lette at man bare kan skrive uten å tenke ! Dessuten:lendler var løsningsord i Hjemmet for et par uker siden også.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/#findComment-41103
Del på andre sider

Gjest Fiffikus

Hei, JAA!

For det første vil jeg si at jeg er helt enig i hva du sier og vil etterstrebe dette. Jeg har selv skrevet inn og "skjelt" ut andre for å komme med direkte løsninger. Vet ikke hvorfor jeg brøt denne regelen i går, men vil ikke gjøre dette i ettertid og vil derfor beklage "mine synder".

Hvordan man bedømmer hva som er vanskelige oppgaver får vel være opp til en og en hver. Vi er vel alle på ulike nivåer både på kunnskap og når det gjelder besittelse av oppslagsverk.

Men takk for at du påpeker dette med hvilken hjelp man bør gi og ikke gi.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/#findComment-41104
Del på andre sider

Dette liker jeg ikke.Når det gjelder de vanskeligste oppgavene kan man gjerne be om et lite råd.Men å mase seg til hele løsningsordet:ALDRI !

Vi andre som har søkt og bladd for å finne løsningen føler oss snytt når noen bare kan be om ordet,Jeg har selv hjulpet flere som står fast,men da enten med et tips om hvordan man finner frem eller bekreftelse/avkreftelse

når det gjelder en bokstav.Vi har så utrolig fine hjelpemidler her på nettet at om man da ikke greier seg,ja da får en bare godta at enkelte oppgaver blir for vanskelige.Det er nok av kryssord som er så lette at man bare kan skrive uten å tenke ! Dessuten:lendler var løsningsord i Hjemmet for et par uker siden også.

Til JAA og andre.

Først en takk til JAA!

I trafikken bør = må man avpasse farten etter forholdene.

Det samme i kryssord. Man må finne de kryssordene som "passer". Det betyr ikke uten videre på stedet hvil. Flere (mange) ønsker å utvikle seg, og vil prøve på vanskeligere kryssord etter hvert - og trenger hjelp, eller et godt råd for videre arbeid. Men vi må streve selv og prøve oss fram på egen hånd. Og deretter spørre om hjelp når vi har prøvd "alt", og det stopper opp for godt ( etter å ha brukt hjerne og hjelpemidler ).

Når vi svarer på innlegg, bør det være hentydninger og hint, eller bekreftelse på at noe er riktig, evt. galt. Det blir for lettvint hvis vi skal være for snare til å gi hverandre løsninger. Jeg kan da heller la være å sende inn kryssordet, og vente i spenning til løsningen kommer. Selv strevde jeg lenge med Mesterkryss og Ukens nøtt uten å sende inn. De var for vanskelige. Jeg løste bare deler av kryssordet, og skrev av løsninger - og faktisk gjemte på mange av dem. Endelig kom gjennombruddet, selv om jeg også nå må ha noen tips til disse kryssordene. Nå er det gjerne sånn at er det en virkelig nøtt, så vet jeg at noen kommer med hele eller en nestenløsning omsider, og da kan det være fristende bare å vente....

Dette prøvde jeg også å si noe om i et annet innlegg for noen dager siden.

Ellers tiltredes JAAs innlegg som nevnt.

mulle

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/#findComment-41105
Del på andre sider

Dette synes jeg er veldig urettferdig. Jeg er enig med alt dere skriver, og beklaget også at jeg hadde vært for tidlig ute mht utgivelsesdagen.

I mitt første innlegg ba jeg kun om et hint mht om mine bokstaver var riktige, men da jeg fikk svar fra en som ikke hadde oppgaven var videre muligheter for en vettug konversasjon ikke veldig grei mht kryssende ord uten å røpe andre svarord.

Jeg hadde forventet meg et tips om at kanskje dansemusikk også var bra musikk el,lign. Mine videre innlegg gikk stort sett ut på å presisere at Fiffikus totalt misforsto mitt innlegg. At hun velger å gi meg løsningen kan jeg ikke gjøre noe med.

Jeg kan ikke i noen innlegg se at jeg har mast meg til et svar!

Forøvrig synes jeg ikke at jeg tar meg vann over hodet ved å gjette dette kryssordet. Det var det siste ordet jeg manglet.

Mvh Terje

Innlegg redigert. (02-26-07 21:11)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/#findComment-41106
Del på andre sider

Godt å se at det er flere som synes at hjelpen tar overhånd. Selv er jeg relativt fersk som kryssordløser, det hender at jeg må gi opp "Nøtta" og/eller "Mesterkryssen", men synes det er greit at de beste er best! Forsøker å skaffe meg noen av de hjelpemidler som anbefales, og kanskje bli flinkere selv. Hvorfor ikke la disse to oppgavene "være i fred"?? Hvis man absolutt skal gi svar bør disse være såpass kryptert at det krever litt hodebry å knekke koden.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/#findComment-41109
Del på andre sider

Gjest iahaugen

Kankje denne diskusjonssida ikkje burde vore open i det heile teke. Etter at dataskjermen har vorte teken i bruk som hjelpemiddel har dette med kryssordløysing blitt ein heilt annan "idrett". Før kunne ein sitje fleire timar med Mesterkryssen eller Nøtta. Når du no kan nytte Norsk Kryssordleksikon + Ordnett + Store Norske Leksikon er oppgåva gjerne løyst på under ein time. Dette er ikkje skryt - berre realitetane slik dei har vorte.

Likevel: Lukke til vidare med kryssord(a)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/#findComment-41110
Del på andre sider

Annonse

Gjest Per Roger

Hei.

Jeg har sittet på sidelinja og fulgt med på diskusjonen. Jeg har selv fått hjelp og har prøvd å hjelpe andre som har stått fast. Jeg er helt enig i at løsningsord ikke bør gies men synes det er helt ok at enkelte bokstaver blir bekreftet og hvor en kan finne det oppgies. Det er enkelte her som er veldig flinke til det uten å si løsningen. Det er synd hvis denne mulighet ikke finnes. Jeg er helt enig at selve utfordringen er å finne rett løsning og har selv sett at løsningsord på vanskelige oppgaver "gratis" har kommet opp og jeg må tilstå at det har vært litt surt noen ganger.

Jeg vil også i fremtiden, hvis jeg trenger det, spørre om hjelp og jeg vil også hjelpe andre så godt det lar seg gjøre, uten å gi løsningen.

Per Roger

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/#findComment-41111
Del på andre sider

Gjest Fiffikus

Det var da en helv.... masse engasjement å se for en gangs skyld. Dere minner meg om en opportun bisverm som tilfeldigvis har funnet en honningkrukke. Men for guds skyld..... nok er nok.

Det er nesten så at man kanskje bare skal fortsette å gi ut løsningsord.

For tydeligvis så er det et behov for noen å få se sine meninger på trykk - men da kan man vel i stedet lage seg en blogg.

Det var jeg som syndet denne gangen og derfor har jeg nå alle norske "kryssordløsere" på halsen.

Da jeg for en kort stund siden tok opp dette temaet og ba andre komme med innlegg, så skjedde det ingenting.

Ha en fin kveld alle sammen!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/#findComment-41112
Del på andre sider

Gjest Odd Inge

Igjen sliter jeg med denne oppgaven. Har igjen ett ord, 10 Loddrett, musikk,

Har ?e?d?e?, Skulle gjerne hatt V som midterste bokstav, men det får jeg på ingen måte til å rime med 14 vannrett. Noen tips?

Terje

Glemte at bladet ikke kommer ut før i morgen. Sorry.

DS

Innlegg redigert. (02-25-07 21:10)

Hei! Enig med siste taler, Fiffikus. Oppskriften er dessuten enkel: De som ikke vil ha tips. lar være å lese denne spalten. De som synes det er så forferdelig å gi ut tips, lar være å gjøre det. Alle andre må få gjøre som de vil, det er et åpent forum. Det er dessuten ytringsfrihet i dette landet og vi har i denne sammenheng ikke skrevet under på noen taushetserklæring!

Innlegg redigert. (02-28-07 21:07)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/#findComment-41121
Del på andre sider

Går det an å trekke noen konklusjon på denne debatten? Ja, det mener jeg er ganske enkelt. Hvis man virkelig leser nøye hva som står i alle disse innleggene vil vi se at faktisk alle er helt enige: Gi tips og hint, men ikke svaret rett ut. At noen ved en glipp går utenom denne veien synes jeg vi bør tolerere uten å gå helt av hengslene. Jeg synes gjennom innleggene å se problemet som ofte oppstår når man ikke er ansikt til ansikt med avsenderen: Vi kan ikke se om avsenderen smiler eller er sur når innlegget skrives. Det skrevne ord kan ofte skjule nyanser man ser i samtaler "face to face". Kryssord er da tross alt en morsom hobby og kanskje ekstra morsom når man kan dele kunnskap med andre gjennom dette forumet?

Mvh Terje

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9851-ukens-n%C3%B8tt-nr-9/#findComment-41127
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...