Gå til innhold

ukens nøtt 1

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!Nå har jeg prøvd alt mulig,men finner ikke ut av "svært lite rom".Noen som kan hjelpe?randi

Fortsetter under...

Skrevet

Hei, Randi.

Du skriver at du har prøvd alt mulig, men fritekstsøk i Bokmålsordboka tror jeg du må ha prøvd SVÆRT LITE?

Mvh Skjye.

Skrevet

Hei!

Takk for tipset.Nå får jeg bare se om de andre orda faller på plass.Randi

Skrevet
  - skrev (På 4.1.2007 den 2.23):

Hei, Randi.

Du skriver at du har prøvd alt mulig, men fritekstsøk i Bokmålsordboka tror jeg du må ha prøvd SVÆRT LITE?

Mvh Skjye.

Hei igjen!Ja,nå trenger jeg tips om karaktertype.Mangler blindbokstavene(selvsagt),men håper de andre er rett.Klarer likevel ikke å få noen løsning her.Kan du eller andre hjelpe?Randi

Skrevet
  - skrev (På 3.1.2007 den 22.46):

hei!Nå har jeg prøvd alt mulig,men finner ikke ut av "svært lite rom".Noen som kan hjelpe?randi

Dette løsningsordet får du ikke "gratis" ved å søke på stikkordet, men

dersom du bare mangler blindbokstavene, så burde det være ganske

enkelt å finne ordet i f eks Ordnett...

Skrevet

Hei!Prøvde det, men regner med at jeg må ha noe feil,for får ikke opp

karaktertype der heller,selv om jeg prøver med de bokstavene jeg har.Det er tredjebokstaven som skaper problemer,kanskje,men lurer også på om jeg ikke har rett ord på maskin.Sliter her.Veldig glad for tips,da dette er det som gjenstår.Randi

Annonse

Gjest Per Roger
Skrevet

Hei og godt nytt år.

Tredje bokstaven i karaktertype er Ø.

Per Roger

Skrevet

Hei og godt nytt år til deg også!Jeg tror jeg har klart karaktertypen nå.Stemte med ø.men nå er det da blitt problemer med maskin.Står bom fast.Har du et tips her?Randi

Skrevet

Hei, Randi.

Løsningsordet har to alternative stavemåter - med henholdsvis 8 og 9 bokstaver.

Denne innretning til knusning er i NRO uttrykkelig definert MASKIN, men bokstaveres der med kun 8 bokstaver - du må med andre ord legge til en bokstav som gjør ordet en smule mer bokmålsklingende og litt mindre riksmålsk før du har løsningen inne.

Mvh Skjye.

Skrevet

Hei på dere! Godt nytt år alle sammen!

Nå er jeg her igjen og ber så pent om hjelp.....det er på PYNT.Jeg har fått

-T-S-.Tror siste bokstav skal være e el.t ??

Skrevet

Hei, Edy.

Siste bokstav er hverken E eller T.

Løsningsordet er i NROs bet.2 ordrett definert PYNT.

Mvh Skjye.

Skrevet

hei skive!

Er det kanskje en....S...?

Skrevet

Så Sannelig, Edy.

Bare slå opp og les NROs definisjoner til de oppslagsord (det er ikke så mange å velge mellom) som matcher de bokstaver du nå har , så kan du ved Selvsyn få Syn for Sagn.

Mvh Skjye.

Annonse

Skrevet

Tusen takk.......Skjye....nå satt alt....både navnet ditt og løsningsordet.

Takk for hjelpen og godnatt.

Skrevet
  - skrev (På 5.1.2007 den 8.23):

Hei igjen!Ja,nå trenger jeg tips om karaktertype.Mangler blindbokstavene(selvsagt),men håper de andre er rett.Klarer likevel ikke å få noen løsning her.Kan du eller andre hjelpe?Randi

Hei Randi

Bare et godt tips. Du fant ikke "karaktertype" på ordnett.no

Når det generelt gjelder sammensatte spørreord, er det ofte lurt å søke på deler av ordet. I dette tilfellet "karakter" eller "type". Gjør du det, finner du i mange tilfeller løsningen - også denne gangen. I deler av litteraturen blir ofte et av delordene brukt for karaktertype.

mulle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...