Gå til innhold

Mesterkryss 49

Anbefalte innlegg

Hei, lidelsesfeller!

Jeg har nevnt det i et tidl. innlegg på denne sida, men gjentar gjerne et godt tips til hjelpemidler. Gyldendals leksikon, 3.utg. 1972, er stadig aktuelt, og er blitt diskutert nå i forbindelse med MESTERKRYSS 49 i flere innlegg. Vi er mange som ikke har leksikonet tilgjengelig. Men vi kan greie oss uten med DANIEL DANIELSENs KRYSSORDeksperten. Mitt eks. er utgitt på Crossword forlag 1994, men er kanskje kommet i nye utgaver. Kilder til denne kryssordboka er nettopp Gyldendals 5 binds leksikon (3. utgave 1972) + Kunnskapsforlagets oppslagsbøker, Bokmålsordboka, og NRO. Hver gang Gyldendal 1972 er aktuelt, har løsningen stått hos Danielsen. Løsningen til spørreordet " ER MEGET HOLDBART" står også. Men det finnes også som nevnt i SNL, hvor du finner løsningen i India.

mulle

Hei,

Hei,

Alle som har denne boken ser jo at det står ang. hva denne boken er basert på.

Det som er litt rart er at selv om man har det riktige svaret, har ikke jeg funnet det ordet i denne boken.

Hvordan har du klart det? men ikke legg ut ordet her.

Hilsen Alf

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9731-mesterkryss-49/page/2/#findComment-40573
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Per Roger

Hei.

Det er fult mulig å finne ordet uten å ha leksikonet alle prater om. Ordet kommer fram på SNL hvis en kombinerer de ord en kjenner til og som har kommet fram i dette forum. Svaret kommer til og med fram på side 1.

Per Roger

Innlegg redigert. (12-08-06 22:46)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9731-mesterkryss-49/page/2/#findComment-40574
Del på andre sider

Hei igjen.

Det er mange måter å løse kryssord på. Og det finnes mange hjelpemidler på markedet. Uten å lage en hel avhandling om dette - en kort replikk. Jeg har ikke hørt om fulvasmør tidligere, men jeg hadde bokstavene -U-V-S-Ø-.

Når det er snakk om holdbarhet, gjelder det ofte mat. Bokstavene S-Ø- sa meg at løsningen sluttet på -smør. Det ga ikke treff hos Danielsen. Så prøvde jeg "fett" (som det er nærliggende å prøve deretter), og jeg fant FULVASMØR . Jeg fant ut hva "fulva" er (på internett) , og da skjønte jeg resten. Her var det snakk om "holdbart smør". Og D. hadde ordet. (Ordet finnes også på snl som påpekt.) Poenget mitt var at Danielsen har løsningen sånn som nesten alltid når 1972-utg på Gyldendal er aktuell. Det er så rart med det hvis du bare har løsningen. Begrunnelsen kan man som regel finne etterpå... (Her var det også noen mateksperter å spørre.) Vel, ofte går jeg omveier... Takk til cs tiltredes selvsagt - når mange fikk hjelp av hans tips.

Poenget her er vel å hjelpe hverandre. Men det finnes andre muligheter enn 1972-utgaven - også når det synes som om løsningen bare finnes der.

mulle

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9731-mesterkryss-49/page/2/#findComment-40584
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen,

Takk for opplysningene.

Jeg hadde også de riktige bokstavene, og satset på smør.

Jeg søkte på fett også, men hvorfor jeg ikke så i D.D. på fett, var nok et glipp. Har fått tak i ordet, men ikke av meg selv.

Det at holdbarhet ofte har med mat å gjøre er et godt tips.

Det jeg synes må være vanskelig å gjøre, selv om jeg hadde hatt 1972 leksikonet er at det er jo 5 bind.

Jeg vet jo ikke hvordan leksikonet er bygget opp. Selv om jeg hadde satset på smør tilslutt, ville det jo ha tatt lang tid.

Har jo ofte søkt i Tanums med for eks. bokstsv nr. 2, er jo veldig tidkrevende og i 5 bind!

Alf

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9731-mesterkryss-49/page/2/#findComment-40585
Del på andre sider

Hei.

Bokstavene i er meget holdbar er: ?u?V?S?Ø?.

Dette burde hjelpe endel.

Per Roger

Hei, alle kryssordentusiaster!

GYLDENDALS STORE KONVERSASJONSLEKSIKON (5 BIND)

Siden dette verket ved flere anledninger har vært omtalt i dette forum, tillater jeg meg å ta dette opp her. Det er jo 72-utgaven det vanligvis snakkes om, naturlig nok siden dette er den siste, oppdaterte utgaven. Leksikonet er jo utgitt flere ganger, bl. a. i en 5-binds utgave i 1965. (Den siste før 72-utg.) 72-utg. er selvsagt noe "feitere" enn 65-utg. Dette skyldes jo i første rekke at at store og små begivenheter og nye "berømtheter" i perioden 65-72 er kommet til. Men det er også et faktum at jeg en sjelden gang i kryssordsammenheng har funne ord av typen "evige sannheter" som ikke står i 65-utg. (Som et apropos: Fulvasmør

står også i 65-utg. og med nøyaktig samme forklaring). Bøkene er jo ikke sidenummerert, men nummerert for hver spalte. For å gi et bilde av forskjellen, består 72-utg. av i alt 18912 spalter, mens 65-utg. har 16800.

Format, typer og trykk er det samme. De fem bindene er grønne med lys brun rygg. Så til saken: Jeg har to eksemplarer av denne 65-utgaven av leksikonet. Bøkene bærer ikke preg av å være særlig brukt, men de er jo

40 år gamle og preges kanskje litt av "tidens tann". Hvis noen er interessert

selger jeg disse to 65-utgavene for kr. 400,- pr. stk. (+ evtl. forsendelses-

kostnader), d.v.s. alle fem bindene for litt mindre enn hva f. eks. Bokmåls-

ordboka koster. Her gjelder "førstemann til mølla". Dato og klokkeslett for

evtl. svar vil være avgjørende for hvem som får "tilslaget". TILBUDET GJELDER TIL MIDNATT.

Hilsen Bjarne.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9731-mesterkryss-49/page/2/#findComment-40586
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...