Gå til innhold

Hjemmet Kryss (ordblad) nr 10 "Hjerneknuser`n"

Anbefalte innlegg

Gjest Solveig
Skrevet

Jeg har fått beskjed her i forumet tidligere at "Hjerneknuser`n" ikke har noe i dette forumet å gjøre, men forumet er jo til for å hjelpe?

48. vannrett er spørreord "MUSIKK" på 10 bokstaver.

Jeg har D?L?A???E?

1. og 3. bokstav "må" være korrekt.

På forhånd tusen takk for hjelp!

Fortsetter under...

Skrevet

Vet ikke om du er abbonent av bladet, er det ikke selv. Nr. 10 er ikke til salgs før 2.okt. ifølge blad nr. 9, kanskje litt tidlig ute for å spørre om hjelp ? :) Punky

Gjest Solveig
Skrevet

Nei, jeg abonnerer ikke. Kjøpte det på Narvesen i går, men jeg ser nummeret etter dette utgis den 30.oktober, så jeg får smøre meg med tålmodighet!

Mvh

Solveig

Skrevet
  - skrev (På 1.10.2006 den 13.10):

Jeg har fått beskjed her i forumet tidligere at "Hjerneknuser`n" ikke har noe i dette forumet å gjøre, men forumet er jo til for å hjelpe?

Jeg har D?L?A???E?

Hei, Solveig.

Det er mitt innlegg fra 14. august du feilreferer i ditt første innlegg.

Hva jeg der skrev, var at "LØSNINGSORD til Hjerneknuser'n har ingenting her i Forumet å gjøre" - med dette menes underforstått at man ikke kan forvente å bli servert de ordrette fasitløsninger på sølvfat - hjelp i form av hint og orientering i retning løsningen er derimot noe helt annet.

Hjemmet Kryss er forøvrig ikke mulig å få i abonnement, og foreligger ikke i ordinært butikksalg før i morgen - de fleste har derfor ennå ikke SETT oppgaven du spør om.

Jeg ser også at du har forsøkt deg i den såkalte "Få kryssordhjelp på nett" hos www.allers; fasitløsningsord-orgienes Sodoma og Gomorra.

Dersom du virkelig har ønske om å bli stabil Hjerneknuserløser, tror jeg dypdykk i ordbøkene som er listet opp i Hjemmet Kryss vil være et bedre alternativ.

Mvh Skjye.

Innlegg redigert. (10-01-06 19:34)

Gjest Solveig
Skrevet
  - skrev (På 1.10.2006 den 14.38):

Vet ikke om du er abbonent av bladet, er det ikke selv. Nr. 10 er ikke til salgs før 2.okt. ifølge blad nr. 9, kanskje litt tidlig ute for å spørre om hjelp ? :) Punky

! Ja, det er faktisk jeg som har vært innom Allers.no og bedt om hjelp.

OK, LØSNINGSORDET, ja sånn sett, ja. Det er bare jeg som er litt treg i nøtta, jeg tenkte kanskje at siden kryssordforfatteren hevder på sine hjemmesider at dette faktisk er norges vanskeligste kryssord,så diskuterer man man kanskje ikke dette vanskeligste kryssordet her i forumet.

Undertegnede forventer ikke at man skal få servert noe på fat, men hvis noen er så snille og bekrefter om bokstaver er rett eller feil, er det helt utrolig til hjelp,altså.

Riksmålsordboka hjelper meg ikke, men det er jo ikke ditt problem.

Hilsen

Solveig

Gjest Lurifax
Skrevet
  - skrev (På 1.10.2006 den 17.33):

Hei, Solveig.

Det er mitt innlegg fra 14. august du feilreferer i ditt første innlegg.

Hva jeg der skrev, var at "LØSNINGSORD til Hjerneknuser'n har ingenting her i Forumet å gjøre" - med dette menes underforstått at man ikke kan forvente å bli servert de ordrette fasitløsninger på sølvfat - hjelp i form av hint og orientering i retning løsningen er derimot noe helt annet.

Hjemmet Kryss er forøvrig ikke mulig å få i abonnement, og foreligger ikke i ordinært butikksalg før i morgen - de fleste har derfor ennå ikke SETT oppgaven du spør om.

Jeg ser også at du har forsøkt deg i den såkalte "Få kryssordhjelp på nett" hos www.allers; fasitløsningsord-orgienes Sodoma og Gomorra.

Dersom du virkelig har ønske om å bli stabil Hjerneknuserløser, tror jeg dypdykk i ordbøkene som er listet opp i Hjemmet Kryss vil være et bedre alternativ.

Mvh Skjye.

Innlegg redigert. (10-01-06 19:34)

Bare spør om hva du vil, Solveig. Det er jo opp til hver enkelt om de vil spørre / svare / ja endog om de vil logge inn og lese hva som skrives her.

Så vidt jeg har oppfattet, fins det ingen regler om HVEM som har lov til å spørre om HVA, og heller ikke noe om enkelte kryssord er "fredet" når det gjelder å oppgi løsningsord.

Det faktum at enkelte tar kryssord og seg selv for alvorlig, behøver ikke vi andre å bry oss noe særlig om.

Dette var nå MIN mening :-)

Annonse

Skrevet

Jeg har D?L?A???E?

Hei, Solveig

De bokstavene du oppgir er riktige!! Løsningen finner du i TANUM (hvis du har den siste utgaven). Jeg tror neppe du finner dette ordet i andre ordbøker, men på nettet får du flere treff - bl.a. med henvisning til Wikipedia.

Lykke til videre - hilsen Bjarne

Gjest Solveig
Skrevet
  - skrev (På 1.10.2006 den 21.43):

Bare spør om hva du vil, Solveig. Det er jo opp til hver enkelt om de vil spørre / svare / ja endog om de vil logge inn og lese hva som skrives her.

Så vidt jeg har oppfattet, fins det ingen regler om HVEM som har lov til å spørre om HVA, og heller ikke noe om enkelte kryssord er "fredet" når det gjelder å oppgi løsningsord.

Det faktum at enkelte tar kryssord og seg selv for alvorlig, behøver ikke vi andre å bry oss noe særlig om.

Dette var nå MIN mening :-)

Ok, Lurifax. Men i dette saken kunne ikke Skjye noe for hvordan jeg tolker informasjon og hva som foregår oppe i mitt hode.

Vel,god natt.

Hilsen

Solveig

Gjest Solveig
Skrevet
  - skrev (På 1.10.2006 den 22.19):

Hei, Solveig

De bokstavene du oppgir er riktige!! Løsningen finner du i TANUM (hvis du har den siste utgaven). Jeg tror neppe du finner dette ordet i andre ordbøker, men på nettet får du flere treff - bl.a. med henvisning til Wikipedia.

Lykke til videre - hilsen Bjarne

Takk, Bjarne!

Gjest Solveig
Skrevet

Nei, var ikke lett dette. Mener jeg har lest alt om musikk på norsk og engelsk Wikipedia, musikkordboken.no , vært på biblioteket og greier ( men de har ikke de nyeste utgavene av oppslagsverk, desverre). Min Tanum er fra 1996 og den biblioteket er like gammel om enda gamlere.

Forstår ikke bæret, jeg!

Skrevet

Hei, Solveig.

Løsningsordet står udefinert i Tanumsutgaven som er listet opp blant anbefalte oppslagsverker på side 2 i Hjemmet Kryss:

9. utgave (2005).

Jeg vil anbefale at du snarest anskaffer denne ferskeste utgaven som utkom i fjor høst, samtidig som du beholder 96-utgaven du allerede har - disse bøkene utfyller på sett og vis hverandre, og det er all grunn til å tro at begge disse utgavene vil være kryssordaktuelle i lang tid fremover, selv om 05-utgaven smått i senn vil innta plassen som den "offisielle" Tanum.

Jeg kan hjelpe deg et stykke på vei med det aktuelle løsningsord ved å nevne at det er en variant av -blues, og at Googlesøk med ordet gir 3 290 treff på sider fra Norge, og 44 300 treff på det internasjonale nett.

Mvh Skjye.

Gjest Solveig
Skrevet

Tusen millioner takk for hjelp.

Men med 2005 utg. medfølger ikke CD-ROM?, men det gjorde 1996 utg. Utrolig trist. De er vel redde for piratkopiering og sånn da, men det går vel an å gi ut CD-ROM som ikke kan kopieres, (ikke vet jeg).

Skrevet

Uff ja, lett skal det ikke være, men jeg kan jo si at denne musikkstilen hadde sin oppstandelse i Mississippi-deltaet.

Lykke til videre!

Annonse

Gjest Solveig
Skrevet

Tusen takk for hjelp.

Lurer på 56 vannrett (spørreord er "PLANTE" på 9 bokstaver)

jeg har

?- A-?-S- ?- /O/M/L- ?- R-?

På forhånd tusen takk for hjelp.

Tror kanskje at de 3 siste bokstavene "må" være "TRE" eller "URT"

Gjest Lurifax
Skrevet

Hei Solveig,

Jeg har ikke kryssordet, men det ser ut som at BALSAMTRE kan være et alternativ

Gjest Solveig
Skrevet

Tusen takk, altså, men da kræsjer det med 57. loddrett, ser du. Spørreord er "LÆRE" på 7 bokstaver, og jeg har "ORTOEPI"og bokstav nr3(T) og nr 5(E) og nr 7(I) må liksom være rett.

57.Loddrett inntreffer i fjerde siste bokstav i 56.vannrett "PLANTE".

"BALSAMTRE" OG "HASSELTRE" er vel og fint det altså, men det er ingen "LÆRE" som begynner med disse bokstavene.

Skrevet

Jeg har D?L?A???E?

HASSELURT og LUTHERI er sikre stikk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...