Gå til innhold

Hjemmet Kryss (ordblad) nr 9 "Fra 9 til 15"(side 27)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

23. loddrett "kobber" på 9 bostaver.

Har ?A?E?K???

Er det sel, eller mateiale eller kobberalderen de er ute etter?

Skjønner ikke noe.

På forhånd tusen takk.

Fra

Solveig

Er usikker på om kryssordforfatter har gjort feil på 23L. Erkn eller Haverkn er intetkjønnsord som også heter Haverkn i ubestemt flertall (i.h.t Tanums store rettskrivningsordbok hos kunnskapsforlagets skrivestue-Norsk språk). Skriver selv HAVERKNER i mangel av noe annet. Havert som er det samme som haverkn skrives derimot haverter i ub. flertall. Vil gjerne høre om andres synspunkter!

Innlegg redigert. (09-14-06 00:05)

23. loddrett "kobber" på 9 bostaver.

Har ?A?E?K???

Er det sel, eller mateiale eller kobberalderen de er ute etter?

Skjønner ikke noe.

På forhånd tusen takk.

Fra

Solveig

Slik står det i Bokmålsordboka: hav|erkn el. ~ert m1 (jf norr erknselr, uvisst opph) opptil 3 m lang sel

Slik står det i Norsk rettskrivningsordbok: hav|ert el. -erkn -en gråsel

Norsk riksmålsordbok (elektr.) har redigert det slik: hav|erkn eller hav|ert , hav|ertn (subst.)

Bøyningsformer: en ;

Norsk riksmålsordbok (papirutg. b. II) skriver slik: hav|erkn, en, -ert(n), en, gråsel; havkobbe

_ _ _

Hvordan dette skal tolkes, er jeg ikke helt sikker på. Dersom haverkn el. havert begge er hankjønnsformer, skrives begge i følge kodenøkkelen i BMO slik: haverkner og haverter.

Den samme skrivemåten vil også være gjeldende i NR og i NRO: haverkn, haverknen, haverkner, haverknene.

Som man ser går det tydelig frem av NRO at HAVERKN er et hankjønnsord (m). I de andre eksemplene uttrykkes det ikke fullt så tydelig, men jeg tolker det dithen. I Tanums er haverkn oppført som nøytrum (n).

odd

Annonse

Gjest Per Roger

Hei.

Jeg har fått så mye hjelp selv at jeg kan si hva jeg kom fram til. Jeg har også kommet fram til erkn men ikke haverkner. Jeg har fått en N på andre bokstav og filosofert meg fram til at det kan bli ungerkner. Om det er rett vet jeg ikke men alt falt da liksom på plass.

Per Roger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...