Gå til innhold

Mesterkryss nr. 10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Jeg sliter med venstre hjørne. Har flere alternativer på de fleste ordene, men finner ikke "del av krone". Har forsøkt etter beste evne å finne fra m i NKL og Bokmålsordboka, men uten hell da jeg antagelig gjør noe galt. Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal søke for å få et resultat ?

Mangler også "besøkte Oslo i 1974". Er ikke ute etter fasit, men skulle gjerne vite hvilket oppslagsverk jeg må lete i.

Fortsetter under...

Gjest punky
Skrevet

Holder på med samme hjørne, men når det gjelder siste spørsmål, brukte jeg s.n.o.

Gjest embla
Skrevet

Jeg har lett og lett.... :-( Kan noen si om dette er snakk om en kongekrone eller "pengekrone"?

mvh embla

Skrevet

Holder på med samme hjørne, men når det gjelder siste spørsmål, brukte jeg s.n.o.

Fint å se at det er flere som sliter med dette hjørnet. Etter utallige omganger med blyant og viskelær strander alle forsøk på "del av krone".

Vet at Dag har løst denne, så vi kan kanskje håpe på et lite hint fra han.

eGON

Gjest anita_m
Skrevet

Dere må nok tenke dere ut i dyreverdenen når det gjelder den krona....

Lykke til!

Anita

Skrevet

Hei ! Jeg sliter med venstre hjørne. Har flere alternativer på de fleste ordene, men finner ikke "del av krone". Har forsøkt etter beste evne å finne fra m i NKL og Bokmålsordboka, men uten hell da jeg antagelig gjør noe galt. Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal søke for å få et resultat ?

Mangler også "besøkte Oslo i 1974". Er ikke ute etter fasit, men skulle gjerne vite hvilket oppslagsverk jeg må lete i.

De ulike søketeknikkene er gjennomgått i egne lenker under "Nyttige linker". Her vil det fremgå at man kan søke i ordnett med "del av krone" fordi krone har en lengde på minst 4 bokstaver som er kravet for slike søk. Imidlertid gir dette ingen relevante treff. Man kan dermed anta at dette dreier seg om en del av en spesiell krone. Fra samme lenker finner man ut at "del av" ikke kan benyttes i fritekstsøk, ei heller "del av *krone" eller bare *krone. Synd (eller for en gangs skyld), men her må man nok løse dette hjørnet på annen måte. Man kan da benytte ulike teknikker.

Først: Jeg ville forsøke å finne helgen på 5 bokstaver.

Enkel diagramanalyse tilsier at dette ordet er plassert av kryssordforfatteren som et av de siste ordene i hjørnet. Dermed kan man anta at ordet ikke er planlagt, men plassert mer på impuls. Normalt vil kilden for ord på dette stedet være ordbøker (fellesnavn), mens helgen vil normalt være hentet fra snl.

La oss deretter forsøke med en profileringsteknisk tilnærmingsmetode. Helgen i nkl (5 bokstaver) gir 194 treff. La oss redusere dette tallet videre. Ved å sjekke hos DD (Danie Danielsen) finner man langt færre helgener. Disse bøkene harmoniserer godt med de kildene som normalt benyttes for denne oppgaven. Finnes det helgener på 5 bokstaver som har bokstavkombinasjoner som er sjeldne? Dette bør jo være årsaken til at nettopp en helgen er valgt på dette stedet i diagrammet.

En sjekk hos DD gir 2 klare alternativer. Vips er 194 muligheter redusert til 2.

Med lignende betraktninger kan man redusere plante fra 16 til noen helt få. Dermed kan man søke direkte i ordnett på de aktuelle bokstavkombinasjoner.

Lykke til!

Annonse

Skrevet

Føler meg litt dum nå, men hvor finner jeg "Nyttige linker"?

Skrevet

På første side etter at du har søkt på DISKUSJON.

DU MÅ RULLE HELE SIDA NED !

Skrevet

Takk skal du ha, sånn er det når en ikke ser skogen for bare trær!

Skrevet

Har fremdeles problemer i øverste venstre hjørne. Del av krone er funnet, men jeg får ikke guden til å stemme med busken. Er det noen som har et tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...