Gjest margot Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Nå kom det mange fine søketips, lærte endel nytt der. Men, etter hvert har jeg funnet ut at det er noe annet jeg også ville hatt stor nytte av. Ikke alt er like enkelt å søke ut. Så jeg trenger litt «steinalderredskaper», slike som jeg alltid hatet, og aldri skjønte kunne være til noen som helst nytte, nå kan jeg angre. Finnes det f.eks. en grammatikk / ordbok / eller noe annet, som har en samlet oversikt over prefikser og suffikser med en brukbar forklaring av betydningen? Mange ganger har jeg funnet ord jeg har lett etter ved å vite hva f.eks. forstavelsen betyr, tenker på slikt som auto-, re-, de-, para- og diverse andre som finnes strødd rundt omkring i Tanum og slikt. Har hjulpet veldig godt å kjenne til noen når jeg f.eks. leter etter medisinske uttrykk. Det hadde også vært fint å vite mer om verb, adverb og adjektiv, og hvordan de dannes, mange ganger har jeg funnet substantivet ved hjelp av disse, eller omvendt. Bøker, grammatikker? Odd nevnte noe som heter Heksakon, hva slags oppslagsverk er det? Hvis det er det det er, da? Og nå ligger UHYRET (NM-trimmen) her med mat i hver eneste rute! Har ikke bestemt meg helt enda, om jeg skal ramme det inn eller sende inn løsningen. Det kommer jo flere, men det var kanskje ikke ett av de verste monstrene denne gangen? Jeg sleit fælt, allikevel. Margot
Gjest punky Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Kan ikke hjelpe deg, lurer bare på, hvor finner man NM-trimmen ?
Gjest margot Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Hei Punky, I et kryssordblad som heter Våre Beste Kryssord. Samme redaksjon som har kryssordene i ukebladet Hjemmet, tror jeg. Og så er det forbudt å spørre om tips på nettet. Litt av en utfordring, men morsomt. Så får vi se, om jeg klarer noen flere. Prøv du og! hilsen margot
Gjest Blåmann Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Nå kom det mange fine søketips, lærte endel nytt der. Men, etter hvert har jeg funnet ut at det er noe annet jeg også ville hatt stor nytte av. Ikke alt er like enkelt å søke ut. Så jeg trenger litt «steinalderredskaper», slike som jeg alltid hatet, og aldri skjønte kunne være til noen som helst nytte, nå kan jeg angre. Finnes det f.eks. en grammatikk / ordbok / eller noe annet, som har en samlet oversikt over prefikser og suffikser med en brukbar forklaring av betydningen? Mange ganger har jeg funnet ord jeg har lett etter ved å vite hva f.eks. forstavelsen betyr, tenker på slikt som auto-, re-, de-, para- og diverse andre som finnes strødd rundt omkring i Tanum og slikt. Har hjulpet veldig godt å kjenne til noen når jeg f.eks. leter etter medisinske uttrykk. Det hadde også vært fint å vite mer om verb, adverb og adjektiv, og hvordan de dannes, mange ganger har jeg funnet substantivet ved hjelp av disse, eller omvendt. Bøker, grammatikker? Odd nevnte noe som heter Heksakon, hva slags oppslagsverk er det? Hvis det er det det er, da? Og nå ligger UHYRET (NM-trimmen) her med mat i hver eneste rute! Har ikke bestemt meg helt enda, om jeg skal ramme det inn eller sende inn løsningen. Det kommer jo flere, men det var kanskje ikke ett av de verste monstrene denne gangen? Jeg sleit fælt, allikevel. Margot Hei Margot, Det er kanskje denne du er på jakt etter - finnes i antikvariater til en prislapp på 4-500 kr.: Henrikson, Alf Heksikon : en eventyrlig oppslagsbok / Alf Henrikson, Disa Törngren, Lars Hansson ; norsk utgave ved Dag Gundersen. - [stabekk] : Den Norske bokklubben, cop. 1986. - 418 s. (rq803) (ISBN 82-525-1130-9) For andre referanseverk er en fyldig og grei oversikt her: http://www.jbi.hio.no/bibin/1c2/opp.htm (brukes til faget Brukere og gjenfinning I ved bibliotek- og informasjonsstudiene ved Høgskolen i Oslo). Innlegg redigert. (03-01-06 23:24)
Gjest marion Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Nå kom det mange fine søketips, lærte endel nytt der. Men, etter hvert har jeg funnet ut at det er noe annet jeg også ville hatt stor nytte av. Ikke alt er like enkelt å søke ut. Så jeg trenger litt «steinalderredskaper», slike som jeg alltid hatet, og aldri skjønte kunne være til noen som helst nytte, nå kan jeg angre. Finnes det f.eks. en grammatikk / ordbok / eller noe annet, som har en samlet oversikt over prefikser og suffikser med en brukbar forklaring av betydningen? Mange ganger har jeg funnet ord jeg har lett etter ved å vite hva f.eks. forstavelsen betyr, tenker på slikt som auto-, re-, de-, para- og diverse andre som finnes strødd rundt omkring i Tanum og slikt. Har hjulpet veldig godt å kjenne til noen når jeg f.eks. leter etter medisinske uttrykk. Det hadde også vært fint å vite mer om verb, adverb og adjektiv, og hvordan de dannes, mange ganger har jeg funnet substantivet ved hjelp av disse, eller omvendt. Bøker, grammatikker? Odd nevnte noe som heter Heksakon, hva slags oppslagsverk er det? Hvis det er det det er, da? Og nå ligger UHYRET (NM-trimmen) her med mat i hver eneste rute! Har ikke bestemt meg helt enda, om jeg skal ramme det inn eller sende inn løsningen. Det kommer jo flere, men det var kanskje ikke ett av de verste monstrene denne gangen? Jeg sleit fælt, allikevel. Margot Hei margot. Jeg kan supplere "blåmann", og du skal få et utmerket tips: Jørgen Bang - Karl Hårbøl - Gotfred Schultz: FREMMEDORDENES BYGGEKLOSSER. Originalutgaven av Bang/Hårbøl , København 1966. Norsk bearbeidet utg. ved Schultz 1967. 100 sider. Aschehoug. Bok om fremmedordene, om verbstammer og prefiksene. Her har du alle prefiksene i alfabetisk rekkefølge m.m. Om opprinnelsen i gresk og latin, og hva de betyr/ordforklaringer. Boka har også noen interessante oppgaver. Skal du skaffe deg denne, må du nok på antikvariat. Hvis du ikke kjenner til nettstedet, kan du få en glimrende fellesadresse for antikvariatene i Norge og nærmeste utland: www.antikvariat.net Jeg kjøpte den for 18 kroner, men jeg vet ikke hva den kan koste i dag - hvis den er å oppdrive. marion
Gjest margot Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Hallo, Dere gjør meg lykkelig. Disse verkene skal jeg nok få tak i. Bor ikke så langt fra Oslo, og har en bra liste over antikvariater der. Min sønn samler nemlig på Krimbøker (forfattere fra tidlig 1900-tall). Ikea ligger i ruta, ser ut som jeg kan trenge noen ekstra hyllemetre også? Jeg innbiller meg at Tekniske og Medisinske ordbøker og opplagsverk heller ikke er gått helt ut på dato, om de er noen år gamle? Jeg har også sett at når det gjelder tekniske ord, har disse svært mange likheter på norsk, dansk og tysk. Håper jeg kan få til en tur til København i løpet av året, og er det noe som det må være mye av der, så må det da være bokantikvariater. Vel, sånn kan det gå, når man forelsker seg i UHYRER! tusen takk fra margot Viderkommen GRØNNSKOLLING ????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå