Gå til innhold

Eldre navn på gruppe land.

Anbefalte innlegg

Gjest Skjye

Jeg er på jakt etter "Eldre navn på gruppe land", 16 bokstaver, slik:

B_R_A_?_9_T_13_?_.

Bokstav 9 er trolig C eller K.

I tillegg ser jeg etter "Hertug som skjenket nattverdskalk til kloster på 700-tallet", 7 bokstaver, slik: ?_S_T_O.

Første bokstav i denne hertug er forøvrig bokstav 13 i "Gruppe land".

Den som eventuelt klarer å ro i land en troverdig løsning på dette, tilhører kryssordløsernes adel.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/930-eldre-navn-p%C3%A5-gruppe-land/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørn R.

Hei, Skjye!

Jeg finner bl.a dette i SNL på nettet:

nattverdskalk, 27 cm høy, ble omkring 780 skjenket av hertug Tassilo til klosteret i Krems, Østerrike, der den fremdeles finnes. Den er laget av kobber, forgylt, delvis belagt med sølv og nielle. Den inntar en viktig plass i metallkunstens historie.

Hilsen Bjørn R.

B_R_A_?_9_T_13_?_.

I tillegg ser jeg etter "Hertug som skjenket nattverdskalk til kloster på 700-tallet", 7 bokstaver, slik: ?_S_T_O.

Den som eventuelt klarer å ro i land en troverdig løsning på dette, tilhører kryssordløsernes adel.

BARBARESKSTATENE er eldre navn på Marokko, Algeri,

Tunis og Tripolis

Gjest Skjye

B_R_A_?_9_T_13_?_.

Hei, Bjørn R. og Odd.

Etter min mening har dere begge begått en prima etterforskning, som det står respekt av.

Barbareskstatene fant jeg jo forsåvidt lett fram til i oppslagsverk for å sjekke, etter at Odd hadde levert løsningen.

Men under min opprinnelige sondering, sto ikke denne benevnelsen under "statene" i Kryssord Bakvendten f.eks.

Deres assistanse har vært til stor hjelp, og nye kryssende bokstaver medførte at jeg fikk peilet inn og verifisert flere tidligere tvilstilfeller, og jeg mangler nå bare ett avgjørende ord før jeg har en sikker løsning på ett sjeldent utfordrende kryssord.

Stor takk til dere begge.

Skjye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...