Gå til innhold

TV-kryssord nr. 1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og koser meg med TV-kryssordet helt til jeg kommer til nøkkelordet: ER 60-ÅRINGENE, og får se at svaret blir: PRESENILE. Siden jeg selv tilhører denne gruppen, må jeg få si at jeg faktiskt ble støtt over dette. Jeg føler meg ikke presenil, og håper jeg slipper å bli det på mange år ennå. Jeg synes dette er en fornærmelse mot 60-åringene, og ingen god reklame for Hjemmet!

Fortsetter under...

Skrevet

Hei,

Helt enig!

Ettersom det stadig er så mye feil i Hjemmet tillegget, (som jeg kjenner til) så .....................

Mvh qi

Skrevet
  - skrev (På 8.1.2006 den 15.02):

Sitter og koser meg med TV-kryssordet helt til jeg kommer til nøkkelordet: ER 60-ÅRINGENE, og får se at svaret blir: PRESENILE. Siden jeg selv tilhører denne gruppen, må jeg få si at jeg faktiskt ble støtt over dette. Jeg føler meg ikke presenil, og håper jeg slipper å bli det på mange år ennå. Jeg synes dette er en fornærmelse mot 60-åringene, og ingen god reklame for Hjemmet!

Kjære keb,

Du har også min fulle støtt. Synest selv at dette var et merkelig

stikkord.

es

Skrevet

Hallo keb!

Du må for all del ikke bli støtt over å bli kalt presenil når du er i

sekstiårene! Dette er et uttrykk som brukes om de som er i 50-65

årsalderen. Og det menes på ingen måte at man med det er å se på som

senil dement. For vi glemmer så lett at senil bokstavelig talt betyr

gammel eller gammelmannsaktig, og at diagnosen senil DEMENT i

dagligtale er blitt hetende bare senil skal man ikke skyte psykiaterne

for. For det er i deres terminologi uttrykket presenil forekommer.

Hilsen Egil

Skrevet

Til qi og es: Takk for støtten til innlegget, godt at flere er enige.

Til Egil: Takk for god forklaring. Det er sikkert sannheten, men at man er presenil eller (pre)gammelmannsaktig, er ikke drømmen å høre for en sprek 60-åring, og jeg synes nok at kryssordforfatteren kunne ha funnet et bedre nøkkelord i dette tilfellet.

Hilsen keb

Gjest margot
Skrevet

Jeg moret meg kostelig, jeg. Jeg trodde jeg slet med ettervirkninger av jula, siden jeg ikke fikk til de enkleste kryssord engang. Men her fikk jeg diagnosen pre-senil.

Vel, hvis man kan lære å løse Mesterkryss som pre-senil, hva kan man da ikke være i stand til å klare når man blir skikkelig senil? (Jeg hadde jo ingen erfaring fra stadiet som ikke-senil).

Gjett om jeg ser fremtiden lyst i møte!

Margot

Annonse

Skrevet

Hei Margit!

Å, nei, så enkelt er det ikke at du kan påberope deg diagnosen presenil

selv om det er flott at du ser morsomt på det.

Presenil i denne sammenhengen er IKKE noen diagnose eller tilstand.

Det er rett og slett bare et navn, en betegnelse, et begrep som sier at dette er aldersgruppen 50-65 sånn cirka. På samme måte som man har betegnelsenbarn, yngre,middelaldrende og eldre og sannsynligvis enda noen flere betegnelser. Det har altså intet med en persons tilstand å gjøre.

Jeg kjenner f.eks. et par "oldiser" på knappe 100 år som er spreke som foler på både kropp og sjel og sinn. Men ingen ville vel nekte for at de tilhører

gruppen eldre? Hilsen Egil, som synes det er flott å være i denne aldersgruppen.

Gjest margot
Skrevet

Hei Egil!

Jeg får finne på noe annet. Jeg kan jo ikke skylde på jula helt til påske. (Men jeg kan prøve først, og se om det godtas).

margot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...