Gå til innhold

"Nøttene" i Allers og Hjemmet

Anbefalte innlegg

Gjest Svein

Hei alle løsere av ”nøttene” i Allers og Hjemmet.

Vi behøver bare å gå noen få år tilbake i tida for få bekreftet at de

vanskeligste oppgavene i Allers og Hjemmet var forbeholdt racerne.

Men i dag er det annerledes – for stadig bedre hjelpemidler har gjort at

også middelhavsfarerne gir seg i kast med de mest utfordrende oppgavene.

(Jeg håper at ingen føler seg støtt!).

Dersom noen står fast på ett eller flere ord, dukker spørsmålene opp i NKL.

Og dermed er snøballen i gang. Det ene ordet tar det andre - og vips så er

oppgavene blitt rullet ut på nettet!

Jeg savner til tider et ”kryssordpoliti” som kunne kontrollere at antall spørsmål begrenset seg til til for eks to eller maksimalt tre ord pr oppgave.

Jeg håper på mange freske innspill i spalta – både for og mot mine synspunkter.

Ha ei god helg!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/9060-n%C3%B8ttene-i-allers-og-hjemmet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøttene i Allers og Hjemmet lages etter samme lest som tidligere da hjelpemidlene var helt annerledes. Dermed fremstår de i dag som noe helt annet enn nøtter.

Dagens oppgaver kan grovt sett inndeles i 2 kategorier:

"Godstolsoppgaver" som er oppgaver som løses uten bruk av oppslagsverk. De fleste oppgavene som lages havner i denne kategorien.

"Oppgaver som krever oppslagsverk" - de såkalte nøttene kommer i denne kategorien. Disse oppgavene kan stort sett løses vha. kryssord.no, ordnett og norsk språk, dvs. ved å sitte å taste på pc-en.

Begge disse kategoriene blir dermed av den enkle sorten.

Problemet er at kryssordforfatterne har "sovet i timen". Når Hjerneknuser'n, Nøtta i Allers m.fl. fremtilles som vanskelige oppgaver, kan man knapt være klar over nivået hjelpemidlene nevnt over, er på. Her må kryssordforfatterne tenke nytt. Enten ved å endre formen på nøkkelordene eller endre kildebruken, gjerne begge deler. Det krever mer av forfatterne, men er nødvendig for å gjenskape "nøttene".

Hei,

Det er sikkert riktig at man har flere hjelpemidler nå, men det er også slik har jeg skjønt at det er hjelpemidler som forfatterne bruker som kilder som ikke finnes mer. Bl.annet. Norsk Språk og Den 5 Binds fra Gyldendals som det henvises til. Som Kunnskapsforlaget meddelte meg pr. telefon at det aldri hadde vært noe 5 binds, så det må være noe misforståelse ute å gå her.

En annen ting er at det finnes faktisk kryssordløsere der ute som ikke har tilgang til internett, men er kanskje vel så gode til å løse kryssord.

Så hvis de vanskeligste kryssordene kun skal kunne løses ved hjelp av internett, synes jeg det er synd.

Alf

Gjest Skjye

Jeg savner til tider et ”kryssordpoliti” som kunne kontrollere at antall spørsmål begrenset seg til til for eks to eller maksimalt tre ord pr oppgave.

Ha ei god helg!

Det er trist å være vitne til at forholdene i Forumet periodevis utarter i en slik grad, at Sveins strøtanke om et kryssordpoliti overhodet fødes og bringes på bane.

Dette handler dypere sett om menneskelig adferd i det offentlige, nasjonale rom som Forumet vitterlig er en del av.

Enkelte aktører som sitter hjemme ved sin PC later ikke til å forstå at Forum-innlegg som skrives, faktisk publiseres i et riksdekkende medium, og at det er grunnleggende galt å offentliggjøre nakne fasitløsninger i stor skala (før innsendingsfrist), slik enkelte praktiserer.

Forumet er i seg selv et eget (kryssord)samfunn, og kvaliteten på dette samfunnet bestemmes i siste instans av de aktørene som ferdes her.

Jeg tror derfor at den eneste farbare vei å gå, er at vi som har klare synspunkter på dette, utvetydig tilkjennegir våre meninger når kryssordbarbarene går amok.

Mvh Skjye.

Ha ei god helg!

Hei Svein,

Jeg har tenkt litt på ditt innlegg.

Jeg mener at et "kryssordpoliti" kunne brukes til andre ting i dette forumet.

Hvorfor bruker du dette forumet? Jeg synes det er bedre å ha en hyggelig tone enn å ergre seg over andre, men det er lov å ha sine meninger!

Jeg går helst direkte på personer som har e-post, er jo lærerikt det.(selv om jeg har bedt om hint her jeg også, men det er det slutt på nå.

Det er jo greit å få vite hvem man kan få tips fra om søkemuligheter bl. annet.

Alf

Gjest waraw

Ha ei god helg!

Først om forum og bruken av dette: Så lenge oppgavene er av det slaget, på det nivået, som CS peker på, tror jeg det er umulig å unngå at oppgavene blir diskutert og rullet ut som Svein angir. I det en oppgave kommer opp på et nivå som gjør at "røkla" faller av lasset, tror jeg at praten stilner. Koster det mye innsats å komme i mål med ei oppgave, synker vel lysten til å gi bort noe gratis tilsvarende. Det regulerer seg selv, vil jeg anta. For det er, etter mitt syn, blitt sånn at oppgaver som Mesterkryss etc. har blitt for enkle (uten å støte noen) nå når hjelpemidlene er såpass mange og gode som de er.

Og derfor er jeg ganske enig med CS i at kryssordforfatteren har sovet i timen. Eller for å si det på en annen måte; han har sovnet eller går i søvne inne på feil spor.

Dette beror på en misforstått filosofi om at det som skal til for å gjøre oppgavene vanskelige(re) er å pøse på med mengdebegrep (på nøkkelord) i diagrammet. Det gjør jo oppgaven "vanskeligere" i den forstand at man må finne rett alternativ blant flere, at man må sortere alle mulighetene liksom, men dette betrakter jeg mer som et kjedelig pliktarbeid som har lite med kryssordløsing å gjøre, egentlig. Å tro at dette gjør oppgaven mer vrien er en illusjon...

For det som skjer er at oppgavene simpelthen bikker over, pga. at man med et syn om å vanskeliggjøre har puttet så mange mengdebegrep inn i samme diagram at man mister fullstendig oversikten - det finnes så mange alternativer rundt omkring at man umulig kan ha oversikt over hva som går opp! Og i slike tilfeller er det absolutt legitimt å spørre om hva vitsen med en fasit er? Noen som tror det blir vanskeligere når man nærmest kan putte inn det man vil her og der - bare det går opp? Kanskje man bør omdøpe Mester'n til Hobbysnekker'n og så lager man en ny mal for Mesterkryss slik at de virkelig gode løserne (og ikke hvermannsen) får noe å bite i også?

Flere eksempler på mengdebegrepsoppgaver med dårlig presisjon kan sees i en del tråder bakover i tid her på forum om f.eks. Mesterkryss og diverse hjørner der. Når man i tillegg opererer med de samme løsningsordene om att og om att, blir det patetisk. Forutsigbart. Og ord som BLANCHE på eple- og fruktsort, repetert i flere oppgaver på rad, eller f.eks. en eller annen midd som løsning på INSEKT er ikke bare dårlige, men også komisk håpløse! Vis meg hvor det står om eplesorten blanche (ikke transparent...) eller at midd er noe annet enn edderkoppdyr...

Dette er slett kvalitetssikring, og det er på tide at man som kryssordforfatter begynner å tenke nytt. Å tygge på og "sensurere" sine egne nøkkelord i oppgavene er ikke dumt, fordi løsningsordet jo er et direkte resultat av det som står som nøkkelord.

Og derfor bør nøkkelordet være presist (nok) om man ønsker akkurat det løsningsordet som man selv (som kryssordforfatter) har satt som fasit. For hva skal man ellers med en fasit? Skal man ha 10 fasiter kanskje, og bare bruke mengdebegreper som nøkkelord? Tja, det kan ofte se slik ut....

Filosofien om "jo flere mengdebegrep, jo bedre - og gjerne mange sammen i samme hjørne" er helt bortreist. Dessverre applauderer noen slike oppgaver, og det er skuffende. Kanskje på tide å sette krav til den som lager kryssordet?

Et par eksempler på noen "nøtter" til slutt:

NM-trim 5 (noen på forum her som diskuterer denne oppgaven, eller er den akkurat så vanskelig at den ikke blir "allemannseie" og dermed et diskusjonstema?):

Akkurat denne oppgaven, nr. 5, er rett og slett dårlig pga. det som er nevnt ovenfor - det hagler med alternativer "overalt" i denne oppgaven. Håpløst å snakke om én fasit, og jeg har ingen som helst tro på at kryssordforfatteren ser alle mulighetene som må dukke opp i en slik oppgave med slett presisjon.

Mesterkryss 20 (jeg løser normalt ikke denne oppgaven, også pga. det som står ovenfor, men siden jeg hadde en time å avse i pinsa, løste jeg den - dvs. etter brekningsanfallet, som følge av kun å titte raskt på nøkkelordene i oppgaven):

Noen som kan si at de helt sikkert har fasit i hjørnet oppe til venstre? Mener å huske at jeg hadde organiker på spesialist, noen som har noe annet? Flere muligheter som går opp? Noen som en eller annen gang har spurt seg selv om hvor mange alternativer som går opp? Hestestikle kan forresten lett byttes ut med Selaginella (eller hva det var), og det går lett opp - ingen problem å finne et (eller flere?) alternativ som går opp - kjapt og greit!

PS! Jeg ser fram til å komme over ei oppgave hvor det i et av hjørnene er oppgitt skjellsord som nøkkelord på 9 bokstaver og der alle andre nøkkelord rundt er vide mengdebegrep. Da smeller jeg til med det første og beste, et ord fra NRO som begynner på F! Et ord som jeg vet står der, og som jeg derfor ikke behøver å finne eller slå opp! Det er ingen grunn til å lete etter noe som helst, og fem minutter senere lener jeg meg tilbake og humrer for meg selv: "Jammen gikk det ikke opp, alternativt, denne gangen også - er det noen sak?" Så så vanskelig er oppgavene - mengdebegrepsoppgavene - blitt. Virkelig utfordrende...

zzzzzzzzzzz

waraw

Innlegg redigert. (05-25-05 12:29)

Annonse

Først om forum og bruken av dette: Så lenge oppgavene er av det slaget, på det nivået, som CS peker på, tror jeg det er umulig å unngå at oppgavene blir diskutert og rullet ut som Svein angir. I det en oppgave kommer opp på et nivå som gjør at "røkla" faller av lasset, tror jeg at praten stilner. Koster det mye innsats å komme i mål med ei oppgave, synker vel lysten til å gi bort noe gratis tilsvarende. Det regulerer seg selv, vil jeg anta. For det er, etter mitt syn, blitt sånn at oppgaver som Mesterkryss etc. har blitt for enkle (uten å støte noen) nå når hjelpemidlene er såpass mange og gode som de er.

Og derfor er jeg ganske enig med CS i at kryssordforfatteren har sovet i timen. Eller for å si det på en annen måte; han har sovnet eller går i søvne inne på feil spor.

Dette beror på en misforstått filosofi om at det som skal til for å gjøre oppgavene vanskelige(re) er å pøse på med mengdebegrep (på nøkkelord) i diagrammet. Det gjør jo oppgaven "vanskeligere" i den forstand at man må finne rett alternativ blant flere, at man må sortere alle mulighetene liksom, men dette betrakter jeg mer som et kjedelig pliktarbeid som har lite med kryssordløsing å gjøre, egentlig. Å tro at dette gjør oppgaven mer vrien er en illusjon...

For det som skjer er at oppgavene simpelthen bikker over, pga. at man med et syn om å vanskeliggjøre har puttet så mange mengdebegrep inn i samme diagram at man mister fullstendig oversikten - det finnes så mange alternativer rundt omkring at man umulig kan ha oversikt over hva som går opp! Og i slike tilfeller er det absolutt legitimt å spørre om hva vitsen med en fasit er? Noen som tror det blir vanskeligere når man nærmest kan putte inn det man vil her og der - bare det går opp? Kanskje man bør omdøpe Mester'n til Hobbysnekker'n og så lager man en ny mal for Mesterkryss slik at de virkelig gode løserne (og ikke hvermannsen) får noe å bite i også?

Flere eksempler på mengdebegrepsoppgaver med dårlig presisjon kan sees i en del tråder bakover i tid her på forum om f.eks. Mesterkryss og diverse hjørner der. Når man i tillegg opererer med de samme løsningsordene om att og om att, blir det patetisk. Forutsigbart. Og ord som BLANCHE på eple- og fruktsort, repetert i flere oppgaver på rad, eller f.eks. en eller annen midd som løsning på INSEKT er ikke bare dårlige, men også komisk håpløse! Vis meg hvor det står om eplesorten blanche (ikke transparent...) eller at midd er noe annet enn edderkoppdyr...

Dette er slett kvalitetssikring, og det er på tide at man som kryssordforfatter begynner å tenke nytt. Å tygge på og "sensurere" sine egne nøkkelord i oppgavene er ikke dumt, fordi løsningsordet jo er et direkte resultat av det som står som nøkkelord.

Og derfor bør nøkkelordet være presist (nok) om man ønsker akkurat det løsningsordet som man selv (som kryssordforfatter) har satt som fasit. For hva skal man ellers med en fasit? Skal man ha 10 fasiter kanskje, og bare bruke mengdebegreper som nøkkelord? Tja, det kan ofte se slik ut....

Filosofien om "jo flere mengdebegrep, jo bedre - og gjerne mange sammen i samme hjørne" er helt bortreist. Dessverre applauderer noen slike oppgaver, og det er skuffende. Kanskje på tide å sette krav til den som lager kryssordet?

Et par eksempler på noen "nøtter" til slutt:

NM-trim 5 (noen på forum her som diskuterer denne oppgaven, eller er den akkurat så vanskelig at den ikke blir "allemannseie" og dermed et diskusjonstema?):

Akkurat denne oppgaven, nr. 5, er rett og slett dårlig pga. det som er nevnt ovenfor - det hagler med alternativer "overalt" i denne oppgaven. Håpløst å snakke om én fasit, og jeg har ingen som helst tro på at kryssordforfatteren ser alle mulighetene som må dukke opp i en slik oppgave med slett presisjon.

Mesterkryss 20 (jeg løser normalt ikke denne oppgaven, også pga. det som står ovenfor, men siden jeg hadde en time å avse i pinsa, løste jeg den - dvs. etter brekningsanfallet, som følge av kun å titte raskt på nøkkelordene i oppgaven):

Noen som kan si at de helt sikkert har fasit i hjørnet oppe til venstre? Mener å huske at jeg hadde organiker på spesialist, noen som har noe annet? Flere muligheter som går opp? Noen som en eller annen gang har spurt seg selv om hvor mange alternativer som går opp? Hestestikle kan forresten lett byttes ut med Selaginella (eller hva det var), og det går lett opp - ingen problem å finne et (eller flere?) alternativ som går opp - kjapt og greit!

PS! Jeg ser fram til å komme over ei oppgave hvor det i et av hjørnene er oppgitt skjellsord som nøkkelord på 9 bokstaver og der alle andre nøkkelord rundt er vide mengdebegrep. Da smeller jeg til med det første og beste, et ord fra NRO som begynner på F! Et ord som jeg vet står der, og som jeg derfor ikke behøver å finne eller slå opp! Det er ingen grunn til å lete etter noe som helst, og fem minutter senere lener jeg meg tilbake og humrer for meg selv: "Jammen gikk det ikke opp, alternativt, denne gangen også - er det noen sak?" Så så vanskelig er oppgavene - mengdebegrepsoppgavene - blitt. Virkelig utfordrende...

zzzzzzzzzzz

waraw

Innlegg redigert. (05-25-05 12:29)

SVAR PÅ BL.A. TIDL. INNLEGG FRA ALF (GJENGITT MED SMÅ BOKSTAVER)

Det er sikkert riktig at man har flere hjelpemidler nå, men det er også slik har jeg skjønt at det er hjelpemidler som forfatterne bruker som kilder som ikke finnes mer. Bl.annet. Norsk Språk og Den 5 Binds fra Gyldendals som det henvises til. Som Kunnskapsforlaget meddelte meg pr. telefon at det aldri hadde vært noe 5 binds, så det må være noe misforståelse ute å gå her.

NORSK SPRÅK ER EN CD SOM INNEHOLDER TANUM, SYNONYMORDBOK, FREMMEDORDBOK OG NORSK ORDBOK. ER DU HELDIG FÅR DU FREMDELES TAK I DEN I EN BOKHANDEL. SYNONYMORDBOKA OG FREMMEDORDBOKA FINNES PÅ ORDNETT.NO. GYLDENDALS 5 BINDS LEKSIKON FINNES, MEN DU MÅ NOK KJØPE DET I ET ANTIKVARIAT. LEKSIKONET KAN I ENKELTE SJELDNE TILFELLER VÆRE BRUKT SOM KILDE FOR ENKELTORD I MESTERKRYSS.

En annen ting er at det finnes faktisk kryssordløsere der ute som ikke har tilgang til internett, men er kanskje vel så gode til å løse kryssord.

SIKKERT, OG DE VIL DERMED HA FOR DEM MANGE VANSKELIGE OPPGAVER Å BRYNE SEG PÅ. DET SAMME GJELDER DE SOM IKKE BENYTTER OPPSLAGSBØKER, MEN TRIVES MED Å LØSE OPPGAVER I GODSTOLEN.

Så hvis de vanskeligste kryssordene kun skal kunne løses ved hjelp av internett, synes jeg det er synd.

DET ER NETTOPP DET SOM ER PROBLEMET. DE VANSKELIGSTE OPPGAVENE LØSES ENKELT VED BRUK AV INTERNETT OG ANDRE ELEKTRONISKE HJELPEMIDLER. DERMED BLIR IKKE DE SÅKALT VANSKELIGE OPPGAVENE VANSKELIGE, MEN ENKLE. JEG ETTERLYSER OPPGAVER DER FORFATTEREN HAR TATT SEG TID TIL Å LAGE GODE NØKKELORD OG LØSNINGSORD. OPPGAVER DER LØSEREN MÅ ASSOSIERE, RESONNERE, SØKE OSV., IKKE SLAVISK TASTE PÅ F.EKS. KRYSSORD.NO.

DET FINNES DOG LYSPUNKTER. OPPGAVEN TIL ROAR HANSEN I MAGASINET I DAGBLADET ER EN GJENNOMARBEIDET "GODSTOLSOPPGAVE" AV HØY KVALITET. NOEN SMÅ SLURVEFEIL FOREKOMMER, MEN DET TILGIR VI HAM SÅ GJERNE. DENNE OPPGAVEN ER IKKE LAGET SLAVISK VED HJELP AV ELEKTRONISKE HJELPEMIDLER OG KAN HELLER IKKE LØSES DERETTER. DET LAGES MULIGENS GODE VANSKELIGE OPPGAVER I ENKELTE LOKALAVISER (KAN VIRKE SLIK ETTER ENKELTE DISKUSJONER PÅ NETTET Å DØMME), MEN DET ER NETTOPP VED KONSTRUKSJON AV SLIKE OPPGAVER AT JEG MENER AT KRYSSORDFORFATTERNE MÅ TENKE NYTT.

EKSEMPEL PÅ ASSOSIASJON:

LIGGER MAN I = IRSKESJØEN

EKSEMPEL PÅ RESONNEMENT:

EN SLIK KAN VÆRE BRUKERENS EGET PRODUKT = HØVELBENK

EKSEMPEL PÅ SØKING:

NASJONALBLOMST I TO NABOLAND = KANTUTA (PERU OG BOLIVIA)

(EKSEMPLENE HAR TIDLIGERE VÆRT BENYTTET I KRYSSORD)

CS

Gjest burkis

SVAR PÅ BL.A. TIDL. INNLEGG FRA ALF (GJENGITT MED SMÅ BOKSTAVER)

NORSK SPRÅK ER EN CD SOM INNEHOLDER TANUM, SYNONYMORDBOK, FREMMEDORDBOK OG NORSK ORDBOK. ER DU HELDIG FÅR DU FREMDELES TAK I DEN I EN BOKHANDEL. SYNONYMORDBOKA OG FREMMEDORDBOKA FINNES PÅ ORDNETT.NO. GYLDENDALS 5 BINDS LEKSIKON FINNES, MEN DU MÅ NOK KJØPE DET I ET ANTIKVARIAT. LEKSIKONET KAN I ENKELTE SJELDNE TILFELLER VÆRE BRUKT SOM KILDE FOR ENKELTORD I MESTERKRYSS.

SIKKERT, OG DE VIL DERMED HA FOR DEM MANGE VANSKELIGE OPPGAVER Å BRYNE SEG PÅ. DET SAMME GJELDER DE SOM IKKE BENYTTER OPPSLAGSBØKER, MEN TRIVES MED Å LØSE OPPGAVER I GODSTOLEN.

DET ER NETTOPP DET SOM ER PROBLEMET. DE VANSKELIGSTE OPPGAVENE LØSES ENKELT VED BRUK AV INTERNETT OG ANDRE ELEKTRONISKE HJELPEMIDLER. DERMED BLIR IKKE DE SÅKALT VANSKELIGE OPPGAVENE VANSKELIGE, MEN ENKLE. JEG ETTERLYSER OPPGAVER DER FORFATTEREN HAR TATT SEG TID TIL Å LAGE GODE NØKKELORD OG LØSNINGSORD. OPPGAVER DER LØSEREN MÅ ASSOSIERE, RESONNERE, SØKE OSV., IKKE SLAVISK TASTE PÅ F.EKS. KRYSSORD.NO.

DET FINNES DOG LYSPUNKTER. OPPGAVEN TIL ROAR HANSEN I MAGASINET I DAGBLADET ER EN GJENNOMARBEIDET "GODSTOLSOPPGAVE" AV HØY KVALITET. NOEN SMÅ SLURVEFEIL FOREKOMMER, MEN DET TILGIR VI HAM SÅ GJERNE. DENNE OPPGAVEN ER IKKE LAGET SLAVISK VED HJELP AV ELEKTRONISKE HJELPEMIDLER OG KAN HELLER IKKE LØSES DERETTER. DET LAGES MULIGENS GODE VANSKELIGE OPPGAVER I ENKELTE LOKALAVISER (KAN VIRKE SLIK ETTER ENKELTE DISKUSJONER PÅ NETTET Å DØMME), MEN DET ER NETTOPP VED KONSTRUKSJON AV SLIKE OPPGAVER AT JEG MENER AT KRYSSORDFORFATTERNE MÅ TENKE NYTT.

EKSEMPEL PÅ ASSOSIASJON:

LIGGER MAN I = IRSKESJØEN

EKSEMPEL PÅ RESONNEMENT:

EN SLIK KAN VÆRE BRUKERENS EGET PRODUKT = HØVELBENK

EKSEMPEL PÅ SØKING:

NASJONALBLOMST I TO NABOLAND = KANTUTA (PERU OG BOLIVIA)

(EKSEMPLENE HAR TIDLIGERE VÆRT BENYTTET I KRYSSORD)

CS

Enig med CS, mer assosierende oppgaver er bra.

Jeg husker godt: EN SLIK BURDE VÆRE BRUKERENS EGET PRODUKT= HØVEBENK i NM finalen i 1979 oppgave 5.

En kombinasjon av kryptiske og assosierende stikkor/tekster, slik som kryssordene ofte er både i England og Frankrinke, vil være av en slik type at du ikke kan finne det ved direkte oppslag på nettet.

Burkis

Hei til dere "store"!

Jeg tillater meg å legge inn noen få ord.,

Har nok ikke så mye jeg skulle ha sagt her, til det er jeg for "liten"

Men jeg syntes at "mestern og nøtta" burde være som de er, for oss

"dødelige kryssordløsere",men at det også burde være en slags grense

for hva slags "fasitløsninger" en kunne framvise på skjermen

Dere som har så mye viten kan alltids finne noen mer vanskelige

kryssord.

jens

Gjest blåmann

Ha ei god helg!

Er helt enig med med cs i at de oppgavene som tidligere var vriene nøtter, etter hvert er blitt betydelig "lettere", i takt med at hjelpemidlene stadig blir bedre. Men synes likevel at vi bør være takknemlige for de tilbudene som finnes, og selvsagt håpe på forbedringer i den grad det er mulig eller nødvendig.

For egen del har jeg vært veldig godt fornøyd med kryssord-tilbudet den siste tiden. Tilfanget av kryssord er større enn det jeg greier å løse fortløpende. Og i tillegg til de publiserte kryssordene, har jeg vært så heldig å få tilgang til "private"/upubliserte kryssord, som gjerne kan kreve uker og måneder før ting faller på plass.

Kaster fram et par løse tanker/ideer:

1. Utvekslingspool? [De løserne som savner harde nøtter, lager treningsoppgaver for hverandre.]

2. Gjesteforfattere i ukebladene/kryssordbladene? [Dette kan skape større variasjon/bredde, og være et spennende supplement til de "faste" oppgavene. Men det stiller større krav til kvalitetskontroll etc. Vet ikke hvordan dette gjøres i dag, men gjesteforfatterne bør helst dokumentere sine oppgaver ekstra grundig, og på en måte som letter redaksjonens qc-del.]

Når det gjelder kryssordbladene: Kan vi forvente at disse skal publisere oppgaver som nesten ingen greier eller orker å løse? For ekstremt vanskelige oppgaver må vel også premieringssystemet endres. (F.eks. "uendelig frist", og den første som løser oppgaven blir premiert, eller med gitt tidsfrist: hvis ingen har komplett løsning, så premieres den som har størst antall godkjente ord.)

Gjest waraw

Denne tanken er ikke fjern, for å si det sånn. Spørsmålet er vel bare om noen har tid til og orker å løse så vanskelige oppgaver, når man sånn sett får lite igjen for strevet.

Eksempelvis kan oppgavene som CS en stund tilbake i tid la ut på Webbyen sies å være av denne sorten. Treningsoppgaver med forskjellig vanskegrad til fri nedlasting, som, iallfall før Ordnett kom, var mer enn vanskelige nok - med det som resultat at ingen (jeg vet at jeg løste dem, men noen flere?) greide (eller gadd?) å løse dem. Og oppgavene er gode de, så det er faktisk litt synd at tiltaket fra CS ikke blir verdsatt mer...

Derav følger at i en slik "pool" vil det være svært få løsere. Det er vel liten grunn til å tro noe annet. Man har jo også mulighet til å publisere sine egne oppgaver på kryssordsidenonline under kryssordarkiv (Løserbidrag). Det er bare å sende inn, så blir oppgaven lagt ut til fri nedlasting for den som vil prøve seg. Dersom den går gjennom sensuren...

Dette er vel også en form for "pool", men foreløpig er det kun ditt ene bidrag med kildetrening på Bibelen som er registrert inn. Jeg synes for øvrig at du gjerne kan publisere den SNL-nøtta di også, Blåmann, som er en god og vanskelig oppgave!

Det kunne vært artig å lage/publisere f.eks. én NM-trim eller Mesterkryss som gjesteforfatter, men det hadde vel blitt rabalder dersom oppgaven ikke er som forventet hva angår nivå. Klagerop og det ene med det andre.

Og poenget må nødvendigvis bli at veldig vanskelige oppgaver ikke synes å ha livets rett, selv om noen (få) ønsker dette.

For de som vil ha utfordringer, henvises det til kryssordsidenonline.com. Se linken Proffmesterskap her på NKL. Utfordringer både for hobby- og proffløsere. Og til de som gjerne ønsker en skikkelig kryssordnøtt, skal jeg se om jeg får lagt ut en eller flere oppgaver etter at mesterskapet er i mål, hvor løsefristen vil være til jul (eller deromkring). Frivillig nedlasting og løsing, selvsagt, og ingen kommer med regninga til meg fordi man har stanget hue i veggen så mange ganger at man må ha håndverkere... Hehe!

waraw

Innlegg redigert. (05-25-05 12:55)

Annonse

Gjest Aveline

Brekningsfornemmelsen bare MÅ få et utløp.....

Makan til arroganse har jeg ikke opplevd på noen plan i livet...gudskjelov!!

Her sitter "makteliten innen intellekt" og krangler om innholdet av kryssordooppgavene i et "kjærring-blad"... Øhh!!!

Dakars fyrer.....som gjesper seg gjennom "Mester,n" på en snau time....

Er det kvinnfolket deres som drar denne blekka i hus hver uke, eller?

Dere gjør dere sjøl til latter!!

Opprørt Aveline

Det er trist å være vitne til at forholdene i Forumet periodevis utarter i en slik grad, at Sveins strøtanke om et kryssordpoliti overhodet fødes og bringes på bane.

Dette handler dypere sett om menneskelig adferd i det offentlige, nasjonale rom som Forumet vitterlig er en del av.

Enkelte aktører som sitter hjemme ved sin PC later ikke til å forstå at Forum-innlegg som skrives, faktisk publiseres i et riksdekkende medium, og at det er grunnleggende galt å offentliggjøre nakne fasitløsninger i stor skala (før innsendingsfrist), slik enkelte praktiserer.

Forumet er i seg selv et eget (kryssord)samfunn, og kvaliteten på dette samfunnet bestemmes i siste instans av de aktørene som ferdes her.

Jeg tror derfor at den eneste farbare vei å gå, er at vi som har klare synspunkter på dette, utvetydig tilkjennegir våre meninger når kryssordbarbarene går amok.

Mvh Skjye.

hei

Sveins tanker er ikke nye på denne sida,- det har tidligere vært diverse friske meningsutvekslinger rundt emnet.

Nei,-de er ikke nye, men akk så aktuelle.-

Tilgangen på oppslagsmuligheter og oppslagsverk HAR vært sterkt økende i det senere, - noe som naturlig nok fører til at stadig fler ser seg i stand til å kaste seg over diverse "nøtter" i systemt, likså fører det til at nøttebegrepet har fått en litt annen valør.

Slik jeg oppfatter Sveins innlegg er han til fulle inneforstått med dette, så det er ikke HER budskapet ligger.

Skjyes innlegg synes meg SVÆRT utfyllende i denne sammenhengen!

Det er vel liten tvil om at bruken av sida, til tider har utviklet seg til en trøstesløs avskriftsprotokoll. Copernikus: gi meg et fast punkt, og jeg skal....., har sterk overføringsverdi til kryssordløsing.

Vi mangler det sikre ordet,- men SÅ kan vi kaste oss over de løsningsmulighetene som åpenbarer seg,- med et vell av oppslagshjelp og til tider en bitende utholdenhetsevne.

Når jeg ser ihuga ruteutfyllere har problemer med 3 loddrett,- er det en akseptabel problemstilling. Når det i tillegg viser seg at vedkommende OGSÅ har problemer med 4V, 16L, 7L, 8 L og 11 V,- er det muligens på tide å vurdere prestasjonsnivået noe. -

Det FINNES faktisk et vell av kryssordoppgaver som man kan rutinere seg på før man higer videre.

At "diskusjonssida" i NKL blir en utbrettingsside av løsningsord, er INGEN tjent med.

At den blir en hjelp til å finne ordet, enten ved kildehenvisning eller annet,-

kan derimot være positivt.

Slik dette "samfunnet" vårt har utviklet seg (Skjye), trengs det kanskje en presisering og en innskjerping.

Forøvrig mange interessante innspill på den kryssordtekniske delen.

iver

Gjest Bjarne

Hei, Iver

Jeg slutter meg fullt ut til dine synspunkter i innlegget ditt. På ett punkt (som egentilig ikke har noe med den aktuelle debatten å gjøre) må jeg imidlertid protestere: Var det ikke Arkhimedes da som ba om dette faste punktet for "å flytte jorden (verden)", eller???

Vennlig hilsen Bjarne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...