Gå til innhold

mester 27

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei noen!!

Kan det ha sneket seg inn en liten trykkleif i Mester 27. Nedre høyre?

iver

Fortsetter under...

Skrevet

LÆRLING istedenfor LÆRING må det være.

Skrevet

hei noen!!

Kan det ha sneket seg inn en liten trykkleif i Mester 27. Nedre høyre?

iver

hei CS

Det var DET jeg hadde en sterk mistanke om.

Da roer jeg meg med denne konklusjonen.

iver

Skrevet

Hei.

Er det noen som har funnet ut av øye, dessuten rett, som jeg for til rotekte etter div. omveier.

Sang får jeg til finnejoik på grunn av ."skatt" tok kjære.

Er egentlig mer i venstre halvdel av kryssordet som mangler.

De to forrige gikk greit, denne er verre. Har nå NRO 6 bind, + får noe gammelt snart.

Alf

Skrevet

Rotekte, finnejoik og skatt kan trygt kasseres. Øye kan du finne i NRO V-VI. Antar at det kan finnes flere løsninger nede til venstre da hjørnet stort sett består av såkalte mengdebegreper. Øverst til venstre kommer man nok vanskelig i mål uten fasitløsningen. Også her er NRO V-VI et "must".

Gjest Punky
Skrevet

Hei.

Er det noen som har funnet ut av øye, dessuten rett, som jeg for til rotekte etter div. omveier.

De to forrige gikk greit, denne er verre. Har nå NRO 6 bind, + får noe gammelt snart.

Alf

Det gjelder læring/lærling. Jeg finner kun ett alternativ, men da får jeg ordet i flertall, bestemt form. Det kan vel ikke stemme, for da burde det vel stått lærlingene? Jeg har samme bokst. i 2. og 4. , men løsningen min behøver slett ikke å være riktig. Kan noen bekrefte/avkrefte ?

Annonse

Gjest Punky
Skrevet

Spør om en ting til i samme slengen, det gjelder hesten. Det er mange forslag i Nkl, Men jeg skulle gjerne hatt U som 2.bokst. Har Nkl rett, eller bør jeg lete videre med min bokstav?

Skrevet

Det gjelder læring/lærling. Jeg finner kun ett alternativ, men da får jeg ordet i flertall, bestemt form. Det kan vel ikke stemme, for da burde det vel stått lærlingene? Jeg har samme bokst. i 2. og 4. , men løsningen min behøver slett ikke å være riktig. Kan noen bekrefte/avkrefte ?

Hei Punky.

Snart kommer løsningen på nettet,men har du samme bokstav på 2.og 4. m.h.t. lærling burde du og andre kunne "holde seg i tøylene".Så enkelt er det ?.Det er ihvertfall noe jeg har lært meg på denne siden.Kryptisk,men dog forsøk på hjelp.Det behøver ikke være i flertall.

Dag.

Skrevet

Spør om en ting til i samme slengen, det gjelder hesten. Det er mange forslag i Nkl, Men jeg skulle gjerne hatt U som 2.bokst. Har Nkl rett, eller bør jeg lete videre med min bokstav?

Hei igjen Punky.

Svar og spørsmål flyr fortere på "siden" enn en kjedelig type kan svare.

Dag.

Gjest Punky
Skrevet

Hei Dag, takker for svar, men nå må jeg virkelig legge hodet i bløt

Gjest Punky
Skrevet

Hei igjen Dag, håper du skjønner at dette er en fleip. Har hatt hodet i bløt og resultatet er grå hår( enda flere grå,mener jeg. Har noen fra før). Hvorfor sa du ikke kort og godt: Du er på bærtur, da hadde jeg hatt noe realistisk å forholde meg til

Skrevet

Hei Punky.

Beklager at "hintene" ble så kryptiske at ihvertfall hesten fikk den riktige farven.Denne "eleven" var det nok vanskeligere å oppfatte.-Lykke til videre.

Dag.

Gjest Punky
Skrevet

Hei.

Alf

Når det gjelder "skatt", prøv med snutt, har ikke tid til å sjekke videre, drar til syden i morgen tidlig

Annonse

Skrevet

Rotekte, finnejoik og skatt kan trygt kasseres. Øye kan du finne i NRO V-VI. Antar at det kan finnes flere løsninger nede til venstre da hjørnet stort sett består av såkalte mengdebegreper. Øverst til venstre kommer man nok vanskelig i mål uten fasitløsningen. Også her er NRO V-VI et "must".

Punky.

Jeg har hatt NRO alle 6 bindene bare noen få dager, men hvordan man går frem for å finne løsninger må det nok endel trening til.

Tenker på øverste venstre som NRO er et "must".

Erstatning er også vrien, har prøvet alle betydninger av ordet som jeg kan finne, og søkt videre på dem igjen.

Alf

Skrevet

Oppgaven "Mesterkryss" skal være vanskelig. Denne gangen fikk man ikke så mye hjelp fra de vanlige kryssordbøkene og NKL i enkelte av hjørnene. Dermed må man bruke andre teknikker.

Både verktøy og bergarter på 9 bokstaver har en statistisk overvekt av visse bokstaver i nest siste.

I NKL finnes 38 bergarter på 9 bokstaver. Følgende fordeling for nest siste bokstav fremkommer:

T: 18, I: 10, L: 5, E: 3, andre 2 - rimelig å satse på T. Dette bringer inn noen alternativer for bokstav 6 som gir PERLE, SNUTT og SUGAR som alternativer for "SKATT".

Tilsvarende finnes 101 verktøy på 9 bokstaver. Fordelingen for nest siste bokstav er:

E: 46, O: 7, R: 7, A: 6, andre 35

Lykke til videre!

Skrevet

CS.

Tusen takk.

Det var jo fine tips å ta med videre, gjemmer på denne.

Hvordan man bruker NRO får jeg studere videre på.

Alf

Skrevet

hei Alf.

Jeg skal prøve å gi deg noen tips.

Jeg kjenner meg SVÆRT godt igjen i det du skriver. De første fire bindene ble stående å samle mengder av støv i hylla før jeg innså verdien i dem som hjelpebøker for kryssordløsning.

NRO er jo ikke noe "kryssordleksikon" i den forstand, men en stor og omfangsrik ordbok.

Du har to "nøkler" til NRO, den ene er D. Danilelsen "Bakvendten" og den andre er Rawell "Kryssordassistenten". Den første går bare på langord (fra 11 bokst. og oppover), den andre går på sisteordet i sammensatte ord.

Måten du bruker NRO på, ut over disse to "innlederne", er som med en hvilken som helst annen ordbok.

En av de virkelig fine mulighetene, er at betydningene er listet opp, enten ved nummerering, som angir FORSKJELLIGE betydninger, eller ved underinndeling i bokstaver, som angir nyanser av betydninger.

En mengde ord, som vi til daglig har opplest og vedtatt et par gjengse betydninger på, - kan plutselig åpenbare seg i versjon 3 eller 4 som VÅRT ord, med en betydning som for oss var totalt ukjent!

Verket er også utmerket til å BEKREFTE ord og betydninger.

Så har du selvfølgelig slitemetoden. Du går på sannsynlige startskombinasjoner av bokstaver og SLITER deg gjennom noen sider!

Det hender man lykkes!

Jeg vet ikke om dette er til noen hjelp,- men det er noen av de metodene JEG anvender. Andre har kanskje noen triks å tilføye.

God kryssordsommer!!

iver

Skrevet

Hei Iver.

Tusen takk, glad for alle tips, og dette var bra også!

Det er vel ikke galt å si at Tipset om NRO, "Bakvendten" og Kryssordassistenten ++ har jeg fått av Dag.

Nå er NRO alle 6 bind + "Bakvendten" i hus + Stor Kryssordbok av Danielsen. Leksikonet hans er ikke mulig å få tak i, men har jo div. andre.

Rawells Kryssordassistenten er visst umulig å få tak i, men et antikvariat skal prøve å skaffe den til meg.

Alf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...