Gå til innhold

Hjerneknusern

Anbefalte innlegg

Gjest Berit
Skrevet

Nå må jeg be om litt hjelp. Jeg har lett på kryss og tvers i alle tilgjengelige leksikon og brukt mye tid på biblioteket , men klarer ikke å finne ut om LEMMER på 19v kan være underekstremiteter, så var det 16 l riktig ,der har jeg -t-r? Er jeg helt på jorde ? Hilsen Berit

Fortsetter under...

Gjest Greta
Skrevet

Hei

Jeg har fått UNDEREKSTREMITETER

Har skrevet STOR på 16 L.

Greta

Gjest Berit
Skrevet

Tusen takk skal du ha, jeg trodde det måtte bli underekstremiteter, det er alltid godt å få bekreftet at andre har fått det samme, da var jeg ikke på jordet likevel. Takk

Gjest bente og iver
Skrevet
  - skrev (På 21.5.2004 den 7.34):

Nå må jeg be om litt hjelp. Jeg har lett på kryss og tvers i alle tilgjengelige leksikon og brukt mye tid på biblioteket , men klarer ikke å finne ut om LEMMER på 19v kan være underekstremiteter, så var det 16 l riktig ,der har jeg -t-r? Er jeg helt på jorde ? Hilsen Berit

hei

Jeg var litt spent på når den ALLER siste vanskeligheten på denne Knuser'n ble brettet ut på nett.

Nå er jeg ikke spent lenger!

Dette må jo være en SÆRDELES artig måte å komme i "boks" på??

Når ALLE innlegg samles under ett, og ALLE løsninger legges på nett!!

Jeg har ivret kraftig for å holde akkurat DENNE kryssorden litt "hellig", i innlegg etter innlegg, gjennom SVÆRT lang tid.

Nå legger jeg inn årene,- i trygg forvissning om at også NESTE Hjerneknuser vil bli brettet ut i samme grad!

Den er jo ganske "stor", sånn i volum, så kan man kose seg med å fylle ut ALLE de hvite rutene over bitte litt tid.

Jeg vil gjerne presisere at dette IKKE er noe angrep på Greta og Berit. Jeg tar HELE utbrettingen under ett!

Og jeg LIKER det ikke,- men det blir jo min høyst personlige oppfatning!!

iver

Skrevet
  - skrev (På 21.5.2004 den 7.34):

jeg burde kanskje være enig med deg, men jeg vet sannelig ikke. jeg synes knuser'n har utspilt sin rolle, det samme har forrsten Eksperten. de yter ingen annen motstand enn fjæringen på tastaturtasten.

jeg lot knuser'n ligge med åpne ruter, og fylte dem inn etterhvert som løsningene dukket opp: 45 = båt-/vei-/vegforbedring, 39 = krås/krel, 2 = åtseletere, 6 = ingentingbestillethet, 36 = revolusjonerende, 41 = arbeidsklokke, 19 = underekstremiteter, 16 = stor.

tilsammen 8 "gratisord".

klikker du videre i NKL blir 17 = danseetablissement ( 1 ord), 38 = menneskeetende ( 1 ord), 13 = bokstavgåte ( 1 ord), 23 = fleir ( 1 ord). osv. osv..

ved hjelp av bokstavene i løsningsordet 13 blir resten av hjørnet avskrift.

ved hjelp av bokstavkombinasjonene 17 og 19 blir også det venstre hjørnet ren avskrift.

[klikk 4 = glassmestersild ( 1 ord)].

nederste høyre hjørne skriver du ut uten bruk av oppslagsbøker.

at du legger inn årene er greitt, iver. dette mølet av et kryssord burde gjøre det samme. jeg synes tiden er moden for en nyskapning.

odd

Gjest Greta
Skrevet
  - skrev (På 21.5.2004 den 17.30):

hei

Jeg var litt spent på når den ALLER siste vanskeligheten på denne Knuser'n ble brettet ut på nett.

Jeg har ivret kraftig for å holde akkurat DENNE kryssorden litt "hellig", i innlegg etter innlegg, gjennom SVÆRT lang tid.

Nå legger jeg inn årene,- i trygg forvissning om at også NESTE Hjerneknuser vil bli brettet ut i samme grad!

Den er jo ganske "stor", sånn i volum, så kan man kose seg med å fylle ut ALLE de hvite rutene over bitte litt tid.

Jeg vil gjerne presisere at dette IKKE er noe angrep på Greta og Berit. Jeg tar HELE utbrettingen under ett!

iver

Hei igjen

Ja da er det for meg bare å holde seg vekk fra disse sidene.

Jeg var ikke klar over at visse personer har bestemmelsesrett over svarene, som ikke inneholder statshemmeligheter.

Jeg har har kryssordløsing som HOBBY i mange år (litt fra og til), og har bestandig trodd det var opp til hver enkelt hvordan en løsere oppgavene, men der tok jeg også feil.

Hva gjør dere som er så suverene på disse sidene?

Hilsen Greta

Annonse

Gjest Berit
Skrevet
  - skrev (På 21.5.2004 den 17.30):

hei

iver

Jeg er så enig med deg ,Greta. Dette var et vedig godt svar,jeg er også en lidenskapelig kryssordløser og har vært det i mange år. Jeg ser ikke noe galt i å få eller gi hjelp på disse sidene, trodde det var det de var til.

Om noen tar det som en personlig fornærmelse når det gis eller mottas hjelp på disse sidene, så må sannelig vedkommende ha et problem.

Kanskje enkelte brukere burde prøve å fatte hensikten med et slikt forum.

Ha en god dag alle sammen :-)

hilsen Berit

Gjest bente og iver
Skrevet
  - skrev (På 21.5.2004 den 22.52):

jeg burde kanskje være enig med deg, men jeg vet sannelig ikke. jeg synes knuser'n har utspilt sin rolle, det samme har forrsten Eksperten. de yter ingen annen motstand enn fjæringen på tastaturtasten.

jeg lot knuser'n ligge med åpne ruter, og fylte dem inn etterhvert som løsningene dukket opp: 45 = båt-/vei-/vegforbedring, 39 = krås/krel, 2 = åtseletere, 6 = ingentingbestillethet, 36 = revolusjonerende, 41 = arbeidsklokke, 19 = underekstremiteter, 16 = stor.

tilsammen 8 "gratisord".

klikker du videre i NKL blir 17 = danseetablissement ( 1 ord), 38 = menneskeetende ( 1 ord), 13 = bokstavgåte ( 1 ord), 23 = fleir ( 1 ord). osv. osv..

ved hjelp av bokstavkombinasjonene 17 og 19 blir også det venstre hjørnet ren avskrift.

at du legger inn årene er greitt, iver. dette mølet av et kryssord burde gjøre det samme. jeg synes tiden er moden for en nyskapning.

odd

hei

Jeg må nok innrømme en viss tristhet når jeg leser innleggene deres jenter.

Jeg PRØVDE å presisere at mitt innlegg ikke var noe angrep på NOEN av dere.

Jeg har faktisk bare en mening, en oppfatning,- slik som også dere har.

INGEN har bestemmelsesrett over en nettside, annet enn netteieren.

Vår lille diskusjon, som ikke er HELT ny for meg, går IKKE på et ønske om å legge dominans på noe som helst,- det går rett og slett på en forskjell i oppfatning av hvordan sida skal brukes.

Jeg prøvde å PRESISERE at det jeg kommer med er MIN personlige mening, og jeg forbeholder meg en ABSOLUTT rett til å komme med den (ikke minst på denne sida)!

Fortrinnsvis uten hel- eller halvfornærmede svar i forskjellige stadier av saklighet.

MIN mening er at sida, på de vanskelige kryssordene, skal brukes til meningsutvekslinger, hint, rettledning, oppmuntring og kildehenvisning.

IKKE som en erstatning for en eventuell fasitløsning,- "bakerst" i bladet.

JEG oppfatter faktisk ikke det som noe særlig all right måte å bruke sida på!

Selv om andre tydeligvis gjør det.

Det er mulig at DERE gjør det? DA er vi av forskjellig oppfatning, men dere har selvfølgelig den ABSOLUTTE rett til å mene det dere måtte mene.

Som Greta sier, det er ikke "statshemmeligheter" vi bretter ut.

Jeg er IKKE "personlig fornærmet", men jeg er STERKT uenig i DENNE formen for hjelp.

Berit har tydeligvis en fasitløsning med "hensikten med et slik forum", - det har altså ikke jeg, og jeg er i tillegg uenig i hennes oppfatning av det hun definerer som "hensikt".

Jeg vet ikke riktig hvem Greta sikter til med "dere som er så suverene på denne siden". Men, jeg tror vi kan bli enige om at samtlige har minst TO ting felles, interessen av kryssordløsning, og GLEDEN ved denne hobbyen.

Vi er tydeligvis litt prinsipelt uenige i bruk og funksjon av sida.

Men herregud, vi behøver ikke å snurte ned av den grunn? (finnes ikke i NRO!)

Kunne det ikke, for EN gangs skyld, kunne gå an å ta en POSITIV og KONSTRUKTIV meningsutveksling. Hvor vi kanskje til og med kunne komme til en slags konklusjon??? Kanskje til og med en slags enighet???

De fleste på sida kjenner etter hvert MIN mening,- og den står jeg for med nebb og klør.

Men gi meg ETT innspill som ikke er halvfornærmet, snurt, sårt eller i forsvarsposisjon!!

Det GÅR faktisk an å kommunisere, hvis partene legger LITT godvilje til!

Den enes mening er MINST like verdifull som den ANDRES.

Vi HADDE faktisk et kjempehyggelig forum på denne sida.

Hvorfor dette TOTALT er i ferd med å gå i oppløsning vet jeg ikke riktig?

Er det fordi noen har MENINGER?

I så fall er det jo mildest talt litt dumt!!

Ha en god natt!

iver

Gjest waraw
Skrevet
  - skrev (På 21.5.2004 den 22.52):

tilsammen 8 "gratisord".

odd

Temaet har blitt utførlig diskutert før, for å si det slik, og nye innlegg nå blir egentlig bare oppgulp!

Vrir det heller til at det er fritt frem for hver og en selv å velge hvilke oppgaver man ønsker å løse. Og om man irriterer seg over å finne løsningsordene her på dette nettstedet, så bør man kanskje gi blaffen i å løse nettopp de(n) oppgaven(e) det gjelder?

For den som ønsker oppgaver som er såpass vanskelige at løsningene neppe vil bli brettet ut på denne siden, kan jo prøve seg på de tre som CS har lagt ut på dette nettstedet:

http://www.kryssord.webbyen.dk/

Oppgavene anbefales! Lykke til!

Hilsen en som har løst dem fort og gæli

waraw

Gjest Greta
Skrevet
  - skrev (På 25.5.2004 den 0.32):

hei

Jeg må nok innrømme en viss tristhet når jeg leser innleggene deres jenter.

Jeg PRØVDE å presisere at mitt innlegg ikke var noe angrep på NOEN av dere.

Jeg har faktisk bare en mening, en oppfatning,- slik som også dere har.

INGEN har bestemmelsesrett over en nettside, annet enn netteieren.

Vår lille diskusjon, som ikke er HELT ny for meg, går IKKE på et ønske om å legge dominans på noe som helst,- det går rett og slett på en forskjell i oppfatning av hvordan sida skal brukes.

Jeg prøvde å PRESISERE at det jeg kommer med er MIN personlige mening, og jeg forbeholder meg en ABSOLUTT rett til å komme med den (ikke minst på denne sida)!

Fortrinnsvis uten hel- eller halvfornærmede svar i forskjellige stadier av saklighet.

MIN mening er at sida, på de vanskelige kryssordene, skal brukes til meningsutvekslinger, hint, rettledning, oppmuntring og kildehenvisning.

IKKE som en erstatning for en eventuell fasitløsning,- "bakerst" i bladet.

JEG oppfatter faktisk ikke det som noe særlig all right måte å bruke sida på!

Selv om andre tydeligvis gjør det.

Det er mulig at DERE gjør det? DA er vi av forskjellig oppfatning, men dere har selvfølgelig den ABSOLUTTE rett til å mene det dere måtte mene.

Som Greta sier, det er ikke "statshemmeligheter" vi bretter ut.

Jeg er IKKE "personlig fornærmet", men jeg er STERKT uenig i DENNE formen for hjelp.

Berit har tydeligvis en fasitløsning med "hensikten med et slik forum", - det har altså ikke jeg, og jeg er i tillegg uenig i hennes oppfatning av det hun definerer som "hensikt".

Jeg vet ikke riktig hvem Greta sikter til med "dere som er så suverene på denne siden". Men, jeg tror vi kan bli enige om at samtlige har minst TO ting felles, interessen av kryssordløsning, og GLEDEN ved denne hobbyen.

Vi er tydeligvis litt prinsipelt uenige i bruk og funksjon av sida.

Men herregud, vi behøver ikke å snurte ned av den grunn? (finnes ikke i NRO!)

Kunne det ikke, for EN gangs skyld, kunne gå an å ta en POSITIV og KONSTRUKTIV meningsutveksling. Hvor vi kanskje til og med kunne komme til en slags konklusjon??? Kanskje til og med en slags enighet???

De fleste på sida kjenner etter hvert MIN mening,- og den står jeg for med nebb og klør.

Men gi meg ETT innspill som ikke er halvfornærmet, snurt, sårt eller i forsvarsposisjon!!

Det GÅR faktisk an å kommunisere, hvis partene legger LITT godvilje til!

Den enes mening er MINST like verdifull som den ANDRES.

Vi HADDE faktisk et kjempehyggelig forum på denne sida.

Hvorfor dette TOTALT er i ferd med å gå i oppløsning vet jeg ikke riktig?

Er det fordi noen har MENINGER?

I så fall er det jo mildest talt litt dumt!!

Ha en god natt!

iver

Hei Iver

Ingen sure miner her, vi løser kryssord og koser oss videre med det.

En opplysning forøvrig:

SNURT, adj. dial. fam. småfornærmet; støtt; furten.

SNURTE, -et, -ing. dial. småfurte, tale i furten, småfornærmet tone.

Avskrift fra NRO 1957 II. bind

Så ordet finn altså i NRO.

NRO 1995 er tilleggsbind.

Hilsen Greta

Gjest bente og iver
Skrevet

hei Greta

Sannelig, sannelig!

Jeg trodde et øyeblikk jeg hadde lagt inn en liten godbit for Norsk Språkråd!

iver

Skrevet
  - skrev (På 25.5.2004 den 10.53):

Temaet har blitt utførlig diskutert før, for å si det slik, og nye innlegg nå blir egentlig bare oppgulp!

Vrir det heller til at det er fritt frem for hver og en selv å velge hvilke oppgaver man ønsker å løse. Og om man irriterer seg over å finne løsningsordene her på dette nettstedet, så bør man kanskje gi blaffen i å løse nettopp de(n) oppgaven(e) det gjelder?

For den som ønsker oppgaver som er såpass vanskelige at løsningene neppe vil bli brettet ut på denne siden, kan jo prøve seg på de tre som CS har lagt ut på dette nettstedet:

http://www.kryssord.webbyen.dk/

Oppgavene anbefales! Lykke til!

Hilsen en som har løst dem fort og gæli

waraw

Ny oppgave lagt ut på http://www.kryssord.webbyen.dk/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...