Gå til innhold

nm-resultatet 2004

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest bente og iver

hei Bjarne!

Dette er faktisk et litt artig "problem".

Umiddelbart vil et "var" være riktiktig, i og med at vesenet forlengst har opphørt å eksistere.

Det er imidlertid to faktorer som kan forsvare et "er".

Hvis du står i paleontologisk museum i Oslo (jeg tror de har et skjeletteksemplar) og kikker på skapningen, så vil betegnelsen nødvendigvis bli "en slik er langhalset".

I tillegg har du den grammatikalske betegnelsen "historisk presens", som muligens kan brukes i denne sammenhengen.

Jeg tror imidlertid at begge de siste "forklaringene" muligens ikke har vært åpenbare for kryssordforfatteren,- derfor ville nok en skikkelig gjennomtenkt spørreform ha blitt et "var".

Er forøvrig åpen for motforestillinger!

iver

Et søk i Store norske leksikon på ordet utdødd bringer fram en del artikler om utdødde dyrearter. Dette leksikonet benytter konsekvent preteritumsformer (var, hadde, svømte, levde, fantes osv.) i disse artiklene, noe som støtter Bjarnes innvending. Kryssordforfatteren kan muligens redde seg i land ved hjelp av "faktorene" nevnt i Ivers innlegg, men presensformen var neppe tilsiktet og burde ikke ha forekommet.

For øvrig gis full støtte til Bjarnes krav om at kildebruken annonseres bedre. Mediebildet kan for så vidt være dekkende for enkelte ord fra artikler i Hjemmet, men omfanget og også en del av ordvalget fra Hjemmet i årets finale var klart utenfor det man vanligvis kan betrakte som mediebildet. Brosjyre for årets Vossajazz er også på kanten som kilde da dene ikke nødvendigvis er objektiv og ortografisk korrekt. Er virkelig David Torjonson sentral musiker i Reykjavik? Hvorfor finnes det da ingen treff på dette navnet i Google på islandske sider? Heter han egentlig David Tor Jonsson som gir flere treff i Google, dog ingen på islandske sider?

Gjest Asbj.S.

hei CS!!

En kjempegratulasjon fra Bente og meg!!

Sannelig klarte du det igjen,- og med GOD margin!!

iver

Fikk NM-resultatet i går, og gratulerer også CS og alle dyktige X-ord løsere!Jeg er full av beundring over at noen greier å løse slike oppgaver. Vi har også fått oppgavene de siste 4 årene, men "gidder" knapt å se på dem. Vi greier de ikke likevel! Jeg er imidlertid en "askeladd" som samler på nesten alt "skrot", så jeg har de fleste "hjemmene" fra 1984 i kjelleren. En vakker dag kan de kanskje komme til nytte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...