Gå til innhold

nm-resultatet 2004

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jo Egil Johnsrud

Tusen takk.

Gratulasjon til CS fra meg også.

TERTIUS må vel være hentet fra Bibelen. Paulus' sekretær som skrev ned Romerbrevet.

Det må være noe riv ruskende galt med den islandske musikeren. Jeg har funnet ut at DAVID TOR JONSSON har spilt med MOTIF, men.. Kanskje kildematerialet har manglet korrekturleser..

Jo Egil

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35287
Del på andre sider

Annonse

Gjest blåmann

hei CS!!

En kjempegratulasjon fra Bente og meg!!

Sannelig klarte du det igjen,- og med GOD margin!!

iver

Vil bare slutte meg til gratulantenes rekker.

Gratulerer CS med en overbevisende seier!!

Og til Mette (hvis du er her ennå), Jon og Jo Egil: Gratulerer med imponerende resultat!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35290
Del på andre sider

Gjest waraw

Tusen takk.

Gratulasjon til CS fra meg også.

TERTIUS må vel være hentet fra Bibelen. Paulus' sekretær som skrev ned Romerbrevet.

Det må være noe riv ruskende galt med den islandske musikeren. Jeg har funnet ut at DAVID TOR JONSSON har spilt med MOTIF, men.. Kanskje kildematerialet har manglet korrekturleser..

Jo Egil

Hiver meg på rekken av gratulanter!

Etter å ha sett fasiten, vil jeg jo si at altfor mange løsningsord betinget at man hadde x antall Hjemmet fra i fjor og up to date! Ikke bare må man abonnere på eller kjøpe bladet jevnlig, men man må også samle på det! Selvfølgelig blir det da håpløst å få inn sikre ord, for løsere som ikke har bladene tilgjengelig. Dufweholm er et eksempel på løsningsord som viser dette tydelig, siden både Dragsholm og Eriksholm finnes i SNL. For de som ikke bryr seg om Hjemmet (inkl. meg selv), for å si det sånn, ble det hele en gjettekonkurranse bare for å få fylt inn noe! Egentlig!

Åpenbart medfører kildebruken (med ukebladet Hjemmet som en hovedkilde) en forskjellsbehandling, som igjen gir en flau bismak av ekstrafinalen. Kan man påstå at Hjemmet, fordi de arrangerer mesterskapet, er "allemannseie" eller lett tilgjengelig på noen måte?

Som et eksempel tipper jeg at alle foran meg på lista hadde Redusan og ikke Kitosan på rekeskall-produktet, men hvem klarer å ta Redusan ut av intet, hvis man ikke har Hjemmet? Da skal man ha god kjennskap til produktet på forhånd! Foreslo derfor å rette/sortere besvarelsene kun basert på dette ene ordet!

For øvrig finner jeg det noe besynderlig at Ole Fyrand blir avstumpet i Hjemmet-artikkelen, da han vitterlig har, i følge SNL, Ole Petter som fornavn - og burde av den enkle grunn aldri blitt brukt som løsningsord her!

Diervilla, buskslekten i SNL som blir ca. 1 m høy (som det står), har også Hjemmet definert som "liten busk", siden artikkelskribenten da har bestemt at alle vekster lavere enn (ca.) 1 m er å forstå som små! Vittig! For ikke å snakke om den VEEELDIG kjente og kjære Vandrer.

Ellers vil jeg jo si at bemerkningen til Jo Egil her, virker korrekt. Ved Google-søk finner man en David Torjonson ved pianoet - i en artikkel om Vossajazz. 1 treff. Kanskje dette er samme person som jazztrompetisten David Thor Jonsson (skrives tydeligvis på flere måter på nett, med H-er og S-er om en annen, men alltid i to ord)? Men siden han sikkert stod i Hjemmet en gang, "leksikalisert" og rettskrevet av en bladskribent, må jo det være rett!

Får håpe at slike stunt uteblir i framtida, ellers bør det snart være på tide å omdøpe NM til Hjemmet-mesterskapet!

Jeg ønsker ikke å bli tvunget til å måtte abonnere/samle på ukeblad for å kunne løse kryssord - eller rettere sagt å ha mulighet i mesterskap!

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35291
Del på andre sider

Gjest mette

hei CS!!

iver

Hei Blåmann.

Jo.da.Jeg er her ennå.Er kjempefornøyd med en overraskende 4.plass!

Hadde heldigvis endel gamle blader liggende.Eller rettere sagt;Jeg måtte hente dem hos moren min...Hun hadde fått dem av meg noen få dager tidligere.Men,heldigvis bor hun i nærheten.

Til CS:GRATULERER!

Er forøvrig enig med Waraw i hans synspunkter.

mette.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35292
Del på andre sider

Gjest Jo Egil

hei CS!!

iver

Jeg er stort sett enig med waraw i de fleste synspunktene, bortsett fra ett. Ole Fyrand må det da være helt greit å bruke da dette er det navnet som blir brukt i sin alminnelighet overalt i media. Det er sikkert mange

"kjendiser" som har "ukjente" mellomnavn. Dessuten i mitt SNL heter han Lennart og ikke Petter..

Jo Egil

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35293
Del på andre sider

Gjest waraw

Jeg er stort sett enig med waraw i de fleste synspunktene, bortsett fra ett. Ole Fyrand må det da være helt greit å bruke da dette er det navnet som blir brukt i sin alminnelighet overalt i media. Det er sikkert mange

"kjendiser" som har "ukjente" mellomnavn. Dessuten i mitt SNL heter han Lennart og ikke Petter..

Jo Egil

Om det bare er Ole Fyrand som brukes i mediebildet, kan jeg være tilbøyelig til å være enig. Men her er det underliggende poenget at dersom Hjemmet IKKE hadde vært kilde, hadde INGEN løsere hatt Ole Fyrand på professoren, basert på f.eks. SNL som kilde. Det tror nå jeg - det sitter iallfall veldig langt inne som løsningsord! Og det følger selvsat av at det er rett og slett mer logisk og normalt å hente ut Olav Riste eller Siri Meyer, som står oppført slik, fra HHH 2004 - eller hva?

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35295
Del på andre sider

Gjest Jo Egil

hei CS!!

iver

Nei, hvorfor det? Jeg synes måten HHH har blitt brukt på i NM aldri har vært verken logisk eller normal. HHH har snarere vært alt for mye benyttet. Ole Fyrand er vel et navn som er mer omtalt i mediabildet enn både Olav Riste og Siri Meyer. Dersom jeg hadde fått til noen kryssende ord, kunne Ole Fyrand meget gjerne ha vært et alternativ.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35296
Del på andre sider

Annonse

Gjest waraw

Nei, hvorfor det? Jeg synes måten HHH har blitt brukt på i NM aldri har vært verken logisk eller normal. HHH har snarere vært alt for mye benyttet. Ole Fyrand er vel et navn som er mer omtalt i mediabildet enn både Olav Riste og Siri Meyer. Dersom jeg hadde fått til noen kryssende ord, kunne Ole Fyrand meget gjerne ha vært et alternativ.

Nå er det vel ikke hvem som er mest kjent i media som avgjør "korrektheten", men snarere hvordan det står oppført i en anerkjent kilde - en leksikalsk kilde langt mer anerkjent enn et ukeblad! Og både Olav Riste og Ole L. Fyrand står eksempelvis i SNL, men ikke Siri Meyer.

Jeg er for så vidt enig i at Fyrand virker mer kjent enn Riste, men det beror vel kanskje på hvem man spør og hvilket (fag)miljø man beveger seg i? Det er uansett av underordnet betydning!

Når det gjelder HHH, har du sikkert flere med deg i det synspunktet ditt, Jo Egil, men uansett kommer man ikke bort fra fakta:

1.

HHH har vært og vil bli brukt i framtida

2.

HHH er et lite leksikon, som faktisk danner grunnlag for framtidige artikler i SNL, og gjerne også oppdateringer der! Spesielt på personer - bare så det er klart!

Derav følger at særlig hva angår personnavn, har HHH hatt, og vil fortsatt ha, en sentral plass som leksikalsk kilde, også i f.eks. NM, enten man liker det eller ei! Og ser man tilbake på NM-oppgaver, finner man flere eksempler på bruk av personnavn, gjerne med kombinasjonen for- og etternavn: Will Smith, Berit Ås, Jack Smith, Erlend Loe, Liza Lou, Truls Mørk osv.

Klok av erfaring, forventer man derfor som løser at personnavnene tas herfra. En normal og logisk tanke, eller?

Sagt svært enkelt: Hadde jeg laget oppgaven, ville aldri Ole Fyrand vært fasit! Heller ikke Torjonson, tror jeg...

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35298
Del på andre sider

hei CS!!

iver

CS!! Gratulerer med seieren, utrolig bra!!

Har vært spennende å se fasiten, mange ord er nok fra Hjemmet - ELLER fra dagens mediabilde (som f.eks. Ole Fyrand som er en anerkjent hudlege på Rikshospitalet som ofte benyttes i media) I følgebrevet til disse 4 siste oppgavene sto det klart at en del løsningsord ikke ville bli å finne i oppgitt kildemateriale men være hentet fra dagens mediabilde. Jeg har ikke SNL's nettutgave, men jeg antar at krigsveteranen John Kerry (oppgave 1 18 l) heller ikke står her, men er et annet eksempel på løsningsord hentet fra fagens mediabilde.

Uansett, jeg er oppriktig imponert over alle dere 10 som står på lista, dere har i alle fal jobbet hardt for å stå der, det er jeg helt sikker på!!

= ) Tone

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35299
Del på andre sider

Gjest blåmann

hei CS!!

iver

Her er et utdrag fra årets Vossajazz-brosjyre:

(ligger på nettet, men innholdet er tydeligvis ikke indeksert i søkemotorer)

David Torjonson (IS) - piano

En unikt virtuos begavelse, som har blitt rost opp i skyene her til lands gjennom sin innsats i prisvinner-bandet Motif. Er en sentral musiker i Reykjavik, og har få begrensninger stilartsmessig, med både samarbeid med Mezzoforte, frijazz og teaterkomponering på samvittigheten.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35300
Del på andre sider

Gjest blåmann

hei CS!!

iver

Er det noen som blir med til Voss 2. -3.april? Ana Popovic spiller fredag, og lørdag kan vi høre David Torjonson på "Voss Open". Nedenstående er hentet fra Vossajazz-brosjyren:

Ana Popovic vart fødd i Beograd, Jugoslavia for 27 år sidan. Den første kontakten med bluesmusikken fekk ho gjennom faren si platesamling og diverse "sessions" som gjekk føre seg i heimen. Ana forstod snart at gitaren var hennar instrument, og ho starta det første seriøse bandet sitt då ho var 19 år. Alt etter eitt år hadde dei hatt spelejobbar utanfor Jugolavia, og dei fekk oppdrag som oppvarmingsband for, mellom andre, Junior Wells. I 1998 hadde bandet 100 spelejobbar, og dei var ofte å sjå og høyra på jugoslavisk fjernsyn. Ana spelte dessutan inn debut-CDen sin dette året.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35301
Del på andre sider

Gjest bente og iver

Hei CS.

Jeg slutter meg i beundring til de øvrige gratulantene. Du klarte det - igjen!

Imponerende innsats!

Hilsen Bjarne.

I prinsippet må jeg si meg enig med waraw, i forhold til bruken av ukebladet "Hjemmet" som leksikal "sannhet".

Hvorvidt den ene musiker eller professor er bedre enn den andre synes derimot temmelig uinteressant.

Her ligger det derimot et generelt "problem". Ved den typen "spørreord" som er brukt i dette oppgavesettet, er det svært tvilsomt å bruke en entydig fasit,- uansett hvilken kilde denne baseres på. Vi løsere har heller ingen mulighet for å kontrollere "eksamensresultatet".

Som eksempel. I oppgave 1 nedre venstre, har jeg svart SYNDREN på 36 L og EDELFASAN på 44 V, likeså JESPERSEN på 46 V og HAVRE på 41 L.

Edelfasanen tilfredsstiller "fasit", resten ikke. Nå er faktisk "Syndren" på dopinglista, "Jespersen" baserer seg på en "livstidsgaranti" fra markedsførererne (artikkel) og Havre er en internasjonal lufthavn.

Hva "telles" som riktig? Hva ER egentlig formelt riktig (etter spørreord) osv. osv. Fyller man ut navnet på en musiker i ellers tomme ruter, må jo dette (formelt sett) være riktig, så lenge denne "musiker" ikke er "musiker i Hjemmet". Vi kan jo finne et utall eksempler innenfor overstående problemstilling.

Disse oppgavene har sprengt alle grenser for "god kryssordskikk", og hadde absolutt ikke oppnådd en godkjennende revisorberetning fra den statlige kryssordkommisjonen!!

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35302
Del på andre sider

Gjest Jo Egil

I prinsippet må jeg si meg enig med waraw, i forhold til bruken av ukebladet "Hjemmet" som leksikal "sannhet".

Hvorvidt den ene musiker eller professor er bedre enn den andre synes derimot temmelig uinteressant.

Her ligger det derimot et generelt "problem". Ved den typen "spørreord" som er brukt i dette oppgavesettet, er det svært tvilsomt å bruke en entydig fasit,- uansett hvilken kilde denne baseres på. Vi løsere har heller ingen mulighet for å kontrollere "eksamensresultatet".

Som eksempel. I oppgave 1 nedre venstre, har jeg svart SYNDREN på 36 L og EDELFASAN på 44 V, likeså JESPERSEN på 46 V og HAVRE på 41 L.

Edelfasanen tilfredsstiller "fasit", resten ikke. Nå er faktisk "Syndren" på dopinglista, "Jespersen" baserer seg på en "livstidsgaranti" fra markedsførererne (artikkel) og Havre er en internasjonal lufthavn.

Hva "telles" som riktig? Hva ER egentlig formelt riktig (etter spørreord) osv. osv. Fyller man ut navnet på en musiker i ellers tomme ruter, må jo dette (formelt sett) være riktig, så lenge denne "musiker" ikke er "musiker i Hjemmet". Vi kan jo finne et utall eksempler innenfor overstående problemstilling.

Disse oppgavene har sprengt alle grenser for "god kryssordskikk", og hadde absolutt ikke oppnådd en godkjennende revisorberetning fra den statlige kryssordkommisjonen!!

iver

@ iver

For at et løsningsord skal godkjennes må det øvrige diagrammet kunne fylles ut. Jeg går ut i fra at du fikk problemer med "Tettsted" og "Var gift med lyriker"? Dersom du selv eller noen andre hadde klart å fylle ut med de bokstavene du har her, ville det ha blitt godkjent.

I oppgave 2. nedre venstre hjørne har jeg selv en alternativ løsning som ble godkjent: Toppscorers klengenavn; KALLE, Roman; KANONEN, Gjøgler; ILDETER og Smykke; BOLESØLJE.

Jo Egil

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35304
Del på andre sider

Gjest Bjarne

hei CS!!

iver

Hei alle "lidelsesfeller"

Jeg ser det er en meningsutveksling i gang når det gjelder NM-finalen. Og det synes jeg er fint! Så får man være enig eller uenig i de synspunktene som fremkommer. Jeg er i stor grad enig i det som allerede er sagt av flere - spesielt innlegget til Iver - men jeg kommer gjerne med noen egne synspunkter.

For det første: Det må vel være et tankekors for kryssordforfayyeren at det bare er Norgesmesteren og nr. 2 på resultatlisten som har flere enn halvparten av løsningsordene riktige. Det i seg selv viser vel at forfatteren her har vært litt "på jordet". For å si det forsiktig så er vel dette i nærheten av en fiasko.

Det andre gjelder kildevalg og bruk av oppslagsverker: Å bruke et ukeblad som kilde for (tydeligvis) mange løsningsord synes jeg er nokså meningsløst. Det er vel nok her å nevne løsningsord som HULKEDIVA, LAKSEPYTT, LØKKREM , MULTEKAKE , REDUSAN o.s.v. Ord som vel knapt finnes i offisielt norsk språk, bortsett fra i Hjemmet. En årgang av Hjemmet vil omfatte ca. 5000 sider, eller ca. halvparten av SNL. Selv om dette bladet er arrangør av dette mesterskapet, må det vel sies å være lektyre for "spesielt interesserte". Å samle en årgang av dette bladet vil vel for de fleste være like meningsløst som å samle en årgang av Aftenposten. Utstrakt bruk av Internett må vi nok etter hvert finne oss i. Men det kan ikke underslås at dette ekskluderer en del eldre "trofaste slitere" i mester-

skapssammenheng som ikke har tilgang til eller behersker dette medium.

Og hva blir det neste? Telefonkatalogen må jo være en uuttømmelig kilde. Tenk dere f. eks.: 8 vannrett: Bonde på Toten (fornavn!!) eller rørlegger på Sunnmøre (for- og etternavn). At Arne Brimi "sjarmerer med sitt rolige vesen" er det neppe mange som er uenige i. Men en presis dekning for dette finnes neppe andre steder enn i Hjemmet.

Så noen andre eksempler: Hvor finnes en presis dekning for PIRUETT, MELKESYRE, FABRE , ORVILLE og disse islandske musikerne? Og hva med VINBLADET? Virkelig en fulltreffer som selvsagt de fleste har liggende på nattbordet.

Konklusjon: I en konkurranse som kalles NORGESMESTERSKAP og som arrangeres av et ukeblad som hevder "å være best på kryssord", må vi kunne forlange meget høy grad av presisjon både når det gjelder nøkkelord og løsningsord. Når mesterskapet starter bør vi kunne kreve at det opplyses tydelig om hvikke kilder og oppslagsverk som vil bli benyttet i løpet av mesterskapet. Årets finale kan jo sammenlignes med en finale på 110 m hekk, hvor finalistene ved start plutselig oppdager at det er 12 hekker istedenfor 10.

Jeg er såpass gammel at jeg husker Hjemmets eminente "kryssordsnekker" (som han selv yndet å kalle seg) Claus Petersen. Jeg savner hans meget presise oppgaver. Han kunne legge lumske feller, men benyttede oppslagsverk var alltid oppgitt. Og han understreket alltid: "ALLE LØSNINGSORDENE SKAL FINNES I ETT ELLER FLERE AV DE OPPGITTE OPPSLAGSVERK" .

Jeg ser frem til fortsatt diskusjon - hilsen Bjarne

PS. Jeg nevner for ordens skyld at jeg verken har eller har tilgang til Aschehoug og Gyldendals STORE NORSKE LEKSIKON i alle utgavene fra 1876 til 2003. DS

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35306
Del på andre sider

Gjest waraw

Hei, Bjarne!

Er enig både med deg og Iver i synspunktet om presisjonen i oppgavene. Som sagt flere ganger før. Her blir det litt snodig, siden man prøver å låse et diagram med en masse ord fra Hjemmet, og man lykkes vel bare stedvis. Et eksempel er hjørnet med gudinne som inngang. Med E som andre bokstav i gudinne på 7 bokstaver, er det fritt fram å putte inn det man finner for godt, siden hjørnet kun består av relativt vide begrep! Dernest "krydres" oppgavene med fugl, apparat osv. Vi har blitt vant til det!

For øvrig finner du piruett i Bokmålsordbokas, og hva angår Fabre fantes muligheten Fabry fra Medisinks ordbok (en dermatolog), men å putte inn Fabry bare for å ha gjort det, uten å være sikker på den kryssende R-en, er egentlig lite interessant. Som du sier, mangler man mulighet for å sjekke løsninger, pga. kildevalget.

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35307
Del på andre sider

Gjest bente og iver

Hei alle "lidelsesfeller"

Jeg ser det er en meningsutveksling i gang når det gjelder NM-finalen. Og det synes jeg er fint! Så får man være enig eller uenig i de synspunktene som fremkommer. Jeg er i stor grad enig i det som allerede er sagt av flere - spesielt innlegget til Iver - men jeg kommer gjerne med noen egne synspunkter.

For det første: Det må vel være et tankekors for kryssordforfayyeren at det bare er Norgesmesteren og nr. 2 på resultatlisten som har flere enn halvparten av løsningsordene riktige. Det i seg selv viser vel at forfatteren her har vært litt "på jordet". For å si det forsiktig så er vel dette i nærheten av en fiasko.

Det andre gjelder kildevalg og bruk av oppslagsverker: Å bruke et ukeblad som kilde for (tydeligvis) mange løsningsord synes jeg er nokså meningsløst. Det er vel nok her å nevne løsningsord som HULKEDIVA, LAKSEPYTT, LØKKREM , MULTEKAKE , REDUSAN o.s.v. Ord som vel knapt finnes i offisielt norsk språk, bortsett fra i Hjemmet. En årgang av Hjemmet vil omfatte ca. 5000 sider, eller ca. halvparten av SNL. Selv om dette bladet er arrangør av dette mesterskapet, må det vel sies å være lektyre for "spesielt interesserte". Å samle en årgang av dette bladet vil vel for de fleste være like meningsløst som å samle en årgang av Aftenposten. Utstrakt bruk av Internett må vi nok etter hvert finne oss i. Men det kan ikke underslås at dette ekskluderer en del eldre "trofaste slitere" i mester-

skapssammenheng som ikke har tilgang til eller behersker dette medium.

Og hva blir det neste? Telefonkatalogen må jo være en uuttømmelig kilde. Tenk dere f. eks.: 8 vannrett: Bonde på Toten (fornavn!!) eller rørlegger på Sunnmøre (for- og etternavn). At Arne Brimi "sjarmerer med sitt rolige vesen" er det neppe mange som er uenige i. Men en presis dekning for dette finnes neppe andre steder enn i Hjemmet.

Så noen andre eksempler: Hvor finnes en presis dekning for PIRUETT, MELKESYRE, FABRE , ORVILLE og disse islandske musikerne? Og hva med VINBLADET? Virkelig en fulltreffer som selvsagt de fleste har liggende på nattbordet.

Konklusjon: I en konkurranse som kalles NORGESMESTERSKAP og som arrangeres av et ukeblad som hevder "å være best på kryssord", må vi kunne forlange meget høy grad av presisjon både når det gjelder nøkkelord og løsningsord. Når mesterskapet starter bør vi kunne kreve at det opplyses tydelig om hvikke kilder og oppslagsverk som vil bli benyttet i løpet av mesterskapet. Årets finale kan jo sammenlignes med en finale på 110 m hekk, hvor finalistene ved start plutselig oppdager at det er 12 hekker istedenfor 10.

Jeg er såpass gammel at jeg husker Hjemmets eminente "kryssordsnekker" (som han selv yndet å kalle seg) Claus Petersen. Jeg savner hans meget presise oppgaver. Han kunne legge lumske feller, men benyttede oppslagsverk var alltid oppgitt. Og han understreket alltid: "ALLE LØSNINGSORDENE SKAL FINNES I ETT ELLER FLERE AV DE OPPGITTE OPPSLAGSVERK" .

Jeg ser frem til fortsatt diskusjon - hilsen Bjarne

PS. Jeg nevner for ordens skyld at jeg verken har eller har tilgang til Aschehoug og Gyldendals STORE NORSKE LEKSIKON i alle utgavene fra 1876 til 2003. DS

hei Bjarne!

Tiltredes!!

Du skal forresten være litt varsom med å presentere disse ideene din til "nye" spørreord og kilder,- "noen" kan komme til å kaste seg over dem!

Vi kunne jo også tenke oss historisk kildemateriale, f.eks. "Sa noe om en by" (Cicero). Dette ville jo stått i stil med spørreordet som utløste "Brimi".

Jeg husker den gamle snekkeren!! - Jeg husker også "Kryssordkongen", som var en frydefull sak, med presise feller og utfordringer.

Jeg setter forøvrig også pris på Stien som en dugelig kryssordforfatter,- håper det ikke var han som stod bak dette siste finalesettet!!

Jeg er også helt enig i dine synspunkter waraw! Det er SVÆRT synd at vi skal behøve å "venne oss til" noe slikt!!

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35308
Del på andre sider

Gjest Bjarne

Hei igjen!

Det synes som om "stormen har lagt seg" og at de som måtte ønske å ytre seg om oppgavene i årets ekstrafinale har sagt sitt. Jeg vil derfor forsøke en liten oppsummering:

Blant de som har kommet med synspunkter og kommentarer til oppgavene, synes det å være bred enighet om at disse oppgavene - for å si det kortfattet - ikke holdt mål. Dette går i første rekke på valg av kildemateriale/oppslagsverk. Det synes klart at dette kan føre til forskjellsbehandling av finalistene, i det noen tilfeldigvis har eller har mulighet til å skaffe seg dette materiale, mens andre neppe har samme muligheten en fredag ettermiddag. Jeg vil derfor gjenta at vi "ved neste korsvei" bør kunne forlange at alt kildemateriale som blir benyttet oppgis ved mesterskapets begynnelse.

Jeg vil anta at Hjemmets kryssordredaksjon har skaffet seg tilgang til dette forum, og at de derfor allerede er kjent med de synspunkter som er fremkommet. Jeg mener imidlertid at Hjemmet bør få dette på en litt mer formell måte, og vil derfor for min egen del meddele mine synspunkter til Hjemmets redaksjon. Hjemmet vil forhåpentligvis sette pris på å motta synspunkter, kommentarer og hva jeg vil kalle saklig kritikk fra sine "kunder". På den måten kan det jo tenkes at de som allerede "er best på kryssord", kanskje kan bli enda et hakk bedre?

Til slutt en liten digresjon og kanskje litt flisespikkeri: Er det noen eksperter på språk og grammatikk som kan kommentere om "en slik er langhalset" er et presist (riktig) nøkkelord? Jeg hadde selv svaneøgle, men var i tvil - siden dette dyret etter sigende ble utryddet for mange millioner år siden. Burde nøkkelordet ha vært "en slik VAR langhalset"?

Jeg mottar gjerne kommentarer. Ha en god natt - hilsen Bjarne.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8626-nm-resultatet-2004/#findComment-35326
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...