Gjest bente og iver Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Hei, I det engelske Wikipedia (på nettet) står følgende: Polyethylene or polyethene is one of the simplest and most inexpensive polymers. It is a waxy, chemically inert, rather soft plastic. It is named thus because it is obtained by the polymerization of ethylene (ethene). It is also known as polythene - a contraction of the name - and even more simply as PE. Når det gjelder norske betegnelser... I Store Norske Leksikon er oppslagsordet Polyetylen: "Polyetylen, polyeten, symbol PE, polymer som er råstoff for den mest brukte av alle plasttyper, PE-plast." Polyten nevnes ikke i hele leksikonet. I Norsk Teknisk ordbok (1984): polyeten > polyetylen polyetylen: n-eten (CH2.CH2)n. Termoplast laga ved polymerisasjon av etylen... I Engelsk-Norsk Teknisk Ordbok (2002) : polyethylene, polyethene (PE) - polyetylen, polyeten. polythene - polyetylen I Norsk-Engelsk Teknisk Ordbok (2002): polyeten - polythene (PE), polyethylene polyetylen - polythene (PE); polyethylene I NRO er bare formen "polyetylen" nevnt, etter det jeg kan se. Formen "polyten" finner jeg kun i Engelsk-Norsk Teknisk Ordbok (1983): polyethylene - polyetylen, polyten. Mens Norsk-Engelsk Teknisk Ordbok (1985) har: polyet(yl)en - polyeth(yl)ene, PE. Tanum (1996) har oppslagsordene polyetylen og polyten. Søk på nettet viser at betegnelsen "polyten" er brukt en del i svensk, men veldig lite i norsk, og en del internasjonale sider referer til "POLYTEN" som trade mark. PS. Jeg er ingen "skikkelig kjemiker", bare så det er sagt. Gjetter meg til at puristene blant fagfolkene vil holde på "polyetylen" eller "polyeten", men kan tenke meg at "polyten" muligens brukes muntlig som en litt lettvint fornorskning av det engelske "polythene"... Hei Elise. Din A i andre er feil. I noen mytologier opereres det med tre "hovedtider", eller tre "aldre". Hvis vi holder oss til aldrene er den eldste og beste Gullalder. Den mellomste er Sølvalder og den siste (ofte nåværende) er............. Håper det hjelper. iver Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/page/2/#findComment-34178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pondus Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Det synes som om denne må ha vært svært lett, for finner ikke et eneste spørsmål ang. oppg.Selv trenger og ønsker jeg hjelp til flere ting.Venstre hjørne øverst.Selv med flere varianter foran ball, klarer jeg å få tak i bøller. Er det mulig å få litt hjelp? Hei Regntid er en periode Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/page/2/#findComment-34181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bente og iver Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Det er kun én bokstav det er snakk om som er feil i begge ordene, right? Og hvis du ikke har oppdaget dette før, så hagler det av feil i Tanum (8. ed.), noe som Wangensteen kan bekrefte! Også i f.eks. Norsk Rettskrivning Blå Ordbok er det en del feil, som kan bekreftes av Guttu, og derav følger at man ikke ukritisk kan bruke kildene! Et konkret eksempel fra denne boka, var OST som dukket opp i Ukens Nøtt for et par år siden: Løsningsordet var PECORIO, hentet (ukritisk) fra Guttu-boka, men har aldri siden blitt brukt, da kryssordforfatteren ble gjort oppmerksom på skrivefeilen! Og pussig nok, var det korrekt skrevet (PECORINO) i den gamle utgaven av samme bok (fra 1985). Det artige her er jo at dette er rettskrivningsordbøker - kanskje noen skulle ha lest korrektur minst en gang til, før de ble sluppet?! waraw hei Pondus og Elise. Dette var litt morsomt. Jeg er enig med deg Pondus, i at regntid må regnes som en slags "periode". Jeg oppfattet spørreordet i en noe videre forstand, -som en tidsperiode. Så derfor "hjelpen", hvor tredje fortsettelse skulle bli "jerntider". Begge svar må (etter min oppfatning) kunne godkjennes. iver Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/page/2/#findComment-34182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pondus Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Det synes som om denne må ha vært svært lett, for finner ikke et eneste spørsmål ang. oppg.Selv trenger og ønsker jeg hjelp til flere ting.Venstre hjørne øverst.Selv med flere varianter foran ball, klarer jeg å få tak i bøller. Er det mulig å få litt hjelp? Hei iver Jeg synes også at begge løsningene bør godkjennes. Hva kryssordforfatteren har tenkt som løsning er jeg mer usikker på, hvis det da ikke finnes enda flere løsninger? Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/page/2/#findComment-34183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elise Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Takker for hjelpen. Lenke til kommentar https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/page/2/#findComment-34184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå