Gå til innhold

Mesterkryss 44

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest bente og iver

Klarte den, men har ett problem til.Venstre hjørne, nederst. Hvis svaret er morgendis og sydvest, skjønner jeg ikke hva råstoffet blir, hadde håpet det skulle slutte med olje, men det passer jo slett ikke

he hans

Ordet er et kortord for polyetylen (selvfølgelig i bestemt form).

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34131
Del på andre sider

Gjest bente og iver

Takker for all hjelp, det er så uvant å være den eneste på en oppgave som trenger hjelp. Jeg får brette opp ermene og skjerpe meg

hei CS

Nå følger jeg ikke din tankegang.

POLYETYLEN er termoplast, polymisert etylen.

POLYTEN (et) er forkortelse for POLYETYLEN.

Hvor er din POLYETEN? Jeg finner ikke dette stoffet. Skjekker selvfølgelig videre i morgen tidlig. Dette må vi ha klarhet i!!

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34137
Del på andre sider

Annonse

Gjest bente og iver

Iver

Fint at du rettet meg her.

ova

tilføyelse

det ville egentlig vært litt pussig med et POLYETEN.

ETEN er et spesifikt kjemisk stoff (gass) som er dannet ved at karbonatomene får en dobbeltbinding, med tilsvarende reduksjon av hydrogenbindinger. At eten skulle eksistere i en poly-versjon har jeg aldri hørt om. Vi kan kalle eten en variant av etan, med litt forskjellig formel,- og det har intet slektskap med våre polymerer.

Jeg lover å plukke fram noen gamle lærebøker i morgen.

Fullbefaren kjemiker ble jeg aldri, men jøss hvor nære jeg kom!

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34138
Del på andre sider

hei CS

Nå følger jeg ikke din tankegang.

POLYETYLEN er termoplast, polymisert etylen.

POLYTEN (et) er forkortelse for POLYETYLEN.

Hvor er din POLYETEN? Jeg finner ikke dette stoffet. Skjekker selvfølgelig videre i morgen tidlig. Dette må vi ha klarhet i!!

iver

Polyten? Dette er ikke noen forkortelse for polyetylen, iallfall! Det kan jo være et egennavn, varemerke eller lignende. Og når det snakkes om forkortelser i kjemien, handler det om umettede hydrokarboner som alkener og alkyner! Dette står jo også rett ut i SNL, og man trenger ikke være kjemiker for å vite det, selv om jeg kjenner til dette faget...

Altså, eksempler:

polyetylen = polyeten (eller PE)

fra ei rekke

etylen = eten

acetylen = etyn

og videre

butylen = buten

propylen = propen

etylacetylen = butyn

metylacetylen = propyn

Got it?

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34144
Del på andre sider

Hei.

Dessverre er jeg ingen kjemiker eller noen stor kryssordløser.Det kan nok mange være enige om.-Men i mine oppslag kommer jeg frem til :

Denne emballasjen er laget av polyten,PEHD.

Plasten kan gjenvinnes til nye produkter eller til energi.

Skulle jeg ha valgt løsning hadde jeg gått for det foreslåtte.Noe varemerke kan det ikke være så lenge det står skrevet med liten forbokstav.Dypere eller noen mer finurlig kjemisk forklaring kan jeg ikke komme med.Kanskje at oppgaven ikke er riktig,men har noen andre et bedre forslag til løsning?

Dag.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34145
Del på andre sider

Gjest bente og iver

Polyten? Dette er ikke noen forkortelse for polyetylen, iallfall! Det kan jo være et egennavn, varemerke eller lignende. Og når det snakkes om forkortelser i kjemien, handler det om umettede hydrokarboner som alkener og alkyner! Dette står jo også rett ut i SNL, og man trenger ikke være kjemiker for å vite det, selv om jeg kjenner til dette faget...

Altså, eksempler:

polyetylen = polyeten (eller PE)

fra ei rekke

etylen = eten

acetylen = etyn

og videre

butylen = buten

propylen = propen

etylacetylen = butyn

metylacetylen = propyn

Got it?

hei

Når visse oppslagsverk oppgis som kilder for våre kryssord. Tanum, NRO osv. osv. er det disse vi forholder oss til som kryssordløsere. Å finne trykkfeil i disse oppslagsverkene er jo greit nok,- belegg for dette bør Tanums redaksjon kunne utrede.

Å forandre løsningsord ut fra ANTATTE trykkfeil i våre oppslagsverk, blir ganske så pretensiøst.

Jeg foreslår derfor, og mener å ha fullt ut belegg for dette,- hold fast på kortordet for POLYETYLEN, nelig POLYTEN (definert i Tanum). Jeg tviler MEGET sterkt på at en seriøs kryssordforfatter vil stemple ordet som feil.

Som waraw kjenner jeg faget.

Hvis det finnes en skikkelig kjemiker blant oss,- kom på banen!

Det er en åpen mulighet for visse faglige diskusjoner her.

Å diskutere bruk av oppslagsverk greier enhver kryssordløser med litt rutine på baken. Bruken av ordet POLYTEN er uten diskusjon dekket opp av Tanums rettskrivningsordbok.

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34148
Del på andre sider

Gjest blåmann

Det synes som om denne må ha vært svært lett, for finner ikke et eneste spørsmål ang. oppg.Selv trenger og ønsker jeg hjelp til flere ting.Venstre hjørne øverst.Selv med flere varianter foran ball, klarer jeg å få tak i bøller. Er det mulig å få litt hjelp?

Hei,

I det engelske Wikipedia (på nettet) står følgende:

Polyethylene or polyethene is one of the simplest and most inexpensive polymers. It is a waxy, chemically inert, rather soft plastic. It is named thus because it is obtained by the polymerization of ethylene (ethene). It is also known as polythene - a contraction of the name - and even more simply as PE.

Når det gjelder norske betegnelser...

I Store Norske Leksikon er oppslagsordet Polyetylen:

"Polyetylen, polyeten, symbol PE, polymer som er råstoff for den mest brukte av alle plasttyper, PE-plast."

Polyten nevnes ikke i hele leksikonet.

I Norsk Teknisk ordbok (1984):

polyeten > polyetylen

polyetylen: n-eten (CH2.CH2)n. Termoplast laga ved polymerisasjon av etylen...

I Engelsk-Norsk Teknisk Ordbok (2002) :

polyethylene, polyethene (PE) - polyetylen, polyeten.

polythene - polyetylen

I Norsk-Engelsk Teknisk Ordbok (2002):

polyeten - polythene (PE), polyethylene

polyetylen - polythene (PE); polyethylene

I NRO er bare formen "polyetylen" nevnt, etter det jeg kan se. Formen "polyten" finner jeg kun i Engelsk-Norsk Teknisk Ordbok (1983): polyethylene - polyetylen, polyten. Mens Norsk-Engelsk Teknisk Ordbok (1985) har: polyet(yl)en - polyeth(yl)ene, PE. Tanum (1996) har oppslagsordene polyetylen og polyten.

Søk på nettet viser at betegnelsen "polyten" er brukt en del i svensk, men veldig lite i norsk, og en del internasjonale sider referer til "POLYTEN" som trade mark.

PS.

Jeg er ingen "skikkelig kjemiker", bare så det er sagt. Gjetter meg til at puristene blant fagfolkene vil holde på "polyetylen" eller "polyeten", men kan tenke meg at "polyten" muligens brukes muntlig som en litt lettvint fornorskning av det engelske "polythene"...

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34149
Del på andre sider

hei

Når visse oppslagsverk oppgis som kilder for våre kryssord. Tanum, NRO osv. osv. er det disse vi forholder oss til som kryssordløsere. Å finne trykkfeil i disse oppslagsverkene er jo greit nok,- belegg for dette bør Tanums redaksjon kunne utrede.

Å forandre løsningsord ut fra ANTATTE trykkfeil i våre oppslagsverk, blir ganske så pretensiøst.

Jeg foreslår derfor, og mener å ha fullt ut belegg for dette,- hold fast på kortordet for POLYETYLEN, nelig POLYTEN (definert i Tanum). Jeg tviler MEGET sterkt på at en seriøs kryssordforfatter vil stemple ordet som feil.

Som waraw kjenner jeg faget.

Hvis det finnes en skikkelig kjemiker blant oss,- kom på banen!

Det er en åpen mulighet for visse faglige diskusjoner her.

Å diskutere bruk av oppslagsverk greier enhver kryssordløser med litt rutine på baken. Bruken av ordet POLYTEN er uten diskusjon dekket opp av Tanums rettskrivningsordbok.

iver

Iver:

Følger din argumentasjon og påstår at AMFIBIEBIE er et insekt! Det står jo i Tanum - og DD har det også! Yess!

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34153
Del på andre sider

Gjest bente og iver

tilføyelse

det ville egentlig vært litt pussig med et POLYETEN.

ETEN er et spesifikt kjemisk stoff (gass) som er dannet ved at karbonatomene får en dobbeltbinding, med tilsvarende reduksjon av hydrogenbindinger. At eten skulle eksistere i en poly-versjon har jeg aldri hørt om. Vi kan kalle eten en variant av etan, med litt forskjellig formel,- og det har intet slektskap med våre polymerer.

Jeg lover å plukke fram noen gamle lærebøker i morgen.

Fullbefaren kjemiker ble jeg aldri, men jøss hvor nære jeg kom!

iver

waraw

Det er vel kanskje en liten mulighet for at du trekker min argumentasjon ut i en slags ytterlighetssfære? Men, -gjerne for meg.

Det skulle forresten ikke sjokkere meg så mye om en kryssordforfatter med spørreordet "insekt", faktisk hadde tenkt seg en amfibiebie som løsningsord!- Det virker faretruende tidkrevende om vi skulle måtte sjekke sannhetsgehalten i samtlige oppslagsord.

Trykkfeildjevler har forledet mange til mye.

HVIS polyten er en trykkfeil, -noe jeg foreløpig stiller meg tvilende til, så er denne kanskje LITT mindre graverende enn amfibiebia? Yess?

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34157
Del på andre sider

Det er kun én bokstav det er snakk om som er feil i begge ordene, right?

Og hvis du ikke har oppdaget dette før, så hagler det av feil i Tanum (8. ed.), noe som Wangensteen kan bekrefte!

Også i f.eks. Norsk Rettskrivning Blå Ordbok er det en del feil, som kan bekreftes av Guttu, og derav følger at man ikke ukritisk kan bruke kildene! Et konkret eksempel fra denne boka, var OST som dukket opp i Ukens Nøtt for et par år siden: Løsningsordet var PECORIO, hentet (ukritisk) fra Guttu-boka, men har aldri siden blitt brukt, da kryssordforfatteren ble gjort oppmerksom på skrivefeilen! Og pussig nok, var det korrekt skrevet (PECORINO) i den gamle utgaven av samme bok (fra 1985).

Det artige her er jo at dette er rettskrivningsordbøker - kanskje noen skulle ha lest korrektur minst en gang til, før de ble sluppet?!

waraw

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34171
Del på andre sider

Gjest bente og iver

Det står altså ennå igjen å "bevise" at polyten ikke kan brukes synonymt til "råstoff".

Ellers må jeg jo være enig med deg i problemstillingene rundt trykkfeil eller kildefeil i oppslagsverk. I "vårt" tilfelle bør jo ansvaret (ideelt sett ) ligge hos den seriøse kryssordforfatter, ikke hos kryssordløser.

Det ville umiddelbart virke ganske tragikomisk hvis følgende tekst ledsaget et kryssordsett: "Som kilder brukes Tanums rettskrivningsbok, og NRO. NB! Det taes forbehold om trykkfeil i overnevnte oppslagsverk!

iver

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34172
Del på andre sider

Hei,

I det engelske Wikipedia (på nettet) står følgende:

Polyethylene or polyethene is one of the simplest and most inexpensive polymers. It is a waxy, chemically inert, rather soft plastic. It is named thus because it is obtained by the polymerization of ethylene (ethene). It is also known as polythene - a contraction of the name - and even more simply as PE.

Når det gjelder norske betegnelser...

I Store Norske Leksikon er oppslagsordet Polyetylen:

"Polyetylen, polyeten, symbol PE, polymer som er råstoff for den mest brukte av alle plasttyper, PE-plast."

Polyten nevnes ikke i hele leksikonet.

I Norsk Teknisk ordbok (1984):

polyeten > polyetylen

polyetylen: n-eten (CH2.CH2)n. Termoplast laga ved polymerisasjon av etylen...

I Engelsk-Norsk Teknisk Ordbok (2002) :

polyethylene, polyethene (PE) - polyetylen, polyeten.

polythene - polyetylen

I Norsk-Engelsk Teknisk Ordbok (2002):

polyeten - polythene (PE), polyethylene

polyetylen - polythene (PE); polyethylene

I NRO er bare formen "polyetylen" nevnt, etter det jeg kan se. Formen "polyten" finner jeg kun i Engelsk-Norsk Teknisk Ordbok (1983): polyethylene - polyetylen, polyten. Mens Norsk-Engelsk Teknisk Ordbok (1985) har: polyet(yl)en - polyeth(yl)ene, PE. Tanum (1996) har oppslagsordene polyetylen og polyten.

Søk på nettet viser at betegnelsen "polyten" er brukt en del i svensk, men veldig lite i norsk, og en del internasjonale sider referer til "POLYTEN" som trade mark.

PS.

Jeg er ingen "skikkelig kjemiker", bare så det er sagt. Gjetter meg til at puristene blant fagfolkene vil holde på "polyetylen" eller "polyeten", men kan tenke meg at "polyten" muligens brukes muntlig som en litt lettvint fornorskning av det engelske "polythene"...

Står fast på "perioder". Noen som kan hjelpe? Har bokstavene _ A _ N _ I _ E _.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8493-mesterkryss-44/#findComment-34177
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...