Gjest tone Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 kAN NOEN HJELPE MED JØDISK BØNN PÅ 5 BOKSTAVER? tROR DEN FØRSTE ER n. Oppgaven er "Klassiker'n" i Hjemmet NM nr.43. Trenger også 34 vannrett, stedegen organisme på 9 bokstaver ---e-i-m-
Gjest Svein Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Hei Tone! Jeg løser ikke oppgavene i NM, men tror at jeg kan hjelpe deg med ENDENISME. Kilde: RMO V.
Gjest Svein Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Beklager, men det går ofte litt raskt i svingene for meg: Ordet skal være: ENDEMISME!!!
Gjest Svein Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 - skrev (På 18.10.2003 den 19.00): kAN NOEN HJELPE MED JØDISK BØNN PÅ 5 BOKSTAVER? tROR DEN FØRSTE ER n. Oppgaven er "Klassiker'n" i Hjemmet NM nr.43. Trenger også 34 vannrett, stedegen organisme på 9 bokstaver ---e-i-m- Den eneste jødiske bønn jeg kan hjelpe deg med er SJEMA/SHEMA. Du finner begge ved å søke på nettet...
Gjest tone Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 - skrev (På 18.10.2003 den 19.24): Beklager, men det går ofte litt raskt i svingene for meg: Ordet skal være: ENDEMISME!!! HJertelig takk for endeMisme, Svein! Håper fortsatt på en jødisk bønn som begynner med N!!! Tror det kan være N-T-A
Gjest Asbj.S. Skrevet 19. oktober 2003 Skrevet 19. oktober 2003 - skrev (På 18.10.2003 den 19.00): kAN NOEN HJELPE MED JØDISK BØNN PÅ 5 BOKSTAVER? tROR DEN FØRSTE ER n. Oppgaven er "Klassiker'n" i Hjemmet NM nr.43. Trenger også 34 vannrett, stedegen organisme på 9 bokstaver ---e-i-m- Ja,ja de jødene de jødene! De vil ikke engang fortelle om hvilke bønner de har. Det skal vel være en hemmelighet!
Gjest ova Skrevet 19. oktober 2003 Skrevet 19. oktober 2003 - skrev (På 18.10.2003 den 19.00): kAN NOEN HJELPE MED JØDISK BØNN PÅ 5 BOKSTAVER? tROR DEN FØRSTE ER n. Oppgaven er "Klassiker'n" i Hjemmet NM nr.43. Trenger også 34 vannrett, stedegen organisme på 9 bokstaver ---e-i-m- Jeg har funnet noe !! Jeg har holdt til på Google. Gå inn på : Sabbaten og jom kippur, videre til vedlegg, side 4 . Her finner en NEILA, avslutningsbønn ved en spesiell høytidelighet, Jom Kippur. Hilsen ova
Gjest bente og iver Skrevet 19. oktober 2003 Skrevet 19. oktober 2003 - skrev (På 18.10.2003 den 19.00): kAN NOEN HJELPE MED JØDISK BØNN PÅ 5 BOKSTAVER? tROR DEN FØRSTE ER n. Oppgaven er "Klassiker'n" i Hjemmet NM nr.43. Trenger også 34 vannrett, stedegen organisme på 9 bokstaver ---e-i-m- hei ova Jeg gikk en litt annen veg en deg og fant også NEILA som avslutningsbønn. Det som irriterer meg litt er at ingen (for meg) tilgjengelige oppslagsverk kan bekrefte ordet. Det kunne vært greit å ha en matchende referanse, ett eller annet sted! Enig? OK, i morgen er det større tilgjengelighet. Jeg tviler forøvrig ikke på at du (vi) har den riktige betegnelsen. iver
Gjest ova Skrevet 20. oktober 2003 Skrevet 20. oktober 2003 Hallo Iver ! Neida, jeg har heller ikke funnet noen bekreftelse på at NEILA er riktig, men det må det jo være! Enig med deg - vi må jo kunne finne belegg for våre løsningsord ! Jeg har følt jeg har vært holdt utenfor "det gode selskap " lenge nå, i og med at pc-en min kortsluttet. Nå har jeg konsentrert meg om de innledende rundene i NM ( for slike har jeg klart før jeg fikk tilgang på NKL og elektronisk utstyr) Stiler ikke høyere opp og lenger fram i NM. Nå har jeg bestilt breiband - det begynte å bli litt kostbar, dette, for den som er sterkt angrepet av kryssordfeber. I morgen er jeg klar nøtt og mester ! Hilsen ova
Gjest Bjarne Skrevet 20. oktober 2003 Skrevet 20. oktober 2003 - skrev (På 18.10.2003 den 19.00): kAN NOEN HJELPE MED JØDISK BØNN PÅ 5 BOKSTAVER? tROR DEN FØRSTE ER n. Oppgaven er "Klassiker'n" i Hjemmet NM nr.43. Trenger også 34 vannrett, stedegen organisme på 9 bokstaver ---e-i-m- Hei alle som har slitt med jødisk bønn. Neila er korrekt, og en udiskutabel dekning finner dere i "Fremmedord - blå ordbok" (Kunnskapsforlaget ) 2001 Hilsen Bjarne.
Gjest ova Skrevet 20. oktober 2003 Skrevet 20. oktober 2003 Fint du fant det, Bjarne ! Det står ikke i min fremmedordbok ,blå riktignok, men av noe eldre årgang. ova
Gjest Asbj.S. Skrevet 20. oktober 2003 Skrevet 20. oktober 2003 - skrev (På 18.10.2003 den 19.00): kAN NOEN HJELPE MED JØDISK BØNN PÅ 5 BOKSTAVER? tROR DEN FØRSTE ER n. Oppgaven er "Klassiker'n" i Hjemmet NM nr.43. Trenger også 34 vannrett, stedegen organisme på 9 bokstaver ---e-i-m- Takk til alle for å ha gjort en god jobb!
Gjest tone Skrevet 20. oktober 2003 Skrevet 20. oktober 2003 - skrev (På 18.10.2003 den 19.00): kAN NOEN HJELPE MED JØDISK BØNN PÅ 5 BOKSTAVER? tROR DEN FØRSTE ER n. Oppgaven er "Klassiker'n" i Hjemmet NM nr.43. Trenger også 34 vannrett, stedegen organisme på 9 bokstaver ---e-i-m- Takker og bukker for NEILA, kjempebra jobba!! Jeg har sendt en mail itl en eller annen israelsk forening, men har enda ikke fått noe svar derfra... = ) Tone
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå