Gjest -Kjell Skrevet 12. november 2009 Skrevet 12. november 2009 Nå er bokmålsordboka nede akkurat nå, men betyr ikke 'fastslå' å konstatere, ta til etterretning, påvise etc? Løsningen har imidlertid betydningen 'fastsette', som er noe helt annet. Dette er da ikke pirk fra min side?
Gjest amanda Skrevet 12. november 2009 Skrevet 12. november 2009 Pirk (siden du spør) Innlegg redigert. (11-12-09 16:49)
Gjest Unni Skrevet 12. november 2009 Skrevet 12. november 2009 - skrev (På 12.11.2009 den 15.35): Nå er bokmålsordboka nede akkurat nå, men betyr ikke 'fastslå' å konstatere, ta til etterretning, påvise etc? Løsningen har imidlertid betydningen 'fastsette', som er noe helt annet. Dette er da ikke pirk fra min side? Feilslått pirk også. Skjerp dæ, -Kjell!
Gjest -Kjell Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 Mens den første sneen faller her... Nei, nå tror jeg at Unni tar feil. Iallefall bekrefter Bokmålordboka det som jeg mener over. Eller Unni forklarer meg det. Språk er et interessant felt, og jeg er interessert men ingen ekspert. Man kan ikke bli for dyktig. I undervisning legges det stor vekt på nøyaktighet. Jeg brukte kryssord som ett av flere midler en gang da jeg ble utlending en tid. Kona derfra bruker kryssord av samme grunn her og nå. Det gjør derfor litt vondt når det for noen er helt ålreit å få "OBSERVERTE" til å bli "FASTLA". Hvis 'fastslå' og 'fastlegge' ikke har forskjellige betydninger, hvorfor har vi da to forskjellige ord? Flinke gutten syns derfor at Hansen skal søke å holde språknivået oppe ved å bruke riktige synonymer. Det er aldri noen grunn til å fravike dette. Det fører ikke til lettere oppgaver hvis en ikke vil; en kan velge mere omfattende synonymer eller grupper for å øke vanskeligheten. Hansens stil fører til forvirringer for de som søker å lære norsk godt.
Gjest Unni Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 Sorry. Jeg aner ikke hva du snakker om, så dermed snakker jeg sikkert om et helt annet kryssord enn du gjør. Og "Sne skal falle over sne som falt i fjor". Det er stor trøst i det. God helg!
Gjest amanda Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 - skrev (På 13.11.2009 den 17.47): Mens den første sneen faller her... Nei, nå tror jeg at Unni tar feil. Iallefall bekrefter Bokmålordboka det som jeg mener over. Eller Unni forklarer meg det. Språk er et interessant felt, og jeg er interessert men ingen ekspert. Man kan ikke bli for dyktig. I undervisning legges det stor vekt på nøyaktighet. Jeg brukte kryssord som ett av flere midler en gang da jeg ble utlending en tid. Kona derfra bruker kryssord av samme grunn her og nå. Det gjør derfor litt vondt når det for noen er helt ålreit å få "OBSERVERTE" til å bli "FASTLA". Hvis 'fastslå' og 'fastlegge' ikke har forskjellige betydninger, hvorfor har vi da to forskjellige ord? Flinke gutten syns derfor at Hansen skal søke å holde språknivået oppe ved å bruke riktige synonymer. Det er aldri noen grunn til å fravike dette. Det fører ikke til lettere oppgaver hvis en ikke vil; en kan velge mere omfattende synonymer eller grupper for å øke vanskeligheten. Hansens stil fører til forvirringer for de som søker å lære norsk godt. Hvor i all verden får du "observerte" fra ? Hvis vi snakker om samme kryssord så var Hansen sitt spørreord FASTSLO, og løsningen ble SEMENTERTE.
Gjest -Kjell Skrevet 14. november 2009 Skrevet 14. november 2009 Ja jeg brukte andre ord med samme betydning for å klargjøre hva jeg mener. Jeg skulle eksplisitt nevnt det. Å fastslå er at noe kommer inn til en (observasjon) og å sementere er noe som kommer ut av en (beslutning). Det er derfor en feil som bidrar til dårligere språkfølelse hos slike som ikke sitter så fast i salen som vi. Og derfor ikke pirk. Det er - by the way - interessant at ordet 'bestemme' kan kle begge betydninger. Vitenskapsmannen bestemmer en art. I morges er det hvitt men det varer nok ikke lenge... Ja, og god helg og morsom Hansen ønskes dere.. Innlegg redigert. (11-14-09 09:46)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå