Gå til innhold

516 - dyr

Gjest macknife

Anbefalte innlegg

Gjest macknife
Skrevet

Er litt i villrede på dyr, loddrett start litt over midten 7.rad fra venstre kant. Begynner på svo? og slutter på ender?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei

Begynner på SKO- Slutten din er riktig :-)

Gjest macknife
Skrevet

skolopender?????? Hva søren er det? Eller kanskje jeg hr gjort en feil på dyr??

Skrevet

Løsningen er riktig. Hvis du googler navnet ser du hvilket dyr det er :-)

Annonse

Skrevet

....eller søker her i NKL på skolopender

Gjest macknife
Skrevet
  - skrev (På 24.10.2009 den 17.36):

Er litt i villrede på dyr, loddrett start litt over midten 7.rad fra venstre kant. Begynner på svo? og slutter på ender?

takker og bukker. Men det er vel egentlig et insekt, men insekter er kanskje også dyr i den Hansenske verden?

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

macknife:

Ikke vet jeg hva som er mest sjokkerende å høre fra en "kryssordløser"; det første, pre-neandertale utbruddet "skolopender?????? Hva søren er det?", eller - etter en (her burde anførselstegnene vært minst tredoble) "oppklaring" - "Men det er vel egentlig et insekt, men insekter er kanskje også dyr i den Hansenske verden?".

Man kan lese og lære det aller, aller mest grunnleggende (og gjerne også gå et skritt videre, til det som IKKE enhver åtteåring kan) om leddyr i SNL eller (helst) den engelske utgaven av Wikipedia. For ikke å få vondt i hodet av vantro oppgitthet, går jeg ikke en gang inn på om insekter er dyr eller ikke - det får evt. noen up-and-coming Monty Python-spirer ta for seg.

Skolopendere er for øvrig skapninger de fleste norske ordbøkene vaser noe helt utrolig med: Fire Ordnett-bøker (FO, NRO, Nynorsk, NO) pluss Norsk rettskrivning og Nynorskordboka (UiOs elektroniske) presterer samtlige å kalle skolopenderen for et "tusenben". På den tiden NRO (bind I-IV) ble skrevet, var dette gjeldende taksonomi, for de andre fem bøkenes del finnes det ingen unnskyldning for å være så himlende langt utpå jordet.

Skrevet

Eller kort sagt - skolopender er et leddyr :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...