Gå til innhold

Sjakksport

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener at sjakk er konkurranseidrett. Selv om det er vanlig å blande begrepene – iallfall i Norge – så mener jeg at konkurranseidrett også omfatter det som har større mentalt fokus enn fysisk slit. Jeg kan nevne poker, bridge, dart, snooker, biljard, bowling og fallskjermhopping (presisjonshopping) som eksempler i samme kategori.

I sport har man hjelpemidler; eksempelvis motorsykkel, bil, båt eller hest. Idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp; eksempelvis lagidrett, orientering, friidrett, ski og skøyter.

Jeg mener vi kan kalle sjakk en konkurranseidrett, da det er konkurranse på samme måte som sport og idrett, men ikke har de samme fysiske utøvelsene som idrett, og uten hjelpemidler som sport.

En sjakkspiller på topp nivå må imidlertid holde seg i fysisk form, som hjelper på konsentrasjonen. Sjakkspilleren blir sliten i hodet etter flere timer med konsentrasjon og kalkulering. All hjernevirksomheten er en påkjenning, slik at man blir mentalt utladet etterpå og trenger hvile, på samme måte som en vanlig idrettsutøver har behov for, etter en økt.

Problemet med begrepene er at sport også brukes som et mer omfattende begrep enn idrett. Dermed kan det fort gå i surr. Man snakker om Sportsrevyen, lagsport og svømmesport; selv om lagsport og svømming egentlig er idrett.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/8282-sjakksport/#findComment-33047
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...