Gå til innhold

"bemestre"

Anbefalte innlegg

Gjest sussi
Skrevet

Et av løsningsordene blir i dag "bemestre". Selv om Wergeland og hans samtidige brukte dette, (hvilket fremgår etter søk på nettet), finner jeg ikke ordet i noen av mine ordbøker, som er utgitt fra 1950-tallet og senere.

Er det noen av dere ivrige kryssordløsere som benytter dette ordet?

Eksisterer det lenger? Jeg vil tro at "mestre" for det meste vil dekke den opprinnelige betydningen.

NÅ ER DET VARMT! og DEILIG! :-)

Gjest amanda
Skrevet

Ordet finnes her i NKL og betyr her "ta makten over" eller "bemektige seg".

Innlegg redigert. (06-27-09 18:22)

Gjest sussi
Skrevet

Jeg så det, men her fins mange ord som ikke er "lovlige" i en offisiell sammenheng. Derfor lurer jeg på om ordet er "tilintetgjort" i et eller annet vedtak. Hold ut!

Gjest heidi
Skrevet

Et av løsningsordene blir i dag "bemestre". Selv om Wergeland og hans samtidige brukte dette, (hvilket fremgår etter søk på nettet), finner jeg ikke ordet i noen av mine ordbøker, som er utgitt fra 1950-tallet og senere.

Er det noen av dere ivrige kryssordløsere som benytter dette ordet?

Eksisterer det lenger? Jeg vil tro at "mestre" for det meste vil dekke den opprinnelige betydningen.

NÅ ER DET VARMT! og DEILIG! :-)

Kan dere ikke vise til hvor på kryssordet og hvilket nr, da hadde det vært så mye bedre å finne det for oss andre også.

Gjest amanda
Skrevet

du har så rett !!

5. vannrett nedenfra, helt til venstre, spørreord KLARE

Innlegg redigert. (06-28-09 11:05)

Gjest heidi
Skrevet

Takk takk, nå fant jeg det her også, og har det samme svaret.

Noget varmt i Sør-Trøndelag i dag også. Må til sjøen tror jeg, det er det beste nå ja.

Herlig med sommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...