Gå til innhold

Magasinkryssord 478 - mynten

Anbefalte innlegg

Gjest Belladonna
Skrevet

Et lite hjertesukk igjen ;-). Svaret på mynten, femte kolonne fra venstre, ca. midt på siden, blir i intetkjønn. Jeg tar vel ikke aldeles feil når jeg mener det er et hankjønnsord?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er valgfritt. Sjekk ordnett.no :-)

Gjest Belladonna
Skrevet

Takk for svar. Jeg har ikke undersøkt på nettet, vet da sannelig ikke hvordan jeg får tilgang til ordnett. Jeg så etter i mine ordbøker, Tanums store rettskrivningsordbok og Bokmålsordboka. Der stod denne mynten entydig oppført i hankjønn.

Skrevet

Dette er grundig diskutert i eldre innlegg!

Hyggelig å se deg her igjen.

Innlegg redigert. (02-03-09 23:34)

Gjest e.marie
Skrevet

Et lite hjertesukk igjen ;-). Svaret på mynten, femte kolonne fra venstre, ca. midt på siden, blir i intetkjønn. Jeg tar vel ikke aldeles feil når jeg mener det er et hankjønnsord?

Som medlem av dette foraet i noen uker har jeg lært at det er lurt å ta kopi av enkelte innlegg. Først tenkte jeg at det var greit å gå tilbake for å finne igjen noe av lærdommen dere har gitt i svar, men det ble etterhvert håpløst. Derfor tar jeg kopier og samler i en liten smalordner, ekstra small. Det Unni svarte nå, har jeg ikke visst, ergo en kopi i min "smale". Der har jeg til nå samlet hjelp fra flere, bl.a. Amanda, Olav, Anonym hjelper osv. Med sviktende korttidshukommelse innimellom er det greit med kopier i en smalperm. Så til dere alle, tusen takk for flotte opplysninger som er til hjelp til noviser i dette foraet. Og onsdagsHansen venter i morgen. Imorgen kveld for mitt vedkommende :-))

Gjest Belladonna
Skrevet

Dette er grundig diskutert i eldre innlegg!

Hyggelig å se deg her igjen.

Innlegg redigert. (02-03-09 23:34)

Jeg får bare ta til etterretning at denne mynten er tvekjønnet ;-). Takk for hyggelig hilsen, Amanda. Jeg er inne og titter på denne siden av og til, svarer på spørsmål hvis jeg har noe vettug å si, men har sjelden behov for å spørre om noe. Men det er greit å holde seg oppdatert.

Hilsen Belladonna

Innlegg redigert. (02-03-09 23:48)

Annonse

Skrevet

Som medlem av dette foraet i noen uker har jeg lært at det er lurt å ta kopi av enkelte innlegg. Først tenkte jeg at det var greit å gå tilbake for å finne igjen noe av lærdommen dere har gitt i svar, men det ble etterhvert håpløst. Derfor tar jeg kopier og samler i en liten smalordner, ekstra small. Det Unni svarte nå, har jeg ikke visst, ergo en kopi i min "smale". Der har jeg til nå samlet hjelp fra flere, bl.a. Amanda, Olav, Anonym hjelper osv. Med sviktende korttidshukommelse innimellom er det greit med kopier i en smalperm. Så til dere alle, tusen takk for flotte opplysninger som er til hjelp til noviser i dette foraet. Og onsdagsHansen venter i morgen. Imorgen kveld for mitt vedkommende :-))

Til e.marie

Som ny bruker kjenner du antagelig ikke til søkermulighetene i eldre innlegg.

Her kan du søke på ord og uttrykk som har vært oppe i både Dagbladet og alle de andre foraene.

Klikk på "søk"øverst på siden som innleggene skrives på. Les instruksjonen nøye. Synes den kan være nyttig av og til.

Hilsen Egon

Skrevet

Mener ikke å være pirkete, men det heter ikke foraet.

Det heter et forum, forumet, flere fora.

Kan jo være lurt å vite til det eventuelt dukker opp i et kryssord.

Ha en riktig god onsdag med Hansen!

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

Til e.marie

Som ny bruker kjenner du antagelig ikke til søkermulighetene i eldre innlegg.

Her kan du søke på ord og uttrykk som har vært oppe i både Dagbladet og alle de andre foraene.

Klikk på "søk"øverst på siden som innleggene skrives på. Les instruksjonen nøye. Synes den kan være nyttig av og til.

Hilsen Egon

Dette er ikke helt enkelt, da ordbøkene ikke er helt enige seg imellom om skrivemåten:

Tanums 9. utgave:

øre - øren - ører - ørene (i betydningen mynt, pengestykke)

øre - øren el. øret - øre - ørene (i betydningen myntenhet)

Bokmålsordboka, online:

øre - øren - ører - ørene (i betydningen mynt, pengestykke)

øre - øren el. øret - øre - ørene (i betydningen skandinavisk mynt[enhet], nordisk vekt- og myntenhet)

Norsk Ordbok, online:

øre - øren el. øret - ører - ørene (i betydningen mynt)

...men:

Norsk Ordbok, papirversjon fra 1990-tallet:

øre - øren - ører - ørene (i betydningen mynt)

Tanums og Bokmålsordboka har pålagt seg selv å oppgi alle lovlige former, og det er derfor god grunn til å tro at "øren" er eneste offisielt riktige skrivemåte så lenge det snakkes om en enkeltmynt og ikke selve myntenheten. Norsk Ordbok har med en rekke ikke tillatte moderate bokmålsformer, men skal på sin side egentlig også "flagge" med trekant all "ulovlig" ortografi - og her er ingen trekant å se. Denne flaggingen er imidlertid ikke konsekvent gjennomført for bøyningsformenes del.

Skrevet

Jeg har alltid skrevet en øre om mynten, så jeg holder meg til det til jeg ligger i min grav. Der trenger jeg forhåpentligvis ikke skrive mer.

Takk, anonym hjelper, jeg liker deg.

Hilsen Anne.

Skrevet

Hvis jeg har forstått deg riktig går det et slags skille mellom myntenheten og pengestykket når det gjelder kjønn i denne sammenhengen. Når autoriserte ordbøker spriker såpass mye, blir det likevel litt "tricky".

Men morro er det lell!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...