Gjest Ryanne Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Jeg får mynten, omtrent på midten til venstre i oppgaven, til å bli øret - hvis mål blir ts som det pleier å bli. Men så vidt jeg vet, heter det en øre når det gjelder mynten vi har her i Norge. Et øre er det vi har på siden av hodet. Enige?
Gjest amanda Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Enig. Vi husker vel Prøysen som endret sparegrissangen sin fordi han hadde "ettøringen din" og ble kritisert for det. Men ettøring var vanlig å si den gang vi hadde slike enøringer. Innlegg redigert. (02-01-09 11:55)
Gjest heidi Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Jeg får mynten, omtrent på midten til venstre i oppgaven, til å bli øret - hvis mål blir ts som det pleier å bli. Men så vidt jeg vet, heter det en øre når det gjelder mynten vi har her i Norge. Et øre er det vi har på siden av hodet. Enige? I Trøndelag sier vi ettøre, så jeg er enig med Hansen i dette.
Gjest amanda Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Det nytter ikke å være enig med Hansen når han har feil, noen ganger må vi akseptere at han ikke er feilfri. Kanskje er det bra at enørene ikke finnes lenger. Dialektord er en ting, grammatikkfeil er noe annet. :-) Innlegg redigert. (02-01-09 12:02)
Gjest Ryanne Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Jeg får mynten, omtrent på midten til venstre i oppgaven, til å bli øret - hvis mål blir ts som det pleier å bli. Men så vidt jeg vet, heter det en øre når det gjelder mynten vi har her i Norge. Et øre er det vi har på siden av hodet. Enige? Jeg har i mellomtiden sett etter i ordboka. Det heter en øre om myntenheten, selv om jeg også sier ettøring. Men jeg visste at det heter jeg har ikke en rød øre hvis jeg er blakk - og det er jeg jo så ofte! Ha en god uke!
Gjest heidi Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Enig. Vi husker vel Prøysen som endret sparegrissangen sin fordi han hadde "ettøringen din" og ble kritisert for det. Men ettøring var vanlig å si den gang vi hadde slike enøringer. Innlegg redigert. (02-01-09 11:55) Prøysen sang vel om toøringen han, gjorde han ikke? Her kan vi vel diskutere opp og i mente, men ettøringen er vel like bra som enøringen? Har vel vært mange andre grovere feil, og det kommer det vel til å bli i fremtiden også. Nå føler jeg meg noget "ekkel", men måtte bare si det. Ingen vonde følelser, bare artig å ikke alltid være enig i alt.
Gjest macknife Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Prøysen sang vel om toøringen han, gjorde han ikke? Her kan vi vel diskutere opp og i mente, men ettøringen er vel like bra som enøringen? Har vel vært mange andre grovere feil, og det kommer det vel til å bli i fremtiden også. Nå føler jeg meg noget "ekkel", men måtte bare si det. Ingen vonde følelser, bare artig å ikke alltid være enig i alt. Mynten, fire bokstaver, blir øret, samme bøying som det på hodet. Ett øre, øret, flere ører, det være seg ett, to, fem og ti. Finner du en 7-øring, så er det feil. Mener i alle fall jeg (og Hansen)
Gjest Ryanne Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Prøysen sang vel om toøringen han, gjorde han ikke? Her kan vi vel diskutere opp og i mente, men ettøringen er vel like bra som enøringen? Har vel vært mange andre grovere feil, og det kommer det vel til å bli i fremtiden også. Nå føler jeg meg noget "ekkel", men måtte bare si det. Ingen vonde følelser, bare artig å ikke alltid være enig i alt. Enig at det er lite å henge seg opp i, men ordboka sier altså en øre om myntenheten, den. Tilgir selvsagt Hansen alle mulige feil - jeg gjør noen hver dag, selv. Ha det godt igjen, alle sammen!
Gjest Olav Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Jeg får mynten, omtrent på midten til venstre i oppgaven, til å bli øret - hvis mål blir ts som det pleier å bli. Men så vidt jeg vet, heter det en øre når det gjelder mynten vi har her i Norge. Et øre er det vi har på siden av hodet. Enige? Skal tro om ikke øren eller øret er likestilte former? I "Rettskrivningsordbok med synonymer" av Lars Bøe og Bernt Fossestøyl står det: øre, -en el. -et (mynt).
Gjest amanda Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Bra, Olav. Da ble vi ferdig med diskusjonen. Jeg må innrømme at jeg var sikker på at jeg hadde rett, fordi jeg husker veldig godt "stormen" først mot Prøysen, og så mot de som reagerte i sympati med ham når han følte at han måtte endre teksten fra ettøringen til toøringen. (Enøringen ville han ikke ha.) Innlegg redigert. (02-01-09 14:08)
Gjest bente Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Jeg får mynten, omtrent på midten til venstre i oppgaven, til å bli øret - hvis mål blir ts som det pleier å bli. Men så vidt jeg vet, heter det en øre når det gjelder mynten vi har her i Norge. Et øre er det vi har på siden av hodet. Enige? Vi sier jo at " det stemte på øret"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå