Gå til innhold

Nr 243: elv og gikk

Anbefalte innlegg

Gjest e.marie
Skrevet

Ser at ingen har hatt problemer med nr 243. Jeg har løst det i ettermiddag, enkelt trodde jeg og, men så får jeg ikke til ELV, 4 bokst vannrett, ve kant,

6 ruter nedenfra. GIKK, 6 bokst loddrett, beg på 2. bokst i denne elven. Finner ikke annet enn passet, tasset eller vasset som kan brukes, og da finner jeg ik elv som ender på PER,TER el VER. På min dialekt kan jeg godt si at jeg f.eks. har dasset rundt i huset i dag, og da kan jeg bruke ODER som elv. Noen som kan hjelpe meg? Ikke sikkert noen ser dette forresten, siden det ser ut som de fleste løser kryssordene på et tidligere tidspunkt enn jeg. På forhånd takk hvis noen hjelper meg :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Heisan! Jeg har såvidt begynt å dasse i vei og er på langt nær ferdig, men som sagt: dasser gjør jeg, iallfall foreløpig :-)

Gjest e.marie
Skrevet

Tusen takk, Unni! Nå må jeg føye til dasse i x-ordboka mi. Har tilgang NKL selv om jeg bare har vært medlem i en måned, og har heller ikke betalt. Ser at flere nye foramedlemmer har problemer med det. Rart at det er forskjell. Fant ikke dasse under gå, gikk e.l. på NKL, men er heller ikke ekspert i å lete der :-)

Skrevet

Såvidt jeg husker hadde vi en gratis prøvemåned. Jeg bruker å dasse om å gå rundt sakte og uten noe viktig mål, og det gjør vi sikkert på mange dialekter. Hansen bruker iblandt slike ord.

Innlegg redigert. (01-26-09 18:30)

Skrevet

Tusen takk, Unni! Nå må jeg føye til dasse i x-ordboka mi. Har tilgang NKL selv om jeg bare har vært medlem i en måned, og har heller ikke betalt. Ser at flere nye foramedlemmer har problemer med det. Rart at det er forskjell. Fant ikke dasse under gå, gikk e.l. på NKL, men er heller ikke ekspert i å lete der :-)

Gjør det - føy til i x-ordboken, mener jeg. Og nyt tilgangen så lenge du har den :-)

Skrevet

Såvidt jeg husker hadde vi en gratis prøvemåned. Jeg bruker å dasse om å gå rundt sakte og uten noe viktig mål, og det gjør vi sikkert på mange dialekter. Hansen bruker iblandt slike ord.

Innlegg redigert. (01-26-09 18:30)

Amanda Miranda, jeg slo deg der! Du skulle vel ikke ha noen nye tips ...

Annonse

Skrevet

Gjør det - føy til i x-ordboken, mener jeg. Og nyt tilgangen så lenge du har den :-)

Vi liker jo litt rare mennesker, så prøv "Underne i vår familie" av Toril Lian. Takk for tipset om The uncommon reader, en latterbombe!

"Regn" av Stig Holmås er veldig søt og bra, særlig for bergenser i min generasjon, men prøv den.

Innlegg redigert. (01-26-09 18:37)

Skrevet

Ser at ingen har hatt problemer med nr 243. Jeg har løst det i ettermiddag, enkelt trodde jeg og, men så får jeg ikke til ELV, 4 bokst vannrett, ve kant,

6 ruter nedenfra. GIKK, 6 bokst loddrett, beg på 2. bokst i denne elven. Finner ikke annet enn passet, tasset eller vasset som kan brukes, og da finner jeg ik elv som ender på PER,TER el VER. På min dialekt kan jeg godt si at jeg f.eks. har dasset rundt i huset i dag, og da kan jeg bruke ODER som elv. Noen som kan hjelpe meg? Ikke sikkert noen ser dette forresten, siden det ser ut som de fleste løser kryssordene på et tidligere tidspunkt enn jeg. På forhånd takk hvis noen hjelper meg :-)

Selv om jeg er ferdig med kryssorda, slenger jeg innom titt og ofte rett og slett for å se om det dukker opp noe interessant. Bare kom igjen når som helst!

Skrevet

Vi liker jo litt rare mennesker, så prøv "Underne i vår familie" av Toril Lian. Takk for tipset om The uncommon reader, en latterbombe!

"Regn" av Stig Holmås er veldig søt og bra, særlig for bergenser i min generasjon, men prøv den.

Innlegg redigert. (01-26-09 18:37)

Supert at du likte den - jeg falt også! Da prøver jeg Toril Lian. Du er jenta si, du! Og Regn tar jeg gjerne - vet du , jeg elsket Ajax i sin tid også.

Skrevet

Selv om jeg er ferdig med kryssorda, slenger jeg innom titt og ofte rett og slett for å se om det dukker opp noe interessant. Bare kom igjen når som helst!

Og er du en lesende mann, Olav, følger du med på tipsene Amanda Miranda og jeg utveksler :-)

Skrevet

Periodevis er jeg nok det, helst i perioder som jeg er lite bevegelig. Uten at jeg har inngående kjennskap til mange de forfatterne som nevnes tror jeg nok at min smak kanskje går i en annen retning.

Skrevet

Hvilken smak da? Historisk, biografier, krim ???? Jeg er altlesende, bortsett fra ukeblader og søtsuppe. For tiden leser jeg meg opp på Ruth Rendell, har ikke fått med meg hvordan det har gått med inspektør Wexford de siste årene.

Skrevet

Det har nok helst gått i retning av krim og action, må vel innrømme det. Ken Follett og Robert Ludlum har vært flittige gjester periodevis, og kan heller ikke glemme å nevne Wilbur Smith. Margit Sandemo har jeg derimot ikke lest mye av selv ho i mange år bodde ikke så veldig mange steinkast unna. En Valdresforfatter jeg gjerne nevner er Knut Hauge som har skrevet "Ulfsætta". Litt av ei røverhistorie det, åtte bøker hvis jeg ikke husker helt feil.

Annonse

Skrevet

Hvilken smak da? Historisk, biografier, krim ???? Jeg er altlesende, bortsett fra ukeblader og søtsuppe. For tiden leser jeg meg opp på Ruth Rendell, har ikke fått med meg hvordan det har gått med inspektør Wexford de siste årene.

Ruth Rendell, ja - vet du, jeg har truffet henne og vært glad i henne helt siden -73 (Some lie and some die). Biblioteket ditt venter på deg!

Skrevet

Det har nok helst gått i retning av krim og action, må vel innrømme det. Ken Follett og Robert Ludlum har vært flittige gjester periodevis, og kan heller ikke glemme å nevne Wilbur Smith. Margit Sandemo har jeg derimot ikke lest mye av selv ho i mange år bodde ikke så veldig mange steinkast unna. En Valdresforfatter jeg gjerne nevner er Knut Hauge som har skrevet "Ulfsætta". Litt av ei røverhistorie det, åtte bøker hvis jeg ikke husker helt feil.

Margit S har skrevet de merkeligste ting, men for en dame hun er! Tøff, rett på sak og oppriktig til tusen. Hun erklærte at hun aldri hadde truffet en som meg - og jeg må jo si at jeg hadde knapt truffet en som henne heller :-) Fabelaktig dame!

Skrevet

Krim og action er flott underholdning, ikke problemer med innrømmelse her.

Jeg er litt ekstra svak for de engelske damene når det gjelder krim.

Ulfsætta har jeg ikke vært borti, men forsøker gjerne hvis det ikke er for mye ala din tidligere nabo. Nå skal jeg inn og søke på biblioteket etter Knut Hauge.

Håper vi blir tilgitt å sludre litt utenom Hansen på en mandag, det er jo et par dager til andre behov må få første prioritet.

Skrevet

Margit S har skrevet de merkeligste ting, men for en dame hun er! Tøff, rett på sak og oppriktig til tusen. Hun erklærte at hun aldri hadde truffet en som meg - og jeg må jo si at jeg hadde knapt truffet en som henne heller :-) Fabelaktig dame!

Så gøy at du kjenner henne. Jeg synes også at hun som person er fasinerende, men bøkene må tas i små porsjoner, og det er jo ikke det de er beregnet for.

Skrevet

Ulfsætta har jeg ikke vært borti, men forsøker gjerne hvis det ikke er for mye ala din tidligere nabo. Nå skal jeg inn og søke på biblioteket etter Knut Hauge.

Håper vi blir tilgitt å sludre litt utenom Hansen på en mandag, det er jo et par dager til andre behov må få første prioritet.

Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse, vet du :-)

Skrevet

Knut Hauge og Margit Sandemo beveget seg nok i forskjellige verdener i sine forfatterskap. Jeg skal legge til at de første 4 bøkene til Hauge er de beste, og det er det flere enn jeg som mener, han mestrer ikke helt overgangen til moderne tid. Men det er vel lettere å "skrøne" om det som skejdde på 1300 tallet enn under EF-kamen på 1970-tallet!

Hvis noen vil bli bedre kjent med Ulf og hans etterkommere ønskes de lykke til!

Innlegg redigert. (01-26-09 19:32)

Skrevet

Fant en liste på 8 bøker i serien på bibliotek-siden min. Har notert tipset, talkk skal du ha.

Skrevet

Vel unt! (Og gjett om noen hater dette! Men vi står han av, som det heter nordpå)

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

Hvis man kan tillate seg å vende tilbake til det opprinnelige spørsmålet, så er det ingen grunn til å bruke hva man sier og ikke sier på den eller den dialekten som argument for noe som helst, da svaret - som vanlig - er enkelt tilgjengelig for enhver som ikke lider av ordbokofobi:

Norsk Ordbok:

dasse -et; -ing (fam.) drive (dank); være uvirksom: gå og dasse

Etym.: av dial. dase; jf. dial. dasse trippe, pusle

Norsk Riksmålsordbok:

dasse (verb)

Bøyningsformer: -et ; -et ; -ing ;

(jf. dase )

--------------------------------------------------------------------------------

folk. , fam.

1 gå rundt og slenge; drive omkring uten bestemt ærend ( Arb.bl. 1950/182/3/2) .

2 traske (1a):

"hvorfor han bestandig måtte dasse i vei med det helvetes spannet" (Roedder Knus ikke 17)

Norsk rettskrivning:

dasse -et -ing fam., drive; slenge: gå og d.

Nynorskordboka:

dasse v1 (av *dase) vimse; daffe; pusle

Jeg synes nok at Hansen skal tillates å bruke "slike ord" i sine oppgaver, ja - uansett hva andre måtte ha å si om saken.

Og hvorfor er det så forbasket vanskelig å gi et tilnærmet vettig svar på det det spørres om? Bokklubbkaffeslabberaset kunne de overivrige snakkeboblemaskinene ha respekt nok overfor trådstarter til å ta et annet sted (i egen sak), istedenfor å opptre som sovjetiske støysendere fra Bresjnev-tiden og spamme ned en annens forespørsel med sine egne spesialinteresser.

Innlegg redigert. (01-26-09 22:25)

Skrevet

Ja, åsså? Har du ellers noen gamle oppgulp å komme med?

Skrevet

Hvis man kan tillate seg å vende tilbake til det opprinnelige spørsmålet, så er det ingen grunn til å bruke hva man sier og ikke sier på den eller den dialekten som argument for noe som helst, da svaret - som vanlig - er enkelt tilgjengelig for enhver som ikke lider av ordbokofobi:

Norsk Ordbok:

dasse -et; -ing (fam.) drive (dank); være uvirksom: gå og dasse

Etym.: av dial. dase; jf. dial. dasse trippe, pusle

Norsk Riksmålsordbok:

dasse (verb)

Bøyningsformer: -et ; -et ; -ing ;

(jf. dase )

--------------------------------------------------------------------------------

folk. , fam.

1 gå rundt og slenge; drive omkring uten bestemt ærend ( Arb.bl. 1950/182/3/2) .

2 traske (1a):

"hvorfor han bestandig måtte dasse i vei med det helvetes spannet" (Roedder Knus ikke 17)

Norsk rettskrivning:

dasse -et -ing fam., drive; slenge: gå og d.

Nynorskordboka:

dasse v1 (av *dase) vimse; daffe; pusle

Jeg synes nok at Hansen skal tillates å bruke "slike ord" i sine oppgaver, ja - uansett hva andre måtte ha å si om saken.

Og hvorfor er det så forbasket vanskelig å gi et tilnærmet vettig svar på det det spørres om? Bokklubbkaffeslabberaset kunne de overivrige snakkeboblemaskinene ha respekt nok overfor trådstarter til å ta et annet sted (i egen sak), istedenfor å opptre som sovjetiske støysendere fra Bresjnev-tiden og spamme ned en annens forespørsel med sine egne spesialinteresser.

Innlegg redigert. (01-26-09 22:25)

Du har helt rett, så klart. Du er en dame som holder fokus - jeg er litt mer vinglete. Sorry.

Gjest e.marie
Skrevet

Tusen takk for hurtig hjelp, med "noget attåt" :-)) Mandag er min utekveld. Åpnet pc'en først i dag tidlig. Trofaste hjelpere når jeg står fast er først og fremst xordbøkene: Tanums, Danielsen, xordleksikon, riksmålordbok, bokmåls- og nynorsk ordliste, og siste anskaffelse store norske kryssordbok av Olav Øvrebø, et eldre 4-binds Gyldendal leksikon, og et nyere ettbinds + nyere verdensatlas og norgesatlas. Disse brukes først og fremst, de er plassert i hylle ved yndlingsstolen, der jeg løser de fleste x-ord. Men dasse fantes ikke i noen av disse=jeg bør anskaffe en av de bøkene Anonym hjelper har nevnt i sitt svar. Tusen takk! Meldte meg inn i dette foraet da jeg ikke greidde å finne asiat i et Hansenkryss like etter julaften. Mente at det måtte bli mekkaner, men fant det ikke noen steder, brukte masse tid på å lete. Da jeg fikk tilgang til NKL poppet ordet opp med en gang. Det var 5 dagers gratis prøveperiode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...