Gå til innhold

NANSEN

Gjest Inge Asbjørn Haugen

Anbefalte innlegg

Gjest Inge Asbjørn Haugen
Skrevet

Muleg feil i kryssord?

Eg kjenner til at Roald Amundsen hadde ei skute som heitte Gjøa.

Fortsetter under...

Skrevet

Ble ikke Gjøa også brukt av Nansen på en eller flere ekspedisjoner?

Nei, glem det, antagligvis bare surr fra min side. Blanda Nansen og Amundsens bruk av Fram.

Innlegg redigert. (12-28-08 19:22)

Skrevet
  - skrev (På 28.12.2008 den 13.10):

Muleg feil i kryssord?

Eg kjenner til at Roald Amundsen hadde ei skute som heitte Gjøa.

Jo, dette er en feil Hansen burde unngått !

Skrevet

Både Nansen og Amundsen benyttet Gjøa, hvis jeg forstår rett det jeg finner på Google.

Skrevet

Skulle gjerne sett hvor du fant det. Jeg har funnet at begge brukte Fram, at Nansen lånte ut Fram til Amundsen, men ikke at Nansen brukte Gjøa, ihvertfall ikke en antydning om at han ledet noen ekspedisjon med Gjøa.

Skrevet

Før Amundsen kjøpte Gjøa, ble den i noen år brukt som bl.a. fraktebåt av en skipper fra Nord-Norge. Nansen gjorde noen (?) turer oppover i polisen før han la ut på sine mer kjente ekspedisjoner. Da måtte han nødvendigvis ha tilgang til båt, men om Gjøa var inne i bildet i den sammenheng har ikke jeg klart å finne dekning for. Men for all del, jeg er mottakelig for mer informasjon!

Jeg mener å ha funnet opplysninger om at Nansen hadde kontakt med ishavsskipper og islos Hans Christian Johannesen, som hadde "Gjøa" i 18 år før Amundsen kjøpte den. Denne Johannesen var bl.a. med Nansen på en eller flere ekspedisjoner i havet mellom Sibir og polisen, men jeg har ikke sett at "Gjøa" er nevnt i den sammenheng.

Innlegg redigert. (12-28-08 23:20)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...