Gå til innhold

lørdag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ferdig her også, men må si at jeg misliker sterkt detektivløsninger, som det er nok av i andre kryssord! På de loddrette løsningene til venstre har man utallige varianter av løsningsord på de horisontale oppgaveordene. At de øverste vannrette løsningene kommer som resultat av resten er ok, men nedover har du: By-politiker-gud--skuespiller-mineral-by-instrument-kommune-jukse(som for øvrig ga et svar jeg aldri har hørt)- samt dyret. Disse har så mange løsningsord med så liten innflytelse fra ordene rundt, at jeg ikke tror jeg gidder å løse gamle Hansen mer, men håper han appellerer til andre. Generelt er det med årene blitt alt for mange egennavn i kodeordene. Etter min mening bør kryssord i størst mulig grad baseres på synonymer, ikke kunnskap om; regissører, elver, musikere, forfattere osv i land man knapt kjenner beliggenheten av.

Men meg om det! Ha en god helg!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27786
Del på andre sider

Takk for det!

Dessuten er premiene helt latterlige! Har levert inn, nesten ukentlig, både onsdag- lørdag- og søndagskryssordet, i hvert fall i fem-seks år! Vunnet 20 flaxlodd på onsdagskryssordet én gang! Gevinst - kr. 225! Flaxlodd er forøvrig den dårligste investering det er mulig å satse på! Summér gevinstene på baksiden av loddene og se hvilke muligheter du har til å vinne et beløp av betydning!

Boikott spill dirigert fra Den Norske Stat, som kun er ute for å melke deg for penger! Mange andre lands spillformer har tilbakebetalingsprosent på mer enn 90, som gir deg en viss sjanse til å tjene på investeringene, mens norske har maks 65- de fleste 50 eller mindre- mot norsk lov!

Du kan drømme om å bli lottomillionær eller vinne jokerpotten i et spill fra Norsk Tipping, men det skjer ikke deg! Hvis bare alle kunne skjønne det, ville de måtte heve gevinstmulighetene!!!!!!!!

Dette var kanskje en digresjon fordi jeg husket en som spurte om gevinsymuligheter for noen uker siden!

Hold ut! Og fortsatt lykkelig helg!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27788
Del på andre sider

Det er vel en enda dårligere investering å sende inn svar på kryssord. Hvis det er 3 premier og 100 som sender inn er sjansen din 3% og er det 1000 som sender inn er sjansen 0,3%! 7-kronene løper fort, med små sjanser for å få de tilbake. So what?

Terje

Innlegg redigert. (11-22-08 22:40)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27789
Del på andre sider

Annonse

Takk for det!

Dessuten er premiene helt latterlige! Har levert inn, nesten ukentlig, både onsdag- lørdag- og søndagskryssordet, i hvert fall i fem-seks år! Vunnet 20 flaxlodd på onsdagskryssordet én gang! Gevinst - kr. 225! Flaxlodd er forøvrig den dårligste investering det er mulig å satse på! Summér gevinstene på baksiden av loddene og se hvilke muligheter du har til å vinne et beløp av betydning!

Boikott spill dirigert fra Den Norske Stat, som kun er ute for å melke deg for penger! Mange andre lands spillformer har tilbakebetalingsprosent på mer enn 90, som gir deg en viss sjanse til å tjene på investeringene, mens norske har maks 65- de fleste 50 eller mindre- mot norsk lov!

Du kan drømme om å bli lottomillionær eller vinne jokerpotten i et spill fra Norsk Tipping, men det skjer ikke deg! Hvis bare alle kunne skjønne det, ville de måtte heve gevinstmulighetene!!!!!!!!

Dette var kanskje en digresjon fordi jeg husket en som spurte om gevinsymuligheter for noen uker siden!

Jeg synes at det er fint at det er stikkord om mye annet enn synonymer, liker å slå opp i bøker og NKL. Og derfor trenger jeg jo heller ikke å så mye kunnskap om elver, byer etc.

Når det gjelder premier, må jeg si at jeg ikke bryr meg så mye om hva det er, jeg har aldri sendt inn. For meg er det viktigst å klare og løse kryssordet.

Men vi er jo forskjellige, og takk for det!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27791
Del på andre sider

Det er vel en enda dårligere investering å sende inn svar på kryssord. Hvis det er 3 premier og 100 som sender inn er sjansen din 3% og er det 1000 som sender inn er sjansen 0,3%! 7-kronene løper fort, med små sjanser for å få de tilbake. So what?

Terje

Innlegg redigert. (11-22-08 22:40)

Prosentregningen virker grei nok, men jeg liker bedre å operere med promille, i hvert fall hvis man skal forklare muligheten for IKKE å vinne, he he. Selvsagt kan de som ikke vil gjøre ting, la være å gjøre det, men man bør kunne uttrykke meninger om hvordan man synes ting bør være, selv på en kryssordside, som jeg syns har utviklet seg til det nærmest latterlige de siste åra. Vel er det morsomt å finne Hansens finurlige løsningsord, men det er etter hvert blitt alt for mange blindbokstaver og svarte ruter til at jeg syns han kan forsvare sin gasje som en seriøs kryssordforfatter! Men Dagbladet har hatt meg som kunde siste 5-7 år, ene og alene på grunn av Hansens kryssord, bare så det er sagt!

Fortsatt god helg til alle ivrige tilhengere!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27792
Del på andre sider

Jeg synes at det er fint at det er stikkord om mye annet enn synonymer, liker å slå opp i bøker og NKL. Og derfor trenger jeg jo heller ikke å så mye kunnskap om elver, byer etc.

Når det gjelder premier, må jeg si at jeg ikke bryr meg så mye om hva det er, jeg har aldri sendt inn. For meg er det viktigst å klare og løse kryssordet.

Hei Andrine.

Har fått høre tilsvarende tidligere da jeg prøvde å aktualisere samme oppfatning, og det syns jeg er vel og bra. Men jeg liker å ta med meg kryssord på fly- og togreiser, badestrand og steder hvor man ikke har spesielt å gjøre, og oppslagsverk ikke er så lett tilgjengelig! Derfor er mine favorittkryssord basert på synonymer! For dem som har tilgang til alle tenkelige hjelpemidler, og syns det er morsomt å bruke slike, stiller saken seg selvfølgelig annerledes!

Ha en god natt og drøm søtt!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27794
Del på andre sider

Jeg løser ikke kryssord for å sende inn løsningen i håp om å vinne noen flaxlodd! Det er selve utfordringen i det å sirkle inn løsningsordene som jeg synes er det viktigste. Jeg har ikke mange oppslagsverker, kun et gammelt leksikon fra Tiden forlag utenom NKL. Prøver i det lengste å unngå å bruke hjelpemidler, og skal nok innrømme at det var med stor tilfredshet at jeg kom i mål da denne siden lå nede forleden. Dagens magasinkryssord inneholdt for mange navn på byer, personer, yrker og språk mmm, som jeg ikke hadde peiling på, og som jeg derfor måtte bruke tilgjengelige hjelpemidler for å løse. Da blir det fort et mesterskap i å slå opp fortest i mulig i alle tenkelige hjelpemidler, i stedet for å bruke fantasi og logikk for å komme fram til løsninger.

(Men jeg slutter neppe med Hansen så fort likevel!)

Måtte justere litt i teksten, formulerte meg klønete men jeg vet ikke om det ble særlig bedre. Synes kanskje det selv?

Innlegg redigert. (11-22-08 23:26)

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27795
Del på andre sider

Annonse

En annen ting er at hvis det hadde vært bare synonymer i kryssordene, hadde nok ingen laget kryssordbøker, med byer, elver, fjell, navn osv.

For ikke å snakke om noen ekspertkryssord. prøvde meg på et en gang, men der var det bare fremmedord, så jeg måtte slå opp alt! Men det betyr vel også at jeg ikke er ekspert!

Når jeg løser kryssord på fly, velger jeg noen enklere som jeg kan løse uten hjelpemidler. Kom fra Kuala Lumpur til Amsterdam her forleden (12 timer) da var det fint å ha noen greie kryssord. Blir lei av å lese også.

Nå ser jeg frem til onsdag og en ny Hansen!

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27798
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise

En annen ting er at hvis det hadde vært bare synonymer i kryssordene, hadde nok ingen laget kryssordbøker, med byer, elver, fjell, navn osv.

For ikke å snakke om noen ekspertkryssord. prøvde meg på et en gang, men der var det bare fremmedord, så jeg måtte slå opp alt! Men det betyr vel også at jeg ikke er ekspert!

Når jeg løser kryssord på fly, velger jeg noen enklere som jeg kan løse uten hjelpemidler. Kom fra Kuala Lumpur til Amsterdam her forleden (12 timer) da var det fint å ha noen greie kryssord. Blir lei av å lese også.

Nå ser jeg frem til onsdag og en ny Hansen!

Makan til sutring og klaging over ingenting!

Det er fullstendig frivillig om man ønsker å løse "Hansen-kryssord" eller ikke!

Inger-Lise

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27805
Del på andre sider

SELVGØLGELIG er det en menneskerett å si sine meninger.. mitt innlegg var forsøk på humor og selvironi.. :)

Når det gjelder synonymer kontra egennavn, så er det vel greit å tenke på Hansen og andre kryssordskapere mens de lager produktene sine.

Forfatterne vil nok helst bruke synonymer overalt, men det dukker nødvendigvis opp tilfeldige bokstavkombinasjoner som faktisk må løses av dem selv i prosessen. Det er ikke alltid at et synonym kan finnes. Da er det greit å ty til RAVANIPUR og HLAVATY.

Selvfølgelig kan forfatteren omstrukturere, forenkle og synonymisere, men slikt koster masse tid kan jeg tenke meg. Kanskje må da en virkelig morsom konstruksjon in spe falle for å få dette til.

Hansen lager tre digre kryssord i uka, og da skal vi forlange norgesmesterskapskvalitet? Nei, det er det sikkert ikke tid til. Vi må nok leve med KYANITT, YUCATEC og SKÆLSKØR.

Egennavn og slikt er nødvendig fyllmasse for å kunne bygge det egentlige, de er ikke satt der for å plage oss. Å fjerne dem ville gitt mange svarte ruter og enda flere blinde bokstaver.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27807
Del på andre sider

Takk for det!

Jeg er helt enig med deg med hensyn til Flaxlodd. Har vunnet ca. 60 -70 lodd de siste fire årene, og gevinsten har blitt svimlende kr. 425,-.

Bortsett fra lørdagens oppgave, skiller Hansens kryssord seg ut på grunn av at den er løsbar uten tilgang til allverdens oppslagsverk.

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/7161-l%C3%B8rdag/#findComment-27821
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...